פסיכולוגיה התפתחותית, 2021

תקציר העבודה

ממ"ן 14 ,פסיכולוגיה התפתחותית
1.
א. ההבדלים הקוגניטיביים בתחומים המוזכרים:
– יכולות הקשב: מתבגרים טובים יותר מילדים קטנים בקשב סלקטיבי ובחלוקת הקשב: ילדי כיתה י״א בעלי יכולות קשב גבוהות יותר.
– היכולת לעסוק במושגים מופשטים: ילדי כיתה ה׳ אינם בשלים לחשיבה על בעיות מופשטת, הם בעלי שיקול דעת מוגבל. ילדי כיתה י״א הם בעלי יכולת חשיבה על בעיות מופשטות המקנה להם גם יכולת למטא קוגניציה.
-יכולות הזיכרון: ילדים בכיתה י״א בעלי יכולות זיכרון משופרות בזיכרון קצר הטווח ובזיכרון ארוך הטווח ובעלי אסטרטגיות זיכרון משופרות מאלו בכיתה ה׳.
ב. מבנה השיעור בהתאם להבדלים:
כיתה ה'
– יכולות הקשב: מבנה השיעור המתאים ליכולות הקשב של תלמידי כיתה ה׳ יהיה שיעור ממוקד בנושא מסוים, חסר הסחות דעת ובכל פעם תינתן מטלה אחת בלבד.
– היכולת לעסוק במושגים מופשטים: מבנה השיעור המתאים ליכולות לעסוק במושגים מופשטים של תלמידי כיתה ה׳ יהיה שיעור בו עוסקים בבעיות ממשיות ולא מופשטות.
– יכולות הזיכרון: מבנה השיעור המתאים ליכולות הזיכרון של תלמידי כיתה ה׳ יהיה שיעור שאינו עמוס בחומר ונלמד בקצב איטי ומותאם ליכולות הזיכרון שלהם.

כיתה י"ב
– יכולות הקשב: מבנה השיעור המתאים ליכולות הקשב של תלמידי כיתה י״א יהיה שיעור עם נושאים מרובים ומרובה מטלות.
– היכולת לעסוק במושגים מופשטים: מבנה השיעור המתאים ליכולות לעסוק במושגים מופשטים של תלמידי כיתה י״א יהיה שיעור בו עוסקים בבעיות היפוטתיות מופשטות.
– יכולות הזיכרון: מבנה השיעור המתאים ליכולות הזיכרון של תלמידי כיתה י״א יהיה שיעור שאינו עשיר בחומר ונלמד בקצב מהיר ומותאם ליכולות הזיכרון שלהם. 
2.
אוטומטיזציה בתהליכי החשיבה של המתבגרים גורמת ל:
3.
א.
אוטומטיזציה בתהליכי החשיבה של המתבגרים גורמת ל:
א. ירידה ביכולות העיבוד הקוגניטיבי הזמינות.
ב. עליה ביכולות העיבוד הקוגניטיבי הזמינות. 
ג. הסקת מסקנות אוטומטיות.
ד. יכולת כתיבה אוטומטית.

ב.
ככל שהילד נעשה עצמאי יותר, היחסים של ההורים עם המתבגרים הופכים ל:
א. חוסר שוויוניים.
ב. שוויוניים יותר. 
ג. קרובים יותר.
ד. מתוחים יותר.
ג.
מאהלר טוען שבחודשים הראשונים התינוק שרוי במצב של ניתוק מהסביבה החיצונית, הביקורת של סטרן לגבי זה היא:
א. התינוק לא מנותק אבל הוא מסכים שאינו אקטיבי.
ב. התינוק חברתי ואקטיבי ומנסה להסתגל. 
ג. התינוק אכן מנותק אבל מבצע ניסיונות הסתגלות.
ד. בעניין זה סטרן מסכים עם מאהלר.

ד.
מחקר המטוטלת מצא ש:
א. רק ילדי הגן מצליחים לבודד גורמים ולהגיע למסקנות הנכונות.
ב. רק מתבגרים מצליחים לבודד גורמים ולהגיע למסקנות הנכונות. 
ג. כל הגילאים מצליחים לבודד גורמים ולהגיע למסקנות הנכונות.
ד. רק ילדי היסודי מצליחים לבודד גורמים ולהגיע למסקנות הנכונות.

