10125 - פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1109

תקציר העבודה

פסיכולוגיה בחינוך – ממן 11 ציון 95

שאלה 1 (40 נקודות)
ענו על שאלות 5-1 העוסקות ברמת שאיפה המופיעות ב'קריאה מודרכת' במדריך הלמידה בעמוד
.55

שאלה 2 (30 נקודות)
קראו את המאמר "המשגה מחדש של רגש ושל הנעה ללמוד במסגרות כיתתיות" – מאייר וטרנר
– במקראת הקורס – 19-3 – וענו על הסעיפים הבאים:
(18 נק') א. הסבירו בקצרה מהי תיאוריית נטילת סיכונים, ותארו שני יתרונות של תיאוריה
זו.
(12 נק') ב. תנו דוגמה משלכם לאופן בו מתבטאת תיאוריה זו בתהליכי הלמידה של
סטודנטים באוניברסיטה הפתוחה.

שאלה 3(30 נקודות)
קראו את הכתבה הבאה שפורסמה ב-18/3/4 במאקו וענו על השאלות שבעקבותיה:
יוזמה: הפסקה בשיעור כל 20 דקות
משרד החינוך ממליץ למורים ליישם מדיניות חדשה של הפסקות בבתי הספר
היסודיים, לפיה באמצע השיעור תהיה הפוגה של 5-2 דקות לצורך התרעננות. "זה
יאפשר לילדים לחזור לשיעור ממוקדים יותר", מסבירה הפסיכולוגית הראשית.
מנכ"ל המשרד: "ממליצים להטמיע פרקטיקות למידה שונות"
משרד החינוך הוציא המלצה חדשה למורים בבתי הספר היסודיים לפיה יש
להנהיג הפוגה מהלימודים כל 20 דקות – כך פורסם הבוקר )ראשון( בעיתון
"ידיעות אחרונות". על פי ההמלצה, בתום 20 דקות מתחילת השיעור יש לעבור
למשחק או להפעלה אומנותית, זאת במטרה לייצר למידה חווייתית ויעילה ולהפיג
מתחם בקרב הילדים.
האגף לחינוך יסודי המליץ ליישם את שיטת ההפוגות במהלך שיעורי מתמטיקה,
אנגלית, מדעים וחינוך לשוני. בהתאם להנחיות, על כל הפוגה להימשך בין 2 ל-5
דקות. הדו"ח עליו נשענת ההמלצה מסקר את היעילות בהפוגות ואת שלל
יתרונותיה, זאת לצד מספר הסתייגויות. בין הפעילויות שהוצעו בדו"ח נמנות
פעילות אירובית, יוגה ו"מיינדפולנס".
הפסיכולוגית הראשית של משרד החינוך, ד"ר חוה פרידמן, הסבירה כי לא כל
הילדים מסוגלים לשמור על קשב במשך זמן ממושך. "לכן זה נכון לשלב מודל של
הפוגה", אמרה. "הוא יאפשר להם לחזור לשיעור ממוקדים יותר. בסופו של דבר
המודל חייב להתאים לשונות הטבעית בין הילדים. אנחנו סומכים על המורים
שיידעו להיות רגישים ושייצרו את ההתאמות הנדרשות למגוון הצרכים בכיתה".
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מדובר במהלך אחד מתוך שורה של תכניות
עומק לשיפור האיכות וחוויית הלמידה בבית הספר היסודיים, שמטרתן להפוך את
הלימודים למשמעותיים ורלוונטיים. אנו ממליצים לעשות הפוגה קלה, ככל
שנדרש, במהלך השיעור ולהטמיע פרקטיקות למידה שונות ומגוונות, שגם בהן יש
כדי להקנות מיומנויות לימודיות נוספות".
(18 נק') א. בחרו שלושה שלבים מתוך תיאוריית מידרג המניעים של מסלאו המוצגת בספר
הקורס והסבירו מה יכולה להיות התרומה של היוזמה המוצעת לכל אחד
מהשלבים שבחרתם.
(12 נק') ב. הסבירו את המושג 'זרימה' ותארו כיצד שניים מהמאפיינים של המושג זרימה
המתוארים בספר הקורס יכולים להיות קשורים ליוזמה המתוארת בכתבה.

התשובות בפנים!!!