עבודת גמר (ממ"ן 19) ניתוח דוחות פיננסיים - רמי לוי

תקציר העבודה

ניתוח דו"חות פיננסיים
עבודת גמר – ניתוח פיננסי והערכת שווי
חברת רמי לוי שיווק השיקמה בע"מ
חברה להשוואה שופרסל

מבוא……………………………………………………………………………………3
סקירת ענף הקמונעאות……………………………………………………………4
סקירת החברה……………………………………………………………………….6
ניתוח s.w.o.t ו……………………………………………………………………….11
סקירה קצרה על החברה להשוואה…………………………………………… 12
ניתוח המאזן והאיתנות הפיננסית……………………………………………….14
ניתוח דו"ח רווח והפסד……………………………………………………………16
ניתוח דוח על תזרימי המזומנים…………………………………………………20
ניתוח יחסים פיננסיים……………………………………………………………..22
סיכום הניתוח הפיננסי…………………………………………………………….28
הערכת שווי החברה………………………………………………………………..29
סיכום ומסקנות………………………………………………………………………34
ביבליוגרפיה…………………………………………………………………………..35
נספחים………………………………………………………………………………..36

 

מבוא

סקירת העבודה

בעבודה זו אני אסקור את ענף הקמעונאות ככלל ואת חברת רמי לוי בע"מ בפרט, הפועלת בשוק זה. לאחר מכן אציג מודל ה-  S.W.O.Tשמנתח את החזקות, חולשות, הזדמנויות והאיומים של החברה. כמו כן, אנתח את החברה בעזרת שימוש בכלים חשבונאיים כגון: יחסים פיננסיים, ניתוח אופקי ואנכי של המאזן ושל דו"ח רווח והפסד וניתוח תזרימי המזומנים.

לסיכום אעריך את שוויה של החברה בשיטת היוון תזרימי מזומנים. D.C.F

בעבודה זו איעזר במקורות חיצוניים כגון: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, וניתוחי בנק ישראל, עיתוני כלכלה, אתר מאיה ועוד. בנוסף, נעשה השוואה בין חברת רמי לוי בע"מ לחברת שופרסל, חברה דומה בענף.

ממצאים עיקריים

רשת רמי לוי הינה רשת סופרמרקטים . החברה מוכרת בקרב הציבור ונהנית מתדמית טובה בשוק עקב מחיריה הזולים. בשנים 2016-2018 הייתה אחת מבין 3 החברות המובילות בענף. מהניתוח עולה כי חברת רמי לוי מיישמת את אסטרטגית הצמיחה. החברה שומרת על מצב של בשלות לפי המודל של רמי אליצור. החברה היא בעלת אחוז ממוצע של רווח נקי מההכנסות שעומד על 2.25% כמו שניתן לראות אצל שופרסל שאצלה אחוז הרווח הנקי הממוצע מההכנסות הוא 2.2%. עוד עולה מהממצאים כי חברת רמי לוי לאורך השנים מראה על שיפור מתמיד.

סיכום הערכת שווי

הערכת השווי של החברה בוצעה בשיטת היוון תזרימי מזומנים DCF. בניתוח היוון תזרימי מזומנים, שווי החברה הוא הערך הנוכחי של תזרים המזומנים החופשי המיוצר בתקופת התחזית שנקבעה, ועוד השווי הנוכחי של תזרימי המזומנים של החברה בסוף התקופה. (Terminal Value) הערכת השווי נעה בין 1,413,702 אלפי ₪ ל- 2,700,945 אלפי ₪ (מהערכת השווי בעזרת היוון התזרימים, משווי השוק בבורסה ומשיטת המכפילים). ההנחות היו כי במשך השנים הבאות תחול עלייה בהכנסות של החברה כתוצאה מגידול בהוצאות בשוק המזון.

 

 

 

 

 

 

 

סקירת ענף הקמעונאות

תיאור בסיסי של הענף:                                                                                                                                         מרחב גיאוגרפי– כלל  ארצי, נגיש לכל צרכן בארץ.
לקוחות
– כל צרכני חנויות הקמעונאות.
משאבים – הון אנושי, מועדוני לקוחות, מלאי, נדל"ן (סניפי הרשת, מחסנים, שטחי חניה, משרדים),
דרישות חוקיות – עמידה בתנאי תברואה של משרד הבריאות, וכמו כן גם בתנאי בטיחות ובטחון.
טכנולוגיה – הפעלת פורטל קניות מקוון, באמצעות אתר החברה, אשר מספק משלוחי מזון עד הבית. לוגיסטיקה מתקדמת בסניפים אשר מיישמת שיטת אספקה נכונה, וכניסת מוצרים טריים במהירות גדולה יותר. מערכת קופה מתקדמת אשר מאפשרת מעקב נוח בזמן אמת אחרי מצב המכירות בסניף.                                                                                                                                          

מבנה הענף:                                                                                                                                              רשתות המזון העיקריות הפועלת בארץ: שופרסל, רמי לוי, חצי חינם, יינות הביתן, כמעט חינם, ברכת הארץ, טיב טעם, סופר שוק, יוחננוף, ויקטורי, מחסני השוק, קשת טעמים, סופר ספיר ועוד. בנוסף בשוק הפרטי קיימים למעלה מ-6000 חנויות ומכולות.

המגמות בענף:

רשתות הקמעונאות מנסות להגדיל את נתח השוק שלהן על ידי הקמת סניפים נוספים במקומות אסטרטגיים, ובנוסף הרשתות הגדולות רוכשות רשתות קטנות יותר ועל ידי כך מגדילות את נתח השוק שלהן, לדוגמה חברת שופרסל שרכשה את קלאב-מארקט הקורסת. כמו כן רשתות המזון פותחות סניפים ממוקדים למגזרים מסוימים כגון " אושר עד" הפונה למגזר החרדי, ובנוסף ישנה מגמה בענף של פתיחת רשתות "דיסקאונט" המביאות לציבור מחירים מוזלים משמעותית לעומת השוק.

ההתפתחויות הטכנולוגיות בענף הן:

  • אתרי אינטרנט מקוונים ששומרים על קשר עם הלקוחות ומספקים להם מידע על פעילות הרשת לרבות מוצרים, מבצעים. בנוסף קיים שרות של מכירות מקוונות דרך אתרים אלה, כלומר לקוחות יכולים לקנות את המוצרים דרך אתר האינטרנט ולא חייבים לבוא לסופרמרקט.
  • קופות חדשניות אשר יודעות לשלוח בזמן אמת את הפדיון ולעדכן את מצב המלאי לאחר מכירה.
  • מערכות ניהול מלאי קלות לשימוש אשר מעדכנות על מצב המלאי במחסנים ובסניפים.
  • קופות בשירות עצמי אשר חוסכות את התור לקופה ומאפשרות ללקוחות לזרז לעצמם את תהליך התשלום.

 

המותג הפרטי-הינו מוצר המיוצר על ידי חברות בתחומים שונים עבור רשתות שיווק, כאשר המוצר נושא את שמן של רשתות השיווק ולא של החברות המקוריות המייצרת את המוצר. עיקר המוצרים הנמכרים בשיטת המותג הפרטי הם מוצרי יסוד ועזרי בישול.

השימוש במותג פרטי מוזיל את המוצר, שכן רשתות השיווק חוסכות את פערי התיווך. היתרון לצרכן הוא הוזלת המוצר, מנגד החיסרון הוא שרשת השיווק מעוניינת לשווק את מוצריה, על חשבון מוצרים מקבילים של חברות אחרות.