סמינריון- השפעתו של הר ציון על הזהות הקולקטיבית הישראלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 5757
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

בשנת 2014 נפטר מאיר הר ציון, האיש שנודע על ידי רבים מגדולי לוחמי צה"ל. הר ציון היה שותף להקמת יחידה 101, שנתנה מענה להסתננויות ומעשי פח"ע של ערבים לשטח המדינה בתחילת שנות ה-50' בזכות מעשי תגמול נועזים שדרשו יכולות ניווט, הליכה בתנאים קשים ואומץ. הר ציון נודע גם בזכות מסעו המסוכן לפטרה, שנחשב למסע בלתי-אפשרי ונקמתו האישית את רצח אחותו בידי בדואים.
במלאת ארבע שנים להליכתו מן העולם של הר ציון, מחקר זה בוחן כיצד המיתוס אודותיו השפיע על הזהות הקולקטיבית הישראלית-ציונית. זהות קולקטיבית זו מורכבת ממגוון מחנות הנלחמים ביניהם על עיצוב דמותה. לפיכך, מיקוד המחקר הוא האם השפעת המיתוס היא חיובית, דהיינו מאחדת מחנות אלו, או שמא שלילית, כלומר מפצלת את הזהות הקולקטיבית. השערת המחקר היא שמיתוס הר ציון משמש כגורם מאחד אך באותה המידה הוא משמש סוכני השפעה של מחנות אלו, לחיזוק השפעתם בזהות הקולקטיבית; בפועל שימוש שכזה במיתוס מהווה גורם מפצל.
בחינת המיתוס והשפעתו נעשתה באמצעות סקירת השיח הציבורי בעיתונות המרכזית בישראל והתבטאויות של אישי ציבור, בהתאם לאירועים שהשפיעו על הזהות הקולקטיבית ומקושרים למיתוס- מותו של הר ציון, מות אישים נוספים בני דורו ופרשת אלאור אזריה. בנוסף, נבחן אופן הנצחתו של הר ציון.
בממצאים נמצא כי בשיח הציבורי הר ציון מתקשר לגבורה וערכים חיוביים בזהות הקולקטיבית הישראלית-ציונית, באופן חוצה מחנות בחברה: מורשתו של הר ציון והערכים שהמיתוס מייצג משמשים כסוכן חיברות בתהליך הסוציאליזיציה של הזהות הקולקטיבית. יחד עם זאת, קיימים אלמנטים במיתוס שאינם מוסכמים על כל המחנות- מעשה הנקם של הר ציון ודעותיו הפוליטיות. בעוד אלו הודחקו ברוב המקרים לטובת המכנה המשותף הכללי, בפרשת אלאור אזריה הם פרצו וסימלו את פוטנציאל הנפיצות של המיתוס לטובת התפצלות הזהות הקולקטיבית הישראלית-ציונית.
המסקנה העיקרית העולה ממחקר זה היא שהר ציון השפיע לחיוב על הזהות הקולקטיבית הישראלית-ציונית, כגורם מאחד שיש כלפיו הסכמה כללית. יחד עם זאת, בשל חוזקו והאלמנטים המודחקים בו, הוא יכול לשמש כאמצעי לפילוג הזהות הקולקטיבית הישראלית-ציונית.
תקציר 2
מבוא 3
חלק ראשון- שאלת המחקר והשערת המחקר 3
חלק שני- תרומת המחקר 3
חלק שלישי- רקע תאורטי 4
חלק רביעי- מתודולוגיה, שיטת מחקר וממצאים 8
פרק רקע 9
ביוגרפיה של מאיר הר ציון 9
ממצאים 11
מותו של הר ציון 11
"פנתאון הלוחמים" 13
פרשת אלאור עזריה 15
אופן הנצחת מורשתו של הר ציון 16
סיכום הממצאים 18
סיכום 19
ביבליוגרפיה 21
נספחים 23