נשים בחברה היהודית בארץ ישראל – בדוק

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 80
שנת הגשה 2020
מספר מילים 3307
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

נשים בחברה היהודית בארץ ישראל – ממ"ן 14
שאלה 1, סעיף א'
בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל יש מאפיינים כלליים לחברה דואלית של יהודים וערבים בארץ ישראל. החברה היהודית מתאפיינת במיעוט שנמצא בתהליך בניית האומה, רוב העולים חדשים ממזרח אירופה אשר הגיעו לארץ בשל האנטישמיות והמצוקה הכלכלית בארצות המוצא. הם מגיעים לארץ עם מקצוע, ניסיון תעסוקתי קודם, אך לרוב אינו מתאים למציאות הכלכלית בארץ………
סעיף ב'
המאפיינים החברתיים והדמוגרפים של ציבור העובדות בישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט לפי מאמרה של מרגלית שטרן היו השתייכות ארגונית, שייכות מגזרית, סטטוס משפחתי וגיל העובדת, רמת הילודה ורמת ההשכלה בארצות המוצא. אפרט על כל מאפיין.
השתייכות ארגונית, בשנות ה-30 הגיעו לארץ עולים………..
סעיף ג'
ההשלכות של תנאי העבודה בהן היו מועסקות נשים שהייתה להן משכורת פחותה, עבודות זולות וללא היוקרה כמו בעבודות של גברים גרמה לנשים להיות בתחתית סולם שוק העבודהטרם הסברת מדוע זה קרה – זו לא סתם העדפה, אלא מספר גורמים שהובילו לכך. כמו כן היה מקום להתיחס לנשים שהשתלבו במקצועות פקידותיים ואחרים, בקביעת רמת החיים נחשב רמת גובה ההכנסה ………….
שאלה 2
בתשובתי אציג את השלבים בהתפתחותה של תנועת הפועלות בארץ ישראל ועד כמה הצליחה מועצת הפועלים לקדם ולשפר את מעמד האישה העובדת.
נשים חלוצות הגיעו לארץ ישראל בעליה השנייה והשלישית וביקשו להשתלב במפעל הציוני, הן היו חדורות אידיאולוגיה ורצו שוויון מגדרי לכן הלכו לחפש עבודה בחקלאות אצל איכרי המושבות. אנשי המושבות לא רצו להעסיק אותם והעדיפו להמשיך להעסיק ערבים כי הם זולים ……………..
סעיף ב'
עמדת מועצת הפועלות בשאלת הגיוס לצבא הבריטי העולה מהקטע היא שישנה חשיבות רבה לגיוס הנשים אשר ייתן סיפוק לכלל הישוב היהודי ולא לנשים בלבד.
האישה צריכה להיות עצמאית ולתרום את חלקה למען ארץ ישראל להתגייס לצבא ולהילחם לא להיות מאחורי הגבר ולהשתרך אחריו אלא להיות דמות ראשית ולא משנית, לדעתם הנשים צריכות……………