משפחת הילד עם צרכים מיוחדים. הקשר בין ההורים בחיי הנישואין לילד עם צרכים מיוחדים.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2022
מספר מילים 3585
מספר מקורות -10

תקציר העבודה

עבודה זו מספרת על הקשר בין ההורים בחיי הנישואין לילד עם צרכים מיוחדים. כל אחד מאיתנו הוא הורה לילד ונשוי באושר, איך לא כך הדבר אצל כלל ההורים.
בעבודתנו אנו ניגע בזוית המשקפת את התקשורת והזוגיות בין הוריו של התלמיד עידו. עידו הינו תלמיד בכיתה יא' בעל לקויות למידה גבוהות ונמצא על הספקטרום האוטיסטי. עידו הוא הבכור מבין שלושה אחים אשר אינם בעלי צרכים מיוחדים. עיקר תשומת הלב של ההורים מופנית לעידו מה שמאתגר את הזוגיות ביניהם.

"השינויים החלים במשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להשפיע על מערכות היחסים בתוך המשפחה ועל חיי היום-יום שלה" (היימן,2001,עמ' 38) .הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים נמצאים בהכחשה כאשר הם מקבלים מידע רפואי על מצב תפקוד הילד. ההורים מחפשים תקווה ומנסים להיאחז בפנטזיה שילדיהם יאובחן במצב תפקודי טוב יחסית ללקות שלו. ההורים נתפסים לסימנים חיוביים בכדי לחזק את תחושת ההצלחה אצלם ואצל הילד (הרץ 2003). הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נאלצים להתמודד עם מגוון רחב של קשיים הן בפן של טיפול בילד ובאחיו הבריאים והן בפן של הקשר הזוגי ביניהם.

תהליך ההסתגלות של ההורים למצב דורש גיוס של כל המשאבים- רגשיים, פרקטיים וערכיים. ישנם מספר דרכי התמודדות בעזרתם ההורים יכולים לשמור על תקשורת טובה, ולייצר אורח חיים תקין בקרב המשפחה בכלל ובזוגיות בפרט. חוקר החינוך יעקב רנד, אבי התאוריה של סגנונות הקיום, מציג במאמרו דרך התמודדות המדגישה את היכולת של האדם להשתנות בהתאם למצב. אדם נוקט בדרכי תגובה פנימיים וחיצוניים בכדי להתמודד עם משהו חדש שלא היה מוכן לו קודם לכן כדוגמת ילד עם צרכים מיוחדים,
אחד הפתרונות שיוצרים ההורים בכדי לשמר את הזוגיות הוא גרעין מוצק ובריא של תחושת ערך עצמי לצד דמיון בתפיסת העולם: גיבוש של תפיסה אופטימית, המבוססת על קבלה ועל הכרת הטוב לצד ראייה מציאותית ומפוכחת של יכולות הילד.

הצגה ותיאור האירוע
עידו הוא ילד בעל צריכים מיוחדים עם לקות לימודית גבוה, הלקות של עידו מתבטאת במהלך השיעורים בחוסר קשב וחוסר באוריינות סביבתית, לדוג' : בכיתה אשר לומד עידו (כיתה רגילה) מוסכם שבכל סוף נושא נלמד נשאלת השאלה האם החומר מובן. התלמידים אשר מבינים את החומר הלימודי מרימים את ידם מבלי לדבר וכך אנו יודעים מי הבין את החומר. עידו באופן קבע מרים את ידו ומאשר את הבנת החומר הנלמד. בסיום השיעור עידו פונה אל המורה בטענה שאינו יודע על מה הועבר בשיעור למרות נוכחותו.