סמינריון בתקשורת כתרבות בנושא ייצוג הומוסקסואליים בתכניות טלוויזיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2022
מספר מילים 10430
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

סמיניריון בתקשורת כתרבות בנושא ייצוג הומוסקסואליות בתכניות טלוויזיה
קיבל ציון של 90

תוכן

מבוא. 3

מעמדם החברתי של הומוסקסואלים בחברה. 4

מיעוטים ואמצעי תקשורת: ייצוג 8

הומוסקסואלים כפי שהם מיוצגים בתקשורת ההמונים.. 11

מתודולוגיה. 14

ממצאים.. 16

הסדרה מלפפון 16

ניתוח סצנות הסדרה אלו הם חיי 24

דיון מסכם ומסקנות. 29

דמותו של הגבר ההומוסקסואל ביחס לגבר ההגמוני 29

הקשר בין גבר הומוסקסואל לאישה, כמו גם מעמדו במרחב הציבורי 30

רשימת מקורות. 32

מבוא
תיאורי מיעוטים בתקשורת מוגדרים על ידי מספר מאפיינים שהם בדרך כלל קבועים. המיעוט מתואר כאנרכיסטי, כחריג וכחוץ מהרוב, בדרך כלל על ידי שימוש בסטיגמות קבועות וטענה שהוא שואף להפיל את הסדר החברתי. יתכן מצב שבו תדמיתו של מיעוט כתת-קבוצה משתנה כתוצאה מהתפתחויות חברתיות ותרבותיות, והצגת המיעוט בתקשורת הופכת לטובה יותר.
נעשה ניסיון, במסגרת עבודה זו, לעקוב אחר השינויים בתיאור דמויות להט"ב בתוכניות טלוויזיה אמריקאיות לאורך זמן. תוך ניתוח סדרות ששודרו והופקו במהלך שנות ה-90 וה-2000, הושוו תיאורים הומוסקסואלים בטלוויזיה האמריקאית כדי לחקור את אופני הייצוג המשמשים בתיאור של להט"בים בתקשורת.

השינוי באופן שבו הומוסקסואלים מתוארים בתקשורת עשוי לספק לקחים ביכולת לשנות עמדות ותפיסות של מיעוטים, כמו גם את ההשלכות של שינוי חשיבה כזה על הצגתם של הומוסקסואלים בתקשורת. קונפליקטים בין מיעוטים והסטיגמות והסטריאוטיפים המיוחסים להם עלולים לגרום לשינוי דרמטי ומשמעותי במציאות ביחס אליהם מבחינה חברתית ((Ayoub & Garretson, 2014; Calzo & Ward, 2009.
מכיוון שפלטפורמות מדיה הם מראה של המערכת החברתית, ניתן להסיק מאופני הייצוג את ההתייחסות החברתית למיעוטים אלו, וכן האם הקרבות החברתיים שלהם הצליחו לשנות או לא את אופני ההתייחסות למיעוטים אלו. החל משנות ה-90 המוקדמות, המוסכמות סביב ייצוג להט"ב בתוכניות טלוויזיה אמריקאיות החלו להשתנות. בהתבסס על ממצאי המחקר של הארט (2000(Hart, , מתחילת שנות ה-90 ואילך, הידע על נושא ההומוסקסואליות החל לצמוח, והוויכוח על תופעה זו החל לעבור בהדרגה מקהילות מודרות לקהילות הרוב. מאז תחילת שנות ה-2000, עמדות לגבי הומוסקסואליות עברו למציאות של קבלה והכלה; עם זאת, יש עוד דרך ארוכה לפני שההומוסקסואליות תוצג כנורמה באותו אופן שבו מיוצגת הטרוסקסואליות (Raley & Lucas, 2006). בהתבסס על האמור לעיל, שאלת המחקר הנידונה בעבודה זו היא כדלקמן :

כיצד מיוצגים הומוסקסואליים בסדרות טלוויזיה אמריקניות במהלך שנות התשעים לעומת שנות ה2000?
על מנת לחקור בעיה זו של הצגת הומוסקסואלים בתוכניות טלוויזיה, הפרק הראשון דן בהומוסקסואליות, בעמדה חברתית וביכולתו של ההומוסקסואל להתמודד עם העובדה שהוא או היא שונים מאחרים. הפרק השני דן בנושא הייצוג של מיעוטים בתקשורת, וכן במאפיינים המבדילים תיאורים אלה מאחרים. הפרק השלישי בוחן את הצגתם של הומואים בתקשורת דרך העדשה של שתי תוכניות טלוויזיה, החיים והמלפפון, הנדונות בפירוט.
החלק השני של העבודה כולל בחינה של הצגת הומואים בשתי תוכניות טלוויזיה אמריקאיות, אחת מהן הוקרנה בשנות ה-90 והשנייה שודרה לאחר שנת 2000. סצנות נבחרות מכל סדרה מסופקות בניתוח, עם מטרה לאשש או להפריך את דרכי התיאור של מיעוטים והומואים שנדונו בפרק התיאורטי. לאחר מכן, מתנהלת שיחה על ההקבלות והניגודים בין הייצוגים לשתי סדרות אלו, ונידונות המסקנות הנוגעות לשינויים שחלו בהצגת ההומוסקסואליות בטלוויזיה.