10121 בין ציון לציונות: 1914-1881 ציון -80

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2019
מספר מילים 2674
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

בחרו אחת משתי השאלות הבאות:
שאלה 1( 40 נקודות(
חומר הקריאה:
יחידה 8
מוקי צור, "אנשי העליה השנייה, טיפוסי העולים ודיוקנם החברתי- תרבותי"
א. הציגו את דיוקנם הדמוגרפי, הרעיוני והתרבותי של אנשי הזרם החלוצי של העלייה השנייה,
כפי שהם מתוארים במאמרו של מוקי צור.
ב. מה היו הקשיים והלבטים העיקריים, החיצוניים והפנימיים-נפשיים איתם התמודדו? מה היו
הדרכים שנקטו כדי להתגבר עליהם?
ג. בהיסטוריוגרפיה הציונית התקיים ויכוח נוקב בשאלת היחס בין האידיאלים והמציאות
בפתרונות שמצאו אנשי העלייה השנייה לאתגרים. הציגו את ארבע העמדות השונות המופיעות
בעמ' 55-53 והסבירו אותן. אילו מעמדות אלו מקובלת עליכם יותר? נמקו.
8
שאלה 2( 40 נקודות(
חומר הקריאה:
יוסף גורני, "חיבת ציון: אותו מבט ומבט נוסף", )במקראת הקורס(
יחידה 2
יחידה 3
יחידה 8
מהם הקווים הרעיוניים המקשרים בין תנועת חיבת ציון, החזון האוטופי-ריאליסטי של הרצל
לבין אנשי הזרם החלוצי של העלייה השנייה?
שאלה 3( 35 נקודות(
חומר הקריאה:
יחידה 9
י' אפשטיין, "שאלה נעלמה", עמ' 91 – 93 ,יחידה 9.
י"ח ברנר, כתבים, עמ' 94 ,יחידה 9.
א' חרמוני, "התנועה הערבית וקדמת אסיה", עמ' 95-94 ,יחידה 9.
משה סמילנסקי, "תכנית פעולה ליחסים עם הערבים", עמ' 97-96 ,יחידה 9.
בחומר הקריאה לשאלה ארבעה מקורות בני התקופה המייצגים עמדות שונות. בחרו שניים מהם.
א. הציגו את נקודת המבט של הכותבים והסבירו את נימוקיהם לנקוט בה. )10 נקודות(
ב. במה נבדלות נקודות המבט זו מזו? )הציבו לפחות שלושה קריטריונים להשוואה( )15 נקודות(
ג. נקודת מבטו של מי מהכותבים )מכל הארבעה( נראית לכם כתואמת ביותר את המציאות של
אותם הימים? נמקו. )10 נקודות(
שאלה 4( 25 נקודות(
חומר הקריאה:
)9.6.2 וסעיף 9.4 סעיף ובמיוחד )9 יחידה
מרגלית שילה, "ארתור רופין" )במקראת הקורס(
א. באילו אמצעים ודרכים נקט רופין, ראש המשרד הארץ ישראלי מול "השאלה הערבית"? פרטו
והסבירו את ההגיון שעמד בבסיס נקיטתם.
ב. לאילו מהגישות המוזכרות ביחידת הלימוד הייתם משייכים את דרכו? נמקו תשובתכם.