סוגיות אתיות בשוק ההון, סמינריון

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 7865
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

סוגיות אתיות בשוק ההון סוגיות אתיות בשוק ההון תוכן עניינים:
1.                   הקדמה. __________________________________________עמ'
3 -4.
2.                   האחריות האתית המוטלת על ה"שחקנים" הפיננסיים.__________עמ' 5-7.
3.                   בעיות אתיות:_______________________________________עמ' 8-13.
·        ניגודי עניינים. ·        תיאור מקרה – ויסות שערי מניות הבנקים בשנים 1978 – 1983.
4.                   דיון: אתיקה בשוק ההון בראי תיאוריית התועלתנות ותיאוריית הצדק של ג'ון רולס.___________________________עמ' 14-19.
·        תורת התועלתנות.
·        תורת הצדק המחלק ע"פ ג'ון רולס.
5.                   בעיות ביישום מעשי של תיאוריות מוסריות.__________________עמ'
2 0-22.
·        האם ניתן לנסח כללי מוסר מוצקים מתוך תיאוריות מוסר מופשטות?
·        האם מתפקדים השחקנים בשוק ההון באופן מוסרי?
·        האם קבלת החלטות על בסיס מוסרי עלולה לשבש את פעולת שוק ההון?
6.         איזון אתי בשוק ההון הישראלי __________________________עמ' 23-24.
6.                   סיכום ומסקנות._____________________________________עמ'
5 -26.
7.                   ביבליוגרפיה.________________________________________עמ'
2 7.
הקדמה השוק הפיננסי כולל מערכת מורכבת של בנקים, ברוקרים ומוסדות פיננסים אחרים. גופים עסקיים, כמו גם פרטים, גופים ציבוריים וממשלות, משתתפים באופן אינטנסיבי בפעילות השוק הפיננסי.
עבור הפרט מהווה השוק מקום שבו ניתן לנהל חשבון מזומנים לצורך ביצוע עסקאות שוטפות, לחסוך בתוכניות חיסכון, לבצע עסקאות מטבע ולהשקיע בניירות ערך בתקווה לקבלת תשואה נאותה תוך נטילת סיכון לספיגת ההפסד. עבור החברה העסקית מהווה שוק ההון מקום לניהול שוטף של התזרים הכספי של החברה, ביצוע עסקאות מטבע, מקור לגיוס הון ולהשקעה של עודפי כספים שהצטברו בחברה באופן זמני. שוק ההון הוא גם המקום שבו נקבע שווי החברה. עבור הממשלה מהווה שוק ההון מקום לגיוס ולהזרמת הון לצורך שליטה על התקציב ולצורך ייצוב המשק והכוונתו. תפקידו העיקרי של השוק הפיננסי הוא תיעול החיסכון במשק להשקעות יצרניות תוך הקצאה נכונה של החיסכון להשקעות היצרניות המבטיחות ביותר. זהו תנאי מפתח לצמיחה כלכלית בטווח הארוך. השוק הפיננסי עושה זאת על ידי החלפת מקורות כספיים בניירות ערך (כגון: מניות, אגרות חוב ואופציות): החוסכים מעמידים כספם לרשות המשקיעים, כאשר הללו מנפיקים ניירות ערך תמורת כספי החוסכים. בחודשים ובשנים שלאחר גיוס ההון, מקבלים בעלי ניירות הערך תזרים כספי מציבור המשקיעים כתשואה על השקעתם. הבורסה מהווה מרכז לפעילות הפיננסית במשק ובה נקבע מחירם של ניירות הערך תוך תחרות חופשית בין המשתתפים במסחר. עסקאות הנעשות מחוץ לבורסה מתבצעות בדרך כלל במחירים הנגזרים ממחירי ניירות הערך הנסחרים בבורסה. בשוק ההון משתתפים, כאמור, החוסכים, המשקיעים, הבורסה, כמו גם בנק ישראל כנציג הממשלה, ומתווכים פיננסיים שונים, כגון בנקים מסחריים, קרנות נאמנות, קופות גמל, חברות ביטוח חיים וכד'. התחרות בין החוסכים לקבלת התשואה הגבוהה ביותר, ברמת סיכון נתונה, והתחרות בין המשקיעים על המקורות הכספיים שבידי החוסכים, מביאה לכך שהמקורות הכספיים המיועדים לחסכון יתועלו אל ההשקעות היצרניות ה"טובות ביותר", כלומר, ההשקעות שהרווחיות הצפויה מהן היא הגבוהה ביותר בכל רמת סיכון נתונה. החברות המציעות את תוכניות ההשקעה האטרקטיביות ביותר, תוכלנה לגייס את המקורות הכספיים באמצעות הנפקת ניירות ערך אטרקטיