קריאה: תאוריה ומעשה

תקציר העבודה

"אוצר מילים הוא אחד ממאפייני הקורא החיוניים להבנת טקסטים."
אוצר מילים הוא תנאי הכרחי להבנת הטקסט. ידע ושליטה באוצר מילים הכרחיים לכל תפקודינו הלשוניים: דיבור, האזנה, קריאה וכתיבה. אוצר המילים הוא גם המנבא היעיל ביותר לקושי הטקסט, ככל שהטקסט מכיל יותר מילים "קשות", כך הוא קשה יותר להבנה. ככל שהמושג מופשט יותר, כך הוא יכול לעורר יותר אסוציאציות ועוד מושגים הקשורים בו – ואז הוא קשה יותר להבנה. בהוראה של אוצר מילים לא די בהגדרה מילונית של מילה זו או אחרת, אלא צריך לקשר את המילה למושגי התלמיד, לחוויה מסוימת המוכרת לתלמידים, או לספק להם חוויה שתבהיר את משמעות המילה. יש קשר גומלין בין אוצר מילים וידע: אחד מרחיב את השני. סטנוביץ – הקשר בין אוצר המילים לבין הבנת הטקסט הוא מעגלי: ככל שגדל אוצר המילים, כך משתפרת הבנתנו את הטקסט, וככל שהבנתנו משתפרת, גדל אוצר המילים שלנו. לימודה של מילה אינו אקט חד-פעמי, אלא הפנמה הדרגתית, בתהליך
ב. ידע קודם הוא מאפיין נוסף של הקורא, החיוני להבנת טקסטים. הסבירו את הקשר שבין ידע קודם לבין תיאוריית הסכמות שלמדנו ביחידה 2. נמקו.
שאלה 2 : הסבירו על-פי מודל הטטראדר של בראון ועמיתים (Brown et al., 1982; יחידה 9) מה הם מרכיבי הלמידה שאליהם ער הקורא המטא-קוגניטיבי. שלבו דוגמאות בתשובתכם.
ב. הציעו והסבירו שתי אסטרטגיות הוראה לשיפור ואימון של תהליכי למידה מטא-קוגניטיביים. שלבו בתשובתכם דוגמה לכל אסטרטגיה להבהרת דבריכם
אסטרטגיית החשיבה בקול : תהליך ה"חשיבה בקול" מסייע לפיתוח קריאה מטא-קוגניטיבית ע"י כך שמאפשר הצצה "לתוך" תהליכי חשיבה ולמידה סמויים ובלתי נגישים של לומד אחר, במקרה זה הלומד המומחה הוא המורה …
אסטרטגיות המבוססות על אינטראקציה בין אישית : מובילה את הלומד להכרת אסטרטגיות חשיבה של לומדים אחרים. ..
שאלה 3 : לפניכם שני תיאורים מפיהן של שתי מורות על תהליך הוראת הכתיבה/ההבעה בכתב בכיתה ו': ". : 1. לי חשוב שהתלמידים יבינו שהכתיבה היא תהליך מעגלי (רקורסיבי) בו פעולות הכתיבה אינן מתבצעות בסדר קבוע מראש אלא כחלק מתהליך של חשיבה, בדיקה עצמית וחקירה שמתרחשים לכל אורך הכתיבה.
2- 2. אני מנחה את התלמידים לכל אורך הכתיבה. אני מלמדת אותם את כללי הכתיבה בצורה ישירה ומסבירה להם את סדר התהליכים הנדרשים תוך הצגת דוגמה של טקסט, על פיו יוכלו להבנות את כתביתבם שלהם .
א. לאיזה גישה ניתן לשייך כל אחת מהמורות שבסעיף א'. הסבירו מדוע שייכתם כל מורה לגישה מסוימת ומהם המאפיינים של כל גישה. נמקו. ..
שאלה 4 :
ספיר-סוורלינג וסטרנברג (1994 Spear-Swerling & Sternberg,) מצביעים על שישה שלבים בהתפתחות תקינה של רכישת-הקריאה ועל חמש סטיות משלבים אלו.

שניים מהשלבים בהתפתחות תקינה של רכישת-הקריאה הם: "זיהוי מילים על פי רמזים פונטיים" ו"זיהוי מילים מבוקר".הסבירו כל אחד מהשלבים האלו ואת ההבדל בינהם