מכינת עבודות לקראת שנת הלימודים תשפ"א (2020 / 2021) תחום הידע - גאוגרפיה

תקציר העבודה

מכינת עבודות לקראת שנת הלימודים תשפ"א (2020/2021)
תחום הידע: גיאוגרפיה

1. קראו את המאמר:
ברקו-נבו, ע' (2006) תכנון מרחבי ממבט נשי מקרה פלורנטין וביר הדאג', בתוך: אסתר סיון וטובי פנסטר (עורכות), איזה מין מרחב? תכנון מנקודת מבט מגדרית, הוצאת ואן ליר, עמ' 84-91.
המאמר נמצא בלינק הבא:
ענו על השאלות הבאות:
1) בעמוד הראשון נכתב שמטרת המאמר להציג את הרעיון של "מרחב שמתאים לךְ" ע"י מענה לשאלה – עד כמה נשים מתרבויות שונות יוצרות מרחב משלהן או חיות במרחב שאחרים מכתיבים להן. התייחסו לרעיון של צרכים תכנוניים וענו: מה הן צורכי הנשים הוותיקות בפלורנטין (נשות קהילת מהפך)? במה שונים צרכים של נשים בפלורנטין מאלו של צעירים שעברו להתגורר בשכונה בעשורים האחרונים?
2) התייחסו לצרכי הנשים בכפר ביר הדאג', כפי שעלו בסדנאות שיתוף-ציבור, שאותן קיימו אנשי עמותת 'במקום'. מה היו התחומים העיקריים אותן ציינו הנשים? במה צורכי הנשים שונים מצורכי הגברים הבדואים בהקשר של תשכנון היישוב? כיצד תסבירו זאת?
3) מדוע חשוב לקיים סדנאות שיתוף ציבור בתכנון שכונה/יישוב/עיר?

2. צפו בסרטון הבא: https://www.youtube.com/watch?v=iwWjeJc_sms
ענו על השאלות הבאות:
1) בסרטון (דקה 1:43) נאמר: "זו שכונה שמאוד קל להתחיל איתה את החיים". מהם מאפייני המיקום והחסרונות/יתרונות המרחביים של שכונה ג' המסבירים אמירה זו? (מצב תשתיות, שכ"ד, מיקום השכונה ביחס למוסדות עירוניים שונים ולמוקדי שירותים בעיר, וכו'..) היעזרו בתשובתכם במפת באר שבע (עמ' 3).
2) מהי לדעתכם תרומת "קהילת גוונים" לשכונה? לאור זאת, כיצד מתבוננים הוותיקים בשכונה בחברי הקהילה – לפי הדוברים בסרט? האם לדעתכם קיימת גם עמדה שלילית בקרב הוותיקים המקומיים ביחס לקהילה זו? נמקו.
3) לפניכם קטע מחזון ההתחדשות העירונית של באר שבע:
מטרה מס' 2 :התחדשות וחיזוק המרקם החברתי.
כלים למימוש המטרה:
• צמצום הפערים בין השכונות הוותיקות לחדשות;
• משיכת אוכלוסייה מגוונת אל מרכז העיר;
• פיתוח מעורבות אזרחית בתהליכי התחדשות עירונית;
• חיזוק תחושת הגאווה המקומית והחוסן קהילתי.
הסבירו האם ואיך תורמת "קהילת גוונים" שבשכונה ג' למימוש מטרה מס' 2 של חזון העיר?

3. בשאלות הקודמות נפגשתם עם מונחים ותהליכים גיאוגרפיים שונים כגון: יתרונות המיקום, תחלופת אוכלוסין בשכונה, יחסי וותיקים/חדשים, הדרדרות עירונית, התחדשות עירונית, שיתוף ציבור בתכנון, תכנון מותאם מגדרית ותרבותית, מעורבות אזרחית בשכונה…
בחנו את היישוב והשכונה בו אתם גרים. כתבו עמוד 1 של סקירה גיאוגרפית של התהליכים העיקריים המתחוללים בהם – בתשובתכם הביאו רקע כללי (שנת ההקמה, מספר השכונות ביישוב, מספר התושבים בשכונה, מאפיינים חברתיים עיקריים של תושבי השכונה..) והתייחסו לשני מונחים ותהליכים גיאוגרפיים מתוך הרשימה הנ"ל.
התבססו על ידע אישי והיעזרו באתרי האינטרנט של היישוב/המועצה/העיר וויקיפדיה, למ"ס…

מפת באר שבע, חלוקה לשכונות.

מחוון ציונים:
סעיף
ניקוד
סטנדרט רצוי
1
30 נקודות
*תשובות מלאות ומובנות, במילותיו/ה האישיות של הסטודנט/ית.
2.
30 נקודות
*תשובות מלאות ומובנות, במילותיו/ה האישיות של הסטודנט/ית.
3.
40 נקודות
*תיאור כללי של היישוב והשכונה וניתוח בסיסי של תהליכים גיאוגרפיים ומונחים גיאוגרפיים עיקריים, בהתאם לרשימת המונחים ולהנחיות.

יש להגיש את העבודה בקובץ word – למייל הבא: arnonbe@bgu.ac.il
נא לציין בעמוד הראשון שם מלא, מס' תעודת זהות ותאריך ההגשה.
ציון עובר הינו: 92 נקודות.

בהצלחה 