10121 מבחן בין ציון לציונות

תקציר העבודה

שאלה 1
מה היו יתרונותיו של תיאודור הרצל כמנהיג תנועה לאומית יהודית, ומה היו חסרונותיו? התייחסו
בתשובתכם לדרכים שנקט בניהול ההסתדרות הציונית ולאירועים שבהם נחשפו חסרונותיו
ויתרונותיו.

שאלה 2
הציגו ופרטו את תהליך שינוי המדיניות, שעברה התנועה הציונית בשנים שאחרי מות הרצל ועד
פרוץ מלחמת העולם הראשונה (1904 – 1914 .(בתשובתכם התייחסו להחלטות המרכזיות
שהתקבלו בקונגרסים הציוניים באותה התקופה ולדמויות המובילות את שינוי המדיניות. מה,
לדעתכם, איפשר שינויים אלו? נמקו את תשובתכם.

שאלה 3
הציגו את אנשי הזרם החלוצי של העלייה השנייה.
התייחסו להיבטים הבאים:
דיוקנם (הפרופיל) החברתי – תרבותי, סיסמאותיהם האידאולוגיות ומאפייניהם המהפכניים,
הקשיים האובייקטיביים והסובייקטיביים, שבהם נתקלו ודרכי ההתמודדות שלהם איתם.
הסתמכו בתשובתכם על מאמרה של אניטה שפירא ועל יחידת הלימוד.

שאלה 4
לפניכם קטעים הלקוחים ממאמרו של יצחק אפשטיין "שאלה נעלמה" (1907 ,(כיצד יש לפעול מול
האוכלוסייה הערבית בארץ ישראל.
הסבירו את הנימוקים המופיעים בקטעים שלפניכם והציגו באמצעותם את גישתו הכוללת של
אפשטיין.

"…עלינו לבוא, איפוא, בברית עם הערביים ולכרות עמהם אמנה, שתהא רבת-תועלת לשני
הצדדים ולאנושיות כולה. אנחנו בוודאי נסכים לברית זו, אבל דרושה עוד הסכמת הצד השני
ואותה נשיג לאט לאט על ידי פעולה מעשית שיש בה תועלת לארץ, לנו ולערביים. בדרך הממשי
הזה יבינו שכנינו מעט מעט את הטובה הרבה, שיוכלו להפיק מן השותפות בין עם ישראל ועם
ערב.
…אם נרצה להוליך איזה אדם אל מקום ידוע, עלינו לקחתו במקום שהוא נמצא בו עתה. באופן
אחר לא יוכל ללכת אחרינו, אנו צריכים, איפוא, לחקור את הפסיכיקה (הנפש) של שכנינו ולבוא
עד תכונתה. חרפה היא להגיד, שעדיין לא נעשה אף כל שהוא בנידון זה, שעדיין לא הקדיש אף
יהודי אחד את עצמו לדבר זה, באופן שאנו בורים גמורים בכל הנוגע לערביים וכל ידיעותינו
עליהם הן ידיעות – השוק, עת להשכיל!

שאלה 5
במה היה שונה הסיוע שהעניק ארתור רופין, שעמד בראש המשרד הארץ-ישראלי, לאנשי הזרם
החלוצי של העלייה השנייה, בהשוואה לסיוע שהעניק הברון רוטשילד לאנשי העלייה הראשונה?
התייחסו בהשוואה שתערכו לקריטריונים הבאים:
– הגוף המסייע
– מאפייני הסיוע
– סוג היישובים שנעזרו בסיוע.

הקובץ מכיל תשובות בלבד