קורס 10503- כולל הערות !

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 95
שנת הגשה 2018
מספר מילים 3177

תקציר העבודה

שאלה 1:
א. להלן עיקרי התיאוריה והמושגים הרלוונטיים לדיון המוצג לעיל על פי ארבעת החוקרים הבאים:
– גאנס במאמרו: "תרבות גבוהה ותרבות פופולארית" (1999) בוחן את היחסים בין תרבות גבוהה לתרבות הפופולארית וטוען כי בשנים האחרונות חלו שינויים חברתיים כגון עליה ברמת ההשכלה, עלייה בשכר, ירידה במעמד של התרבות הגבוהה ועלייתן של קבוצות חברתיות כך שלא קיים יותר קהל הומוגני. כתוצאה משינויים אלו, חלו גם שינויים תרבותיים אשר השפיעו על דפוסי צריכת התרבות שאותם חילק גאנס לשלוש קהלי טעם שונים:
– התלכדות- מצב בו אנשים ממעמדות שונים, או כפי שכינה גאנס: "קהלי טעם שונים" צורכים תוצרי תרבות דומים כך שניתן לדוגמא לצרוך תוצרי תרבות הנחשבים כשייכים למעמד הגבוה ובנוסף לצרוך תרבות הקשר למעמד הנמוך.
– התפצלות- במגמה זו ישנם קהלי טעם חדשים הנצמדים לקטגוריה של תת קבוצה מאחר והם בעלי מאפיינים ייחודיים אשר צורכים מוצרי תרבות ייחודים. כמו כן היצרנים והמשווקים של התרבות יוצרים בעצמם חלוקה ברורה בין מוצר הצריכה הייחודי לבין האחרים בשוק ולכן הם פונים לקהל יד מסוים.
– אומניבוריות- מגמה זו מדברת על קהלי טעם משכילים ומבוססים כלכלית אשר צורכים את כל סוגי התרבות מהנמוך ביותר לגבוה ללא כל הפרדה ביניהם. אנשים אלו טועמים מכל העולמות ומבינים כי ההבדל בין תרבות גבוה לפופולארית מטשטש וניתן לצרוך ולהינות משתי התרבויות.

– שדסון- שדסון במאמרו: "כיצד תרבות עובדת?" (1989) ניסה להבין כיצד מתפקדים מוצרים תרבותיים בסביבה החברתית בה הם מיוצרים ומהי מידת השפעתם על הצרכנים. שדסון הזכיר במאמרו את המושג 'נשא תרבות' המוגדר כטקס, חפץ או טקסט הנוצר ונצרך בהקשר תרבותי וחברתי ולכן הוא בעל פוטנציאל של השפעה על הפרט והחברה כולה. בהקשר של השפעה מקובל להתייחס לשתי גישות: האחת היא הגישה החזקה שלפיה לנשא תרבות יש השפעה רבה וחזקה על החברה והוא יכול לעצב את תפיסת העולם ואופן ההתנהגות של בני התרבות. הגישה השנייה מתונה יותר והיא וולנטריסטית כאשר הנשא התרבות מוצג כחלק מארגז כלים שמתוכו האדם בוחר ..

שאלה 3:
תרבות פופולארית היא התרבות השולטת בחברה מסוימת ובזמן נתון. תוצרי התרבות הפופולאריים נועדים לרוב לפנות לקהל הרחב מכיוון שמי שמייצרות את מוצרי התרבות הן חברות ותאגידים עם אינטרסים כלכליים המנסות להגדיל את רווחם באופן המקסימלי. לאור זאת יש הטוענים כי התרבות הפופולארית נוטה להיות שטחית ורדודה מאחר והיא פונה למכנה המשותף הרחב ביותר של הקהל. מאידך יש הגורסים שהתרבות הפופולארית לא סתם מובילה מאחר ויש לה ביקוש על ידי הקהלים שצורכים אותה והיא מובילה על ידי דמויות שמובילות בתרבות.
כעת אסביר את גישתם של גאנס ואודרנו כלפי התרבות הפופולארית ומהם היחסים בין שתי הגישות של החוקרים:
א. גאנס במאמרו "תרבות גבוהה ותרבות פופולרית" (1999) עסק ביחסים שיש בין התרבות הפופולארית לתרבות הגבוהה שאותה כינה 'מלחמת תרבות' בשל העימות שיש בין המעמדות על רקע תהליכים חברתיים ותרבותיים. כאשר התייחס גאנס למושג תרבות המונים כפי שכינו חוקרים שונים, הוא העדיף לכנות את המונח כתרבות פולארית מאחר ולמושג תרבות המונים יש קונוטציה שלילית. על פי גאנס נראה כי המאבק בין המעמדות בשל העדפתה של רוב החברה בתרבות פופולארית כך שנוצר דימוי כי יש מאבק בין משכילים השייכים לתרבות הגבוהה, לבין חסרי ההשכלה שלא מ