שאלות ותשובות לבחינת קורס ג'נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 11456

תקציר העבודה

שאלות ותשובות לבחינת קורס ג'נוסייד

רואנדה

  1. מהו המרכיב הקולוניאלי בג'נוסייד ברואנדה? מדוע אין זה נכון לראותו כמרכיב היחיד?

רואנדה הייתה תחת שלטון קולוניאלי משנת 1898 ועד שנת 1962 (ב- 1916 התחלף השלטון הגרמני בשלטון בלגי). שלטון ממושך זה השפיע באופן משמעותי על רואנדה:

  • התשתית הקיימת ברואנדה הייתה של שלטון טוטסי על ההמון ההוטו. ההוטו נדרשו למלא את צורכיהם של הטוטסי, נאסר עליהם להחזיק בקר (סמל לבריאות, כוח ומוצא טוב) ואדמות והם חויבו בעבודות כפייה. השלטון הקולוניאלי זכה לשיתוף פעולה מצד הטוטסי, ולכן השתמש בתשתית השלטונית הקיימת לצרכיו.

אמנם השלטון נשאר באותה מתכונת, אך עבודות הכפייה שנדרש ההמון ההוטו למלא כעת, היו קשות יותר, ובנוסף התוצרת נגזלה לטובת השלטון הקולוניאלי. הטוטסי זוהו כבני בריתם של האירופיים וכתוצאה מכך, השתבש האיזון בין שתי הקבוצות והמתח והעוינות גברו במידה ניכרת.

  • ברואנדה המסורתית הייתה קיימת תמיד אבחנה אתנית בין ההוטו לטוטסי. אבל, הגבולות בין הקבוצות לא היו ברורים לחלוטין – הייתה אפשרות לניידות וערבוב בין הקבוצות. השלטון הקולוניאלי הביא עמו את תורת הגזע והפך את החלוקה האתנית ממסורתית למדעית. בנוסף, השלטון הקולוניאלי הנהיג רישום אתני בתעודות הזהות. עצם הרישום דרש קביעת קריטריונים נוקשים לאבחנה בין טוטסי להוטו.

כתוצאה מהפיכת האבחנה האתנית למדעית ורישומה בתעודות הזהות, הפכו הגבולות בין הקבוצות למוגדרים באופן חד משמעי ובלתי הפיך. הניידות בין הקבוצות לא הייתה אפשרית, נישואי תערובת נמנעו ומעט ההוטו שהחזיקו במשרות בכירות הודחו.

בנוסף, בעקבות הרישום הבירוקרטי נוצרו מאגרי מידע שהקלו על איתור וזיהוי הטוטסי בזמן הג'נוסייד.

  • בשנת 1959, לאחר התקוממות של ההוטו, העביר השלטון הקולוניאלי הבלגי את תמיכתו מהטוטסי להוטו. דבר זה אפשר את עלייתה של מפלגת ההוטו לשלטון בשנת 1961. כאשר ההוטו היו בשלטון, והקולוניאליזם הסתיים, החלה הרדיפה השיטתית של הטוטסי.

לסיכום, תרומתו של הקולוניאליזם לג'נוסייד ברואנדה:

  • העמקת האבחנה האתנית בין הטוטסי להוטו ע"י תורת הגזע וקיבועה באמצעות הרישום הבירוקרטי.
  • העמקת השנאה של ההוטו כלפי הטוטסי, בעקבות שיתוף הפעולה בין השלטון הקולוניאלי לבין השלטון הטוטסי.
  • שינוי המצב השלטוני הקיים – העברת השלטון להוטו.

(המרכיבים האחרים של הג'נוסייד ברואנדה בסוף התשובה לשאלה 2)

 

  1. מה חשיבותה של תורת הגזע בג'נוסייד הרואנדי? הסבירו תוך שאתם מגדירים מהי תורת הגזע.

מהי תורת הגזע?

קיימת תפיסה לפיה בני האדם נחלקים מבחינה גנטית לגזעים שונים, הנבדלים זה מזה בתכונות פיזיות. גזענות היא דעה קדומה, המתבססת על תפיסה זו וטוענת להיררכיה בין הגזעים, כך שישנם גזעים עליונים וגזעים נחותים. תורת הגזע היא ביטוי של גזענות כאידיאולוגיה, ומטרתה לספק ביסוס והצדקה להיררכיה בין הגזעים.

