מבית לאומי למדינה שבדרך

תקציר העבודה

ממן 11 – מבית לאומי למדינה שבדרך – ציון 95

ממ"ן 11

שאלה 1:

  • בתקופת המנדט מספר הערבים בארץ היה רוב מוחלט על מספר הישוב היהודי.

למרות שהבריטים שייכו את כל תושבי הארץ תחת אותה מסגרת , לא היה כלום במשותף בין שני החברות , הערבים והיהודים. למרות שהם חיו באותו השטח , הן תיפקדו כשני אוכלוסיות שונות זו לצד זו.

בין שני אוכלוסיות אלו התקיים שוני בכמה תחומים:

בתחום התרבותי:

בראשית המנדט הבריטי הישוב היהודי ראה את עצמו כישות נפרדת ועשה הכל כדי לממש מטרה זו . הוא פיתח לעצמו מוסדות עצמאיים במטרה לטפח את האוטונומיה היהודית. מקורה של מטרה זו באה כתוצאה מהכרת הממשל הבריטי בשלושת השפות: אנגלית , ערבית ועברית , כשלושת השפות הרשמיות של הארץ. דבר זה עודד את הפרדת המוסדות הערבים והיהודים למערכות חינוך שונות שכל אחת מהן פעלה על פי הערכים שלה , בשפה שלה. בנוסף בין שני החברות היה פער גדול ברמת ההשכלה , הערבים לא ידעו קרוא וכתוב והיו מיושנים ולעומתם היהודים שהיו משכילים ומודרניים.

בתחום האקולוגי (מרחבי):

בערים מעורבות היהודים גרו בשכונות מבודדות מהערבים ובישובים החדשים חיו יהודים בלבד. היהודים רצו להיבדל מהערבים ולכן רצו לחיות בנפרד מהם מתחילת ראשית ההתיישבות.

בתחום הפוליטי:

ממשל המנדט לא יצר שלטון משותף שיכיל את שני העמים בגלל הסכסוך ביניהם , דבר זה עודד את הפיצול בין היהודים לערבים.

למרות שהיהודים והערבים עבדו תחת אותן מוסדות ממשלתיים הם לא שיתפו פעולה באיגודים הממשלתיים , כלומר , כל התארגנות מקצועית כנגד הממשל הייתה מאורגנת בנפרד לכל חברה.

בנוסף הישוב היהודי רצה לממש את האוטונומיה שלו ובכך פיתח לעצמו מוסדות פוליטיים מקומיים. הממסד הפוליטי של היהודים היה חזק יותר משל הערבים , דבר שהתבטא לאחר עזיבת הממשל הבריטי כאשר היהודים הצליחו לשלוט בשטחים שלהם, ולעומתם השלטון הערבי קרס ונאלץ להיעזר בממשלות חיצוניות כמו: המצרים או הירדנים…

בתחום הכלכלי:

המשק הערבי היה זול יותר מהמשק היהודי, ולמרות זאת הממסד היהודי פעל להוצאת הפועל הערבי מהמשק. דבר זה מממש את אחת ממטרות הציונות שהיא להגדיל את מספר היהודים בארץ לרוב מוחלט על ידי כך שידאגו ליהודים לפרנסה ומניעת תחרות על מקומות עבודה.