פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2022
מספר מילים 3214

תקציר העבודה

ממן 13 – פסיכולוגיה התפתחותית 10493

שאלה 1:
א. תהליך החברות זהו התהליך שבו מונחלים לילדים כלליה של התרבות וערכיה.
למידת הנורמות והכללים של החברה – משמע התרבות שבה אנו חיים באופן מודע ולא מודע- באמצעות הוראה ישירה איך להתנהג או באמצעות חיקוי. אנו מצייתים לכללי החברה וקונפורמיים לציפיותיה של החברה. יש לציין כי לכל חברה כללים ונורמות שונים.
בתחילה החברות הינה תגובה לציפיות ההורים ובעלי סמכות אחרים. אך עם הזמן ישנה הפנמה פנימית של הנורמות – הילד מתחיל לשלב אותם בעצמו והופך אותם לחלק ממנו. – תהליך זה של ההפנמה מתחיל לרוב בגיל הגן ואחריו, אך הוא מתבסס על התנסויות אישיות מהגיל הרך.להבדיל בין חברות מבחוץ ובפנים
לפי תפיסתו של פרויד, תהליך החברות בא מבחוץ – השקפה שלפיה נכפים הכללים והערכים החברתיים על ילדים ככל שהם גדלים. פרויד ראה את התינוק כמסה מבעבעת של מניעים ודחפים ביולוגיים, ועל פיו תפקיד החברה הוא לרסן את הדחפים המולדים האלה ולתעל אותם לכיוונים קבילים. במידה וההורים יחסמו את התבטאותם של הדחפים הביולוגיים במידה מתונה, הילד ילמד לכוון את התנהגותו למטרות רצויות יותר לחברה; והתוצאה הסופית תהיה ציות לרצונות ההורים כדי לשמר את אהבתם והטיפוח שהם מעניקים.
הוא השתמש במונח עידון לציון החסימה וההכוונה מחדש של המניעים והדחפים הביולוגיים והוא סבר שכל עוד החרדה או הכעס אינם גוברים או מדכאים את הילד תהליך זה הבא מבחוץ יהיה תהליך חיובי.
ב. נקודת מוצא חשובה להתפתחות הסתגלויות אישיות בגיל הרך היא תהליך ההיפרדות והייחוד, שאריקסון מגדיר כאוטונומיה מול בושה וספק.
כאשר הפעוט מתחיל לפתח תחושת עצמי והוא עומד מול הגבולות שהציבו לו הוריו, קיימת אפשרות שהוא יפתח תחושת עצמאות וכשירות חיוביות. אך מנגד, הפעוט יכול לחוש גם בושה וספקות כלפי עצמו. גורם שמשפיע על פי אריקסון לתהליך ההיפרדות והייחוד הוא מידת האמון הבסיסי שפיתח הפעוט; כאשר האמון הבסיסי חזק – הוא יכול לחתור לאוטונומיה ובכל זאת להרגיש בטוח.
דוגמא שיכולה לתאר את השלב הזה, יכולה להיות התחלת הגמילה מחיתולים – זהו שינוי דרסטי, ועכשיו הילד צריך לשלוט בצרכיו ולהתאפק מרגע הורדת החיתול. אם הילד מצליח הוא מרגיש יותר שולט וזוכה לתחושת אוטונומיה ומפתח כוח רצון- פחות תלות בהורים מה שמביא תחושת כוח, עצמאות, ביטחון, וכשירות. לעומת זאת אם הילד נחשף לביקורת רבה, ללחץ רב מההורים ולציפיות גבוהות ודוחפות הוא עלול לפתח תחושת בושה וספק. 38/40

שאלה 2:
א. לאחר שהילד היה בשלב ההבחנה והאימון וגילה את העולם שבחוץ, הוא מתחיל להתרחק, ההתרחקות מלווה בכאב. אובדן הקרבה הטוטאלית- הילד נפרד, אינו חלק מאמו יותר ומבין שהוא נפרד ורוצה לחזור