סוגיות בחינוך ובשילוב תלמיד עם אוטיזם בחינוך הרגיל. סקירה עיונית + ראיון עם איש צוות וניתוח מקיף של סוגיות עכשוויות

תקציר העבודה

אוטיזם (ASD) זה מושג שמתאר הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder), זו הפרעה בתקשורת החברתית שיש לה השפעות רבות על ההתפתחות הכוללת של האדם (גינדי ואחרים, 2018). מקור ההפרעה הוא שונות נוירולוגית שנוצרה משילוב של גורמים סביבתיים, תורשתיים וגנטיים (ויטני ורייטר, 2006). לאדם עם אוטיזם יש קשיים באינטראקציות חברתיות, בפרשנות מתאימה לסיטואציות חברתיות, בתחום השפתי, בתהליכי הלמידה וכן בדרך כלל הוא גם מסגל לעצמו התנהגויות חזרתיות שמחריגות אותו מהסביבה (גורן, 2007). ההפרעה של האוטיזם מתבטאת ברמת תפקוד שונה אצל האנשים עם האוטיזם, וכן רמת התפקוד וההשתלבות של האדם בחיים נורמטיביים ועצמאיים משתנה מאחד לשני (ויטני ורייטר, 2006).

סקירה על אוטיזם
ריאיון עם איש צוות חינוכי שמשלב תלמיד עם אוטיזם בכיתתו
חילוץ תמות רלוונטיות מהראיון וניתוח

****
הצעה לשיפור בדרכי ההתערבות
חיה מציינת בדבריה שהשילוב של רוי השנה לקה בחסר משום שהסיוע שהוא קיבל לא היה מותאם מצד המשלבת. בכלליות, העזרה של המחנכת שהביעה נכונות ורצון לשלב אותו בכיתה סייעה לשילוב שלו ולשיפור ההישגים (ויטני ורייטר, 2006), אך האתגר התמקד בכך שהמשלבת, הדמות שתפקידה היה לתווך ולסייע במוקדי הקושי, לא הייתה שם עבור התלמיד.
התפקיד של המשלבת הוא קריטי להצלחת השילוב של הילד עם האוטיזם בחינוך הרגיל. לכן ההצעה לשיפור דרכי ההתערבות של רוי, תתמקד בעיקר בתחום הזה. המשלבת צריכה להיות כזו שתצליח לתת איזון נכון בין עצמאות לעזרה (יחיא וכפיר, 2010), תהיה עבור התלמיד בסיטואציות החברתיות שדורשות פרשנות בכך שתציע לו כיווני חשיבה נוספים (יחיא וכפיר, 2010), תהווה עבורו דמות עוגן ובכך תייצב ותיטע בטחון בתלמיד (יחיא וכפיר, 2010) וכן תסייע לו בשמירה על סדר היום והתכנון המקדים מה שמאוד חשוב בהקשר של ילד עם אוטיזם (ויטני ורייטר, 2006).