סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1093
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

שאלה 1 :
א. הגדרת ה 5 DSM ( ספר האבחנות הפסיכיאטרית 2013 )
מוגבלות שכלית התפתחותית נמצאת בקטגוריית הפרעות התפתחותיות, הפרעה שבאה ע"י ביוטי בשלב התפתחותי של האדם וכוללת מגבלות אינטלקטואליות ותפקודיות הסתגלותיות.
1. חסך בתפקודים אינטלקטואלים – נבדקים ע"י הערכה קלינית ומבחן משכל.
2. חסכים בתפקוד ההסתגלותי ( ביחס לסטנדרט המצופה מבני הגיל ) ב 3 תחומים :

ב. הבחנה בין מוגבלות שכלית פסיכוסוציאלית לבין מוגבלות שכלית קלינית:

הסיבות למוגבלות שכלית:
1. טרום לידתי –

ממן 12 – סוגיות בחינוך מיוחד

שאלה 1 :
א. הגדרת ה 5 DSM ( ספר האבחנות הפסיכיאטרית 2013 )
מוגבלות שכלית התפתחותית נמצאת בקטגוריית הפרעות התפתחותיות, הפרעה שבאה ע"י ביוטי בשלב התפתחותי של האדם וכוללת מגבלות אינטלקטואליות ותפקודיות הסתגלותיות.
1. חסך בתפקודים אינטלקטואלים – נבדקים ע"י הערכה קלינית ומבחן משכל.
2. חסכים בתפקוד ההסתגלותי ( ביחס לסטנדרט המצופה מבני הגיל ) ב 3 תחומים :
א. תפיסתי ( שפה , זיכרון , פתרון בעיות )
ב. חברתי ( אמפתיה , תקשורת )
ג. מעשי ( למידה , ניהול עצמי , דאגה אישית , כספים וכו' )
* על שתי החסכים הנ"ל להופיע במהלך שלבי ההתפתחות. (מלידה ועל גיל 18)
רמות חומרה : קלה , בינונית , חמורה, עמוקה.

הגדרת האגודה האמריקנית לפיגור ( 2002 )
מורכבת מ 3 מרכיבים
1. תפקוד שכלי ליקוי – IQ נמוך מ 70 ( מקשה על למידה משפיע על איכות הזכירה ועוד )
2. התנהגות מסתגלת – רמה נמוכה של מיומנויות תפיסתיות, חברתיות, ומעשיות. קריטריון זה יהיה תלוי גיל ( נורמות נקבעות לפי גיל ).
3. מערכות תמיכה – נדרשות כדי לשמור על עצמאות : בני משפחה, חברים, חוגים, הטבות ציבוריות כגון תחבורה ציבורית מסגרות חינוך מיוחד, שירותי שיקום וכו' .
רמות חומרה : קלה, מתונה, חמורה, עמוקה.

ההגדרות דומות אך יש שוני במרכיב האחרון של ההגדרה של האגודה האמריקנית בשנת 2002 אמרו שמנת המשכל צריכה להיות 70 ומטה פגיעה בקוגניציה וקושי בהתנהגות המסתגלת התייחסו למערכת התמיכה של הבן האדם וב5 DSM 2013 לא מדברים על מערכות תמיכה במרכיב ה 3 אלא טוענים שזה צריך להיות משהו שבא לידי ביטוי בשלבי ההתפתחות של האדם.