בדוק - עולם הכימיה 20116

תקציר העבודה

שאלה 1( 20 נקודות(
ו-Br 79 ליסוד הברום שני איזוטופים יציבים, Br
ועוד 30 איזוטופים ידועים שאינם יציבים. 81
)2 נק'( א. היעזרו בטבלה המחזורית, וקבעו למי מבין שני האיזוטופים היציבים שכיחות
גדולה יותר בטבע? הסבירו את קביעתכם.
או לשני האיזוטופים או לאף 81 או Br 79 התאימו את ההגדים שלהלן, לאיזוטופ Br( 6 נק'( ב.
אחד מהם.
ו. מכיל 81 פרוטונים.
ז. מכיל 35 פרוטונים.
ח. מכיל 44 אלקטרונים.
ט. מכיל 44 ניוטרונים.
שאלה 2( 20 נקודות(
לפניכם תגובת שווי-משקל להכנת מתאנול מגז פחמן חד-חמצני וגז מימן.
CO(g) + 2H2(g)  CH3OH(g) ∆H = -90 kJ/mol
)4 נק'( א. מצאו את ההיגד הנכון. הסבירו את תשובותיכם לכל היגד.
1 .כמות המולים של המגיבים שווה לכמות המולים של התוצרים במצב של
שיווי-משקל.
2 .כל התגובות הכימיות מגיעות למצב של שווי-משקל.
3 .קבוע שווי משקל, K ,שווה ל – 1 במצב של שווי-משקל.
4 .קצב התגובה הישירה שווה לקצב התגובה ההפוכה במצב ש
מתאנול CH3OH ואתאנול CH3CH2OH דומים, אך המתאנול רעיל והאתאנול ג.
נמצא במשקאות אלכהול, ומשמש לחיטוי ברפואה. ללא תשומת לב וידע לפעמים
קונים אנשים אלכוהול זול, המכיל מתאנול היכול לגרום לעיוורון ומוות.
)2 נק'( 1 .שרטטו מבנה לואיס של מתאנול ואתאנול.
2 )'נק 2(
. ציינו את המבנה המרחבי סביב כל פחמן וחמצן באתאנול CH3CH2OH.
)4 נק'( 3 .ציינו לפחות שני הבטים של דמיון בין מתאנול ואתאנול. פרטו את תשובתכם.
היעזרו בתשובתכם במושגים: קשר תוך מולקולרי,
שאלה 3( 20 נקודות(
במעבדה ובתעשייה מפיקים ברום, (l(Br2 , על-פי תגובת חמצון חיזור זו:
2Br
(aq) + Cl2(g)  2Cl
(aq) + Br2(l)
)4 נק'( א. קבעו את דרגת החמצון של כל אחד מהאטומים בכל החומרים שבתגובה,
וקבעו מיהו המחמצן ומיהו המחזר בתגובה. הסבירו את תשובתכם.
)2 נק'( ב. האם האנטרופיה של המערכת עלתה, ירדה או לא השתנתה בעקבות התגובה?
הסבירו את תשובתכם.
)6 נק'( ג.
Br לתוך 0.200 מ"ל תמיסה מימית שהכילה יוני ברום, (aq(
,0.1M בריכוז
הזרימו גז כלור, (g(Cl2 ,והוסיפו 0.100 מ"ל מים. החומרים הגיבו בשלמות. מהו
Cl הריכוז של יוני (aq(
בתום התגובה? הראו את דרך החישוב.
שאלה 4( 20 נקודות(
לכוס מים המכילה מגנזיום הידרוקסיד, 2)OH(Mg ,סטודנט טפטף HCl .לאחר כל טיפה מדד
הסטודנט את ה-pH בכוס. לפניכם גרף התוצאות שהתקבל מהלך הניסוי:
התגובה שמתרחשת במהלך הניסוי היא:
2HCl(aq) + Mg(OH)2(aq) → MgCl2(aq) + 2H2O(l)
)4 נק'( א.
רשמו את התגובה של מימן כלורי, HCl במים. ואת התגובה של מגנזיום
.במים Mg(OH)2 ,הידרוקסיד
)2 נק'( ב. קבעו את סוג התגובה שהתרחשה בכוס )שיקוע, חומצה
-בסיס, חמצון-חיזור,
המסה(. נמקו את תשובתכם.
הסבירו מדוע בתחילת הניסוי )עוד לפני הוספת טיפות של HCl )ערכו של ה- pH( 4 נק'( ג.
גדול מ-7?
)6 נק'( ד.
היעזרו בנתונים מתוך הגרף, וחשבו את ריכוז יוני ההידרוניום, +H3O ויוני
-OH ,לאחר שהסטודנט טפטף לכוס טיפה אחת של HCl.
ההידרוקסיד
)4 נק'( ה.
היעזרו בנתונים מתוך הגרף, וקבעו אחרי כמה טיפות של HCl התגובה הסתיימה
)לא נשאר בכוס 2)OH(Mg ?( נמקו את תשובתכם.
שאלה 5( 20 נקודות(
לבדיל ארבע כלורי, SnCl4 קשרים בעלי אופי קוולנטי, במבנה טטראהדר. התרכובת מוכרת כנוזל
שקוף ורעיל, הגורם לגירוי חזק בעור ולכוויות קשות, ושימשה כנשק כימי במלחמת העולם
הראשונה.
לפניכם תגובה ליצירת SnCl4:
Sn + Cl2

SnCl4
)4 נק'( א. אזנו את התגובה והוסיפו מצבי צבירה לכל חומר.
הסבירו מהם הכוחות התוך מולקולריים והבין-מולקולריים הקיימים ב-Cl2( 4 נק'( ב.
וב-SnCl4 .פרטו את תשובתכם.
)6 נק'( ג.
חשבו את המסה של Sn ,שיש להגיב בשביל לייצר 26.3 גרם SnCl4 ,הניחו שיש
ברשותכם עודף של Cl2.
)2 נק'(
SnCl4 שנוצרו הגיבו עם כמות מספיקה של מתכת מגנזיום, Mg .ד. 26.3 גרם של
בתום התגובה התקבלה חזרה מתכת הבדיל, Sn ומגנזיום כלוריד.
1 .רשמו את משוואת התגובה, ואזנו אותה.
)2 נק'( 2 .חשבו את מספר מולי המגנזיום כלוריד שהתקבלו בתום התגובה.
הראו את דרך החישוב.
)2 נק'( 3 .הציעו דרך ניסיונית להפריד בין שני התוצרים שהתקבלו בתגובה.
פרטו את תשובתכם.