א.
תאוריית ההיקשרות:
תאוריה שנוצרה ע״י הפסיכואנליטיקאי ג׳ון בולבי. התאוריה עוסקת בקשר בין התינוק לאמו בשנים הראשונות לחייו וברעיון שהתינוקות בעלי צורך מולד לקרבה וקשר. הצורך של התינוקות בקרבה וקשר חשוב וחיוני להישרדות והתפתחותו התקינה של התינוק.

לפי התיאוריה הפסיכואנליטית של בולבי, איכות ההיקשרות של התינוק מושפעת ומבוססת על איכות הטיפול בו: הביטחון של התינוק בהיענותו של המטפל לצרכיו בזכות התנסויות קודמות המעידות שהמטפל זמין ונמצא שם לכל דבר שיזדקק. כמו הביטחון כך גם הקשיים הרגשיים של הילד מבוססים על איכות ההיקשרות.

מרי איינסוורת' בחנה את מודל העבודה הפנימי של בולבי וזיהתה דפוסי היקשרות שונים:
היקשרות בטוחה:
המטפל זמין ורגיש-
התינוק נפרד בקלות
נוח עם זרים בנוכחות המטפל
נרגע בקלות ברגעי מצוקה וזקוק למטפל שאצלו הוא מרגיש בטוח.
היקשרות חרדה מתנגדת:
המטפל מידי פעם זמין ומידי פעם לא-
התינוק מתקשה להיפרד.
חושש מזרים.
מתקשה להירגע.
היקשרות חרדה נמנעת:
הילד לא יכול לסמוך על הזמינות הרגשית של המטפל-
התינוק נפרד בקלות.
נוח עם זרים ללא נוכחות המטפל.
הימנעות בעת האיחוד עם המטפל.
המטפל לא מהווה בסיס בטוח. התינוק חווה חרדה.

לפי מודל הפעולה הפנימי של בולבי להיקשרות של התינוקות בתקופת הינקות יש חשיבות רבה בגלל השלכותיה על התפתחותו בעתיד: בולבי טוען שיחסים בטוחים או לא בטוחים יוצרים מסגרת להתפתחות בעתיד וניתן לראות זאת בביטחון העצמי של הילד, בחברותיות ובכושר שלו להתמודד עם אתגרים. איכות ההיקשרות משפיעה על מערכות היחסים של התינוק בעתיד.

ב.
תאוריית ההיקשרות:
נושא זה מעניין אותי במיוחד והחלטתי להתמקד בנושא ההיקשרות הבטוחה והשפעתו מפני שאני מאמינה שיש לכך חשיבות רבה לעתיד הילדים. כאימא לילדה היו לי המון שיחות בנוגע לסוג הטיפול בתינוקת שלי, אנשים סביבי הרשו לעצמם להעביר ביקורת על תקופת ההנקה שלי (7 חודשים) על הכמויות (הרבות לפי טענתם) שאני מחזיקה את התינוקת בידיים שלי וכו׳.

דעתי האישית היא שתינוק בחודשים הראשונים לחייו צריך להרגיש קרוב לאם, אני החזקתי את התינוקת שלי בשלושת החודשים הראשונים לחייה בידיים שלי במשך שעות רבות (על הדרך נהניתי מאוד) אני חושבת שזה הקנה לה ביטחון עצמי גבוה ושלוות נפש, בנוסף אני דוגלת בהנקה שלדעתי זאת הדרך הכי קרובה ומעניקה שניתן בה להאכיל תינוק. לאור ההתנסויות שלי עם התינוקת שלי אני יותר בטוחה היום שאני צודקת כשאני רואה את התוצאות. אני מאמינה בתאוריה של בולבי וחושבת שהזמינות והרגישות של האם בתקופת הינקות חשובים ומסייעים להתפתחות תקינה ובריאה. 

1. 50/50
2. 20/20
3. 30/30
——-
100/100
עבודה יפה מאד
בהצלחה