המזרח התיכון בימינו

סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1988

תקציר העבודה

שאלה 1 :
סעיף 1
מבוא הוא כלי ספרותי שנועד להקל את הכניסה של הקורא לעולם התוכן עליו הוא עומד לקרוא, מבחינת רקע מקדים וסקירה כללית של החומר המפורט בספר. תפקידו של המבוא הנ'ל הוא לתת סקירה קצרה על האירועים המובילים טרם תקופתו של הספר, והסבר על השנים 1945-1979. המבוא דן במעבר משלטון העת'מאנים ומחמד עלי פאשא לשלטון בריטניה, ועל התגבשות האפנדיה והאעיאן והמשבר הכלכלי שלאחר המלחמה וההתפתחויות הפוליטיות במצרים. לאחר מכן סוקר המבוא את התפתחות מצרים לאורך תקופת הספר, דרך נאצר וסאדאת בראשי פרקים, לפני ירידה לפרטים של פרקי הספר השונים. עוד מסביר המבוא את הסיבות לכינויה של מצרים כאחות הבכירה בעולם הערבי.
סעיף 2
המאבק בין ההנהגה והציבור המצרי לבין בריטניה בנוגע לעצמאות מצרים ושליטתה בסודאן התחיל לפני מלחמת העולם הראשונה, אך לאחר מלחמת העולם השנייה במיוחד החל לגבות מחיר מיציבות המשטר, ותרם לקריסתו במהלך מהפכת הקצינים ב-1952. בתשובה זו אסביר את עיקרי המאבק, את היריבויות השונות שיצר ועודד בקרב החברה וההנהגה, ואת תרומתו לבסוף לקריסת המשטר.
המאבק המצרי לעצמאות ואחדות עמק הנילוס
לאחר מלחמת העולם הראשונה החלו במצרים לצפות לעצמאות מבריטניה, ששלטה מאז המאה הקודמת. בשנות השלושים הוקמו מנגנונים פרלמנטריים במצרים והמנהיגות המצרית (שהורכבה מהאליטות) פעלה להשיג עצמאות בדרכי דיפלומטיה מול הבריטים, תוך שההנהגה משתמשת בנוער ככלי למחאות (דוגמת מהומות 1919). עם הזמן הפסיקו האפנדיה להאמין במו'מ ככלי לעצמאות והחלו לקרוא לפעול בדרכים אלימות תוך שהם מואסים בהנהגה. הציפייה לעצמאות לוותה בסיסמה "אחדות עמק הנילוס" שתכליתה איחוד מצרים והסודאן, דבר שבריטניה סירבה לו, ועל כך נסב עיקר הוויכוח בין הבריטים למצרים.
בנוסף הסבר על הדברים האלה :
1-הפילוגים בתוך הממסד
2-המלך פארוק והופד
3-הופד והגוש הסעדי
4-אסמאעיל צדקי וכל השאר
5-הפילוגים באפנדיה : השמאל והאחים המוסלמים
6-הפילוגים בין האפנדיה לאליטות :האפנדיה והמלך פארוק
7-הקצונה הזוטרה והממסד
שאלה 2
בתשובה זו אעמוד על הדרכים בהן אידאולוגיות הערביות והמצריות עיצבו את משטריהם של ג'מאל עבד אלנאצר ואנואר אלסאדאת, מהיבטים של מדיניות פנים, בין-ערבית ובינלאומית.