סמינריון גלגוליו של רומן החניכה

תקציר העבודה

מבוא- פינוקיו כעלילת חניכה

היצירה פינוקיו נכתבה על-ידי הסופר האיטלקי המפורסם קרלוס קולודי בשנת 1883, כאשר השם המקורי המלא של היצירה היה פינוקיו: הרפתקאותיה של בובת-עץ. השם המקורי המלא של היצירה היה פינוקיו: הרפתקאותיה של בובת-עץ, מדובר בספר ילדים מפורסם שמתאר את עלילותיה של בובת עץ שובבה בשם פינוקיו, וכל העלילה מסופרת לפי נקודת מבטה (קולודי 2004: 233).
העלילה מספרת כי בובת העץ הייתה בתחילת דרכה לא יותר מאשר בול עץ שהיה מיועד לשמש כרגל לשולחן. אבל לחתיכת בול העץ הזו היו "חיים" משלה. היא לא הייתה בול עץ רגיל, היא הייתה בעלת כוחות. היא יכלה לדבר ללא פה, יכלה לשמוע ללא אוזניים, ויכלה להכות ללא ידיים. ובשל כוחותיה המבהילים נשלחה מבית הנגר רב-אומן דובדבן לבית חברו ג'פטו שיעשה בה ככל העולה על דעתו. ג'פטו רצה לגלף לעצמו בובת עץ ששרה ורוקדת כדי להרוויח ממנה כסף, משום שהיה עני. מה שג'פטו לא ידע הוא שהבובה הזאת תשנה לו את כל החיים.
לבובה הוא קרא פינוקיו והיא הייתה לו כמו בן שנולד מזרעו. פינוקיו היה ילד שובב, הוא אהב למתוח גבולות, הוא רצה לעשות הכול בדרך שלו, הוא היה בטוח שהדרך שלו היא הטובה, ולא הקשיב לסובבים אותו. למרות שידע פינוקיו שמעלליו עלולים להכאיב ולפגוע ביקרים לו, הוא המשיך בדרכו שלו. הוא עשה טעויות ולמד מהן ושוב חזר על אותן הטעויות וגם מהן למד. בזכות הטעויות שעשה, והדמויות השליליות שפגש בדרך, הוא חווה על "בשרו" את הטעם המר של החיים האמיתיים ללא עטיפות "צמר הגפן" שההורים עוטפים את ילדיהם ובזכות זה הוא התחשל, ועבר תהליך חניכה שלם.
במסע החניכה שעבר פינוקיו הוא הכיר דמויות מחנכות ומיטיבות וגם, דמויות פוגעניות ושליליות. בזכות הדמויות המיטיבות ובמיוחד בזכות הדמויות הפוגעניות הוא עבר תהליך חניכה פנימי וחיצוני. התפתח מדמות של ילד לדמות בוגרת, מדמות שלא מבדילה בין טוב לרע, לדמות שלבסוף כן מצליחה להגיע להבדלה הזו וכל זאת, בזכות המכשולים שעבר במסעו. ולכן פינוקיו לדעתי עבר תהליך חניכה מתחילתו ועד סופו.
עתה אסביר מהי חניכה. מקור המילה חניכה הוא במילה חונך (mentor). המושג חניכה הוא מערכת היחסים המתקיימת בין החונך לחניך. החונך, הוא אדם בעל ניסיון המעניק לחניך את הידע שלו ובכך עוזר לו להשתלב בפן האישי והחברתי יחד. אם החניך יישם את אשר נמסר לו מהחונך הוא יצליח לממש את עצמו, להגיע לזהות עצמית, וללמוד תובנות לחיים (בנזימן 2016: 16). בזכות הלמידה החניך יעבור תהליך חניכה מוצלח, ו"יתברג" בעולם הגדול.
תהליך חניכה הוא מסע שעובר אדם בחייו, מינקות לבגרות. הוא חייב להישמע לחוקי החברה, לרכוש השכלה ומקצוע, להתרחק מפושעים, ולהיכנע לרצונותיו האישיים. אדם חייב לעבור את תהליך החניכה אם הוא רוצה להשתלב בסדר החברתי ולהיות חלק ממנה (ברוך 2007: 47).
רומן חניכה בספרות ילדים הוא רומן שמלווה את הגיבור, הילד, לכל אורך מסעו. הילד לרוב יהיה יתום מאם או מאב או יתום משניהם. הוא יגיע ממעמד סוציואקונומי נמוך ובשל החוסר בדמות מחנכת (אפילו אחת), והעובדה שהילד הוא ללא אמצעים, הוא יהיה מרדן, שובב, נוקט בפעולות שליליות, חובר לדמויות שליליות, ורק בסוף התהליך כאשר הוא יחווה את מה שהחונכים שלו רצו למנוע ממנו לחוות, רק אז הוא מקבל תובנות, ועידן התמימות תם, והבגרות מבשילה (שם: 43).
פינוקיו עובר תהליך חניכה (תהליך של חינוך, סוציאליזציה, חברות) בו הוא לומד כיצד להשתלב בחיים החברתיים, ולהתמודד מול הזולת. בתהליך זה, כפי שאראה בהמשך, לוקח חלק פעיל אביו ג'פטו המשמש כדמות של חונך ראשי מיטיב, וכן בעזרת דמויות מיטביות נוספות כמו הצרצר, השחרור, הפיה בעלת השיער הכחול בכל גווניה, והיונה הגדולה. פינוקיו רוצה להשתלב בחברה ולהיות ילד "נורמלי", ואלה עוזרים לו להגיע ליעד שהוא הציב לעצמו מתחילת העלילה, להפוך לילד אמיתי כמו כל הילדים. (מנור וטיאנו 2000: 13).
אולם, גם החשיפה לדמויות השליליות, כמו השועל והחתול, העגלון, מנהל הקרקס, חבריו הפרחחים וביניהם חברו ליצ'יניולו, תרמה רבות לתהליך חניכתו, וזאת משום שלכל אורך העלילה הוא לומד, ומפיק לקחים, ומסיק מסקנות. למרות שלעיתים הוא חוזר על אותן הטעויות, אבל אחר כך הוא חוזר למוטב ומבין מהו מוסר ההשכל מתוך כל החוויות שעבר.