ברואנדה התפתחה תורת גזע, המתייחסת לשתי הקבוצות האתניות המרכיבות את האוכלוסייה – הטוטסי וההוטו. לפי תורה זו, הטוטסי הם גזע עליון שמקורו באתיופיה, בעוד שההוטו הם גזע נחות שמוצאו בקרן אפריקה. תורה זו התפתחה בסוף המאה ה- 19 ע"י אירופאים שהגיעו לאזור והתחזקה במהלך התקופה הקולוניאלית (1898-1962).

הסיבה לכך שהטוטסי נתפסו בידי האירופאים כגזע עליון מורכבת ממס' גורמים:

  • הטוטסי היו השכבה השלטת ברואנדה בתקופה הקדם קולוניאלית. בתקופה זו התנהלה רואנדה כממלכה, כאשר המלך וכל בעלי התפקידים – הצ'יפים – היו כמעט כולם בני טוטסי. האירופאים פירשו את עובדת שלטונם של הטוטסי כהוכחה לעליונותם הגזעית.
  • העובדה שהטוטסי היו דווקא קבוצת המיעוט ברואנדה (84% הוטו – 15% טוטסי), ועל אף זאת היו הקבוצה השולטת, חיזקה את התפיסה על עליונותם הגזעית על ההוטו.
  • הטוטסי וההוטו נתפסו כקבוצות בעלות הבדלים פיסיים – הטוטסי זוהו כגבוהים, רזים ובהירים יותר. האירופאים פירשו זאת כעדות למוצאם הגזעי השונה, וזיהו את חזותם כקרובה יותר לחזות האירופאית, ולכן כמפותחת ועליונה יותר.

במהלך התקופה הקולוניאלית הארוכה נקלטה תורה זו ברואנדה – הטוטסי האמינו במוצאם השונה והעליון, ובהתאם ההוטו לא ראו את הטוטסי כבני רואנדה, אלא כפולשים מאתיופיה הכופים עליהם שלטון זר.

תורה הגזע אחראית לג'נוסייד ברואנדה בעיקר בשל השימוש האידיאולוגי שעשה בה שלטון ההוטו. לאחר מהפכת ההוטו (1962) נהפכה תורת הגזע הקולוניאלית על ראשה – ההוטו היו בני רואנדה האמיתיים וגואליה, ואילו הטוטסי הפכו מגזע עליון לגורם זר, נחות ומסוכן שיש להיפטר ממנו.

האחריות של תורת הגזע הוא בכך, שכתוצאה ממנה החל התהליך שבסופו התרחש הג'נוסייד:

  • הטוטסי סווגו כגזע שונה. הם נחשבו כפולשים נצלנים שיש להיפטר מהם. הטוטסי כבר לא נתפסו כבני רואנדה אלא כקבוצה נפרדת.
  • תורת הגזע הגדירה את הטוטסי כקבוצה – הם תוארו כגבוהים, רזים ובהירים יותר. הם כונו ע"פ מוצאם – בני חם, ונתפסו כעשירים. סמלים אלה הגדירו אותם כקבוצה ועזרו לזהות אותם.
  • לאחר מהפכת ההוטו, "הוצאו הטוטסי מהחוק" – לא היו להם זכויות, וחוקי המדינה למעשה לא חלו עליהם. נחיתותם החוקית נתנה את הלגיטימציה לנהוג בהם כנחותים והקלה מבחינה מוסרית על ביצוע הרציחות (דה- הומניזציה).

 

לצד תורת הגזע והקולוניאליזם התרחשו אירועים נוספים, אשר שילובם הביא להתרחשות הג'נוסייד בשנת 1994:

  • ברואנדה שרר מצב כלכלי קשה – עוני ורעב לצד קרקע חקלאית מועטה ויכולת ייצוא מוגבלת. המצב הכלכלי הקשה התבטא מבחינה חברתית בפערים מעמדיים גדולים: מצד אחד המון עני ורעב ומצד שני אליטה מצומצמת (שגם החלה להתרושש בעקבות המצב הכלכלי הקשה).

ההמון העני פיתח תחושות של אי צדק, אפליה וניצול כלפי העשירים. אידיאולוגיית תורת הגזע זיהתה את העשירים כטוטסי, ולכן….