פרגמטיזם ותפיסת העצמי בעידן המידע - רפרט להצגה

תקציר העבודה

השאלה כיצד אנחנו תופסים ומבינים את עצמנו, מעסיקה את הפילוסופים מאז ראשית ההיסטוריה המתועדת של הפילוסופיה (פרכט, 2011, p. 14)). אף הטענה כי העצמי מובנה חברתית, היסטורית ופוליטית אינה חדשה (Elias, 1939). בימינו, תקופת עידן המידע, האדם אשר מנסה למצוא את מקומו בעולם מלא התהפוכות נאלץ להתמודד עם גורם נוסף אשר משתנה בקצבים הולכים ומתגברים, הטכנולוגיה. קסטל (2010) טוען כי בעקבות שינויים שונים שהתרחשו בעולם, מהפיכת המידע והטכנולוגיה שבאה בעקבותיה מהוות את הגורם המשפיע ביותר על הפרט כיום(Castells, 2010, pp. 1–5).
הצעת המחקר שלי שמה לה למטרה לבחון כיצד טכנולוגית המידע משפיעה על תפיסת העצמי שלנו בעיתוי הנוכחי של מהפיכת המידע. מקרה הבוחן הינו בחינה פרטנית של מגוון שירותים ומוצרים המוצעות למשתמש על ידי הקונגלומרט הטכנולוגי של חברת גוגל. לטובת המחקר אעשה שימוש בעיקר בגרסא של שיטת מחקר פוסט-פנומנולוגית, המבוססת על שילוב בין התיאוריה הפנומנולוגית מבית מדרשו של הוסרל לבין רעיונות פרגמטיסטיים (Ihde, 1990, 2009; Rosenberger & Verbeek, 2015). לשם כך תבוצע חקירה בכלים אשר פותחו לבחינת היחס שבין האדם לטכנולוגיה והעולם (Ihde, 1990, 2009). כלים אלו ייושמו על גבי תיאורים וביקורות של הטכנולוגיות עצמן, הצהרות החברה, סיפורי משתמשים, ומחקרים אתנוגרפיים אשר עסקו בתחומים רלוונטיים של טכנולוגיות המידע (Turkle, 2011).
בהצגה זו ארצה להציג ולהדגים כיצד הנחות היסוד הפרגמטיסטיות את ביטויין בפיתוח שיטת מחקר (היחס בין פעולה למעשה, מבחן ה"אז מה?", ה"ערך המזומן של האמונה", כינון העצמי מתוך היחסים עם העולם ועוד). ומאפשרות יצירת מתודולוגיה שיטתית ויצירתית לבחינת האופן שבו מתכונן העצמי ביחס לטכנולוגיה בת זמננו. זאת על ידי שימוש במקרה שאציג – פיתוח השיטה לבחינה האם ואיך הטכנולוגיה של ימינו משפיעה על תפיסת העצמי, אותה השיטה אשר אני מקווה שתשמש אותי בהמשך.