ממשל ופוליטיקה

סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1239

תקציר העבודה

ממשל ופוליטיקה ממן 13

 

ממשל ופוליטיקה:

שאלה 1:

ד: "בשיטות בחירה רובניות עולה סיכוין של מפלגות קטנות לזכות בייצוג".

המשפט הזה לא נכון. לפי שיטת בחירה זו המדינה מחולקת למספר אזורים ויבחר המועמד שזכה ברוב מכלל הקולות הכשרים באותו אזור וכל הקולות הנותרים אינם נחשבים, לפיכך במצב שיש מספר מתמודדים יבחר מי שקיבל את מירב הקולות הכשרים ולכן יש סיכוי קטן יותר למפלגות קטנות לזכות בייצוג, שיטה זו נועדה להבטיח למפלגה הזוכה בבחירות רוב בפרלמנט מבלי צורך בהקמת קואליציה השיטה מחזקת את המפלגות הגדולות ומחלישה את המפלגות הקטנות ופוגעת בפלורליזם אך תורמת ליציבות שלטונית.

ה: "העלאת אחוז החסימה מוריד בהתאם את מידת הייצוג"

המשפט הזה נכון. ברגע שהכנסת קובעת רף גבוה יש מספר מפלגות שלא יצליחו לעבור אותו, העלאת אחוז החסימה תקטין את מידת הייצוג של המפלגות הקטנות כי המפלגות הגדולות יקבלו את מירד הקולות אנו רואים זאת בבחירות האחרונות שנערכו בישראל בבחירות אלה עלה אחוז החסימה ל3.25 וראינו מפלגות קטנות כגון מפלגתו של אלי ישי שלא עברה את אחוז החסימה והיה חסר לה עוד כמה עשרות אלף קולות בלבד אם המצב היה כמו בבחירות שקדמו לבחירה אלה שאז אחוז החסימה עמד על 2% בלבד מפלגתו של אלי ישי הייתה עוברת בקלות את אחוז החסימה ונכנסת לכנסת לכן אנו רואים שהעלאת אחוז החסימה מורידה את מידת הייצוג.

ו: "מערכות המושתתות על בחירות יחסיות הן לרוב חד או דו מפלגתיות"

המשפט הזה לא נכון. בשיטת הבחירות היחסיות כל המדינה היא אזור בחירה אחת אוספים את כל הקולות הכשרים של כל מפלגה ומחברים אותם יחד ואז מקבלים מספר מסוים של מנדטים לכן בחירות יחסיות הן לרוב רב מפלגתיות ולמפלגה אחת (חד מפלגתיות) או שתיים (דו מפלגתיות) קשה מאוד להשיג בהן רוב מוחלט. שיטה זו מאפשרת ייצוג רחב של מפלגות שונות, מפלגה זכאית לייצוג בכנסת בתנאי שעברה את אחוז החסימה. שיטה זאת נוהגת בישראל היא מתאימה להם בגלל ריבוי הדעות בישראל.

ז: שיטת בחירות אזורית תיתן מענה הולם לייצוג השסעים (המפה החברתית) במדינת ישראל. המשפט הזה הוא לא נכון. בבחירות אזוריות לא ניתן יהיה להגיע לייצוג הולם לכל השסעים כי בשיטה זאת המדינה מחולקת למספר אזורים ויבחר המועמד שזכה ברוב מכלל הקולות הכשרים באותו אזור וכל הקולות הנותרים אינם נחשבים ויש סיכוי קטן יותר למפלגות קטנות לזכות בייצוג, לכן שיטה זו לא טובה לייצוג השסעים כגון השסע הדתי, השסע הערבי – יהודי. לדוגמא: בישראל אם הבחירות היו מתקיימות בשיטת בחירות אזוריות אז ערים דתיים היו בוחרים במפלגה דתית לא בטוח שהם היו עוברים את אחוז החסימה וכך עוד מפלגות שהם יחסית קטנות לכן בישראל שיטה זו פוגעת בפלורליזם ומקטינה את ייצוג השסעים בישראל.

שאלה 2:

דפוסי ההצבעה בישראל מאז קום המדינה ועד ימינו: המפלגות בישראל התחילו עוד מתקופת הישוב, בתקופת הישוב היו תנועות שחדרו לכל תחומי החיים של הבוחרים עם המעבר למדינה הפכו התנועות למפלגות. בשנות החמישים לאחר קום המדינה המפלגות היו מעורבות בחייהם של הבוחרים בנושאי דת ומדינה, ביטחון (חירות) , מפלגות ערביות , ונושאי חברה….