שונות בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005

תקציר העבודה

(א) המאפיינים של תכונה מורכבת:
1) תורשה פוליגנית 2) השפעת הסביבה 3) השפעה מצטברת של הגנים 4) ביטוי רציף
5) התפלגות פעמון.
(ב)
1-גובה/ משקל 2_אינטליגנציה
אינטליגנציה היא תכונת התנהגות שעוברת בתורשה , במשפחה ואותה מודדים ע"י מבחני משכל בהתבוננות, בהתנהגות ובביצוע משימות מסוימות.
האינטליגנציה מושפעת מהמטען התורשתי הגנטי שקובע את מרב היכולות שאנחנו יכולים להגיע מבחינת הפוטנציאל האינטלקטואלי שלנו והיא גם מושפעת מהסביבה אשר קובעת עד כמה אנחנו יכולים להגיע לפוטנציאל הזה
לכן ניתן לקבוע שהאינטליגנציה היא תכונה מורכבת ואותה גם ניתן למדוד באופן רציף בהתפלגות הפעמון. רוב האוכלוסייה נמצאת בערכי מנת משקל בין 90-100 באמצעות עקומת הפעמון, מיעוט האוכלוסייה נמצא בערכים היותר נמוכים בקצה אחד ומיעוט האוכלוסייה ברמת מחוננים בקצה השני.
(ג) המסקנות וההשתמעויות החינוכיות הנובעות ממחקרים על תכונות מורכבות:
הקשר של הוראה ולמידה, אצל בני אדם חלק גדול מאוד מהיכולות מבוססות על בסיס תורשתי שנקבע ברובו בצורה משמעותית ונוסיף עליה את השפעת הסביבה, כי כדי שהפוטנציאל יצא לפועל חייב להיות טיפוח ועידוד של הסביבה.
התהליך החינוכי, תהליך הלמידה , טיפוח של המשפחה, טיפוח של הסביבה ושל המערכת החינוכית כולם כחלק מהמשפחה של הסביבה ויש להם תפקיד מאוד מהותי במימוש הפוטנציאל שלנו.
הפוטנציאל התורשתי עלול לא להתממש במלואו אם אין טיפוח ועידוד של הסביבה.
תהליכי למידה אחידים אינם יעילים כיוון שלכל ילד מטען תורשתי שונה וייחודי, רוב מטרות החינוך בעולם מציבות כיעד לצמצם את הפערים בין הלומדים וליצור דמיון בין הלומדים.
אך תכונות אנושיות עומדות בסתירה לעיקרון הדמיון. תכונה אנושית היא של הפרט ועיקרון הדמיון הוא מגמה חברתית ותרבותית, לכן מערכת החינוך צריכה ליצור שוויון הזדמנויות בין הלומדים ולא תכונה התלויה בפרט.
חינוך אינו מסוגל להשפיע על יצירת השונות, רוב הניסיונות לצמצם את השונות הבין אישית (סגירת פערים) לא זכו להצלחה. מערכת החינוך צריכה לשנות אסטרטגיה, להתחשב בשונות ולכוון לטיפוח היכולות הקיימות בכל אחד.