עקרונות ביוטכנולוגיה עם הערות. ציון- 77

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1245
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

שאלה 1 : ברצונכם לבודד מיקרואורגנזים המייצר אנטיביוטיקה הפוגעת בריבוסומים (תרגום חלבונים) ולא פוגעת בדופן החיידק או בייצור הדופן (בדומה לפנצילין).הציעו שיטה פשוטה לזיהוי מיקרואורגנזם כזה ולבידוד החומר האנטיביוטי. שאלה 2 : א. מדוע תאי המיקרואורגניזם הינם היעילים ביותר כתאים יצרניים? פרט. ב. נמצא תא המייצר מטבוליט נדרש. המטבוליט מיוצר רק בשלב הגידול הסטציונרי (שלב העמידה).האם מטבוליט זה הוא מטבוליט ראשוני או שניוני? הסבר את ההבדל בין
המטבוליטים. ג. תן דוגמאות ספציפיות לשיטות בהן אפשר להאריך בפרמנטציה את השלב הלוגריתמי ואת שלב העמידה בהתפתחות של מיקרואורגניזם. ד. מה היתרון של תהליך מנתי מוזן? תאר את התהליך. שאלה 3 : א. חיידק גדל על מצע גידול המכיל: מולסה, קמח ומלחי פוספט. מה תפקיד הקמח במצע? אילו
אנזימים נדרשים לחיידק לקיום החיים? האם הוא מייצר אנזימים אלה בעצמו או שיש לספק לו אותם? ב. אויר המוזרם לפרמנטור מכיל בד"כ 16% חמצן, וריכוז החמצן המגיע לתאים נמוך ביותר. מדוע, אם כן, לא מוזרם לפרמנטור אויר המכיל חמצן בריכוז גבוה יותר, או אפילו חמצן נקי? ג. מדוע מעבירים את תרבית המזרע שני שלבים מקדימים לפני הזריעה בפרמנטור הייצור הראשי? שאלה 4 : א. מה החשיבות הגדולה של ערבול החומר בפרמנטור ומדוע נדרשים "מדפי ערבול" אנכיים? ב. תוך כדי תהליך התסיסה נוצר פעמים רבות קצף. מדוע רצוי "לשבור" את הקצף? ג. עבודה רבה מושקעת בחקר שינויי הפעולה כתוצאה מגמלון תהליכים. מה הם השינויים העיקריים הצפויים כתוצאה מגמלון תהליך? מה הן הבעיות הכרוכות בגמלון תהליך? שאלה 5 : א. במפעל ביוטכנולוגי מבודדים אנזים מיטוכונדריאלי. מה השלב הראשון בבידוד האנזים. ב. קוטר התאים הוא 100 מיקרון, באיזה שיטה תשתמש להפרדת התאים? ג. מה השלב השני בבידוד האנזים? שאלה 6 : א. האם גם בתנאים אווירניים נוצר בתהליך הגליקוליזה אתנול? אם לא, תאר במה שונה תהליך הגליקוליזה בתנאים אווירניים מזה שבתנאים אל אווירניים ומדוע? ב. בתהליך ייצור האתנול מקפידים לא להוסיף יותר מ – 200 גר' סוכר לליטר. מה הסיבות לכך? ג. קצב ייצור האתנול יורד עם הזמן? מה הסיבה העיקרית לכך? שאלה 7 : שאלה זו מתייחסת לנספח חומצות אמיניות. א. מהם המקורות העיקריים להפקה של גלוטמט הנתרן ולשם מה מפיקים אותה? הבא דוגמאות נוספות לשימוש בחומצות אמיניות בתעשיית המזון, ברפואה ובתעשייה הכימית. ב. מהם שלוש הגישות לייצור של חומצות אמיניות? הסבר מה ההבדל העקרוני ביניהן והבא דוגמה לכל אחת מהגישות. ג. עיין באיור נ- 2 והסבר כיצד ניתן להפיק רק את החומצה אמינית לאוצין (leucine) ? כיצד תוודא שלא תיווצרנה חומצות אמיניות אחרות? ד. בתהליך הייצור יש לשמור על תנאי טמפרטורה ו – pH מסויימים, מדוע? מה תפקיד הגז NH3 ? ה. מדוע יותר יעיל לייצר חומצה L גלוטמית בתהליכי תסיסה לעומת תהליך כימי? – ו. לביוטין חשיבות רבה בסינתזה של חומצה גלוטמית אך כדי לקבל ריכוזים גבוהים של חומצה גלוטמית יש ליצור מחסור בביוטין. הסבר את הסתירה הנ"ל.