רצח סדרתי- מאפיינים פסיכולוגיים

תקציר העבודה

מבוא
מטרת עבודה זו הינה ניתוח תופעת הרצח הסדרתי על ידי הצגת מאפייניו, והגורם הפסיכולוגי לביצועו. ראשית, עבודה זו תתמקד בהגדרת המושג רצח סדרתי, לאחר מכן, העבודה תציג את המאפיינים העיקריים של הרוצח הסדרתי. הגורמים שיוצגו בעבודה הם הגורמים הביולוגיים והסוציולוגיים, ובנוסף יוצג בהרחבה הגורם הפסיכולוגי לביצוע רצח מסוג זה. תאוריית ההתקשרות של החוקר ג'ון בולבי, מציגה הסבר פסיכולוגי לחשיבות המצאות דמות משמעותית בחייו של הילד כדי שתתקיים אצלו התפתחות פסיכולוגית תקינה, ובהיעדר דמות משמעותית זו, הילד יכול לפתח בעיות נפשיות ולפנות לעבריינות (Bowlby,1951).
רצח סדרתי מוגדר כסדרה של שלושה רציחות או יותר, בעלות מאפיינים משותפים המעידים על האפשרות הסבירה שהפשעים בוצעו על ידי אותו אדם (FBI,2005).
הגדרתם של הרוצחים הסדרתיים מתבצע על פי שישה מאפיינים שמנחים את החוקרים להבדיל בין ההגדרות השונות שיש לרצח מסוג זה. רוב הרוצחים הסדרתיים פועלים בשטחה של ארצות הברית. אופי הרוצח הסדרתי שמתבטא גם בשיעור גילוי נמוך מאוד, מסבך את החישוב ואת הנתונים הסטטיסטים לגבי המספרים המדויקים של הרציחות והקורבנות (Snyman, 1992).
בסוף העבודה, יוצג פרק ניתוח המקרה של הרוצח הסדרתי ג'ון ווין גייסי- 'הליצן הרוצח', בין הרוצחים המפורסמים בעולם, שפעל ברחבי העיר שיקגו שבארצות הברית. המקרה ינותח ויוסבר באמצעות תאוריית ההתקשרות של ג'ון בולבי (Bowlby,1951).

תוכן עניינים
מבוא…………………………………………………………………………………………………………………3
1. רצח סדרתי…………………………………………………………………………………………………..4-5
1.1 הגדרה…………………………………………………………………………………………………………..4
1.2 מאפייני התופעה………………………………………………………………………………………………4
1.3 היקף הופעה……………………………………………………………………………………………………5
2. גורמים לביצוע רצח סדרתי……………………………………………………………………………….6-8
2.1 גורמים פסיכולוגיים………………………………………………………………………………………6-8
3. ניתוח מקרה ……………………………………………………………………………………………….9-10
סיכום ……………………………………………………………………………………………………………..11
מקורות ……………………………………………………………………………………………………….12-13
נספחים……………………………………………………………………………………………………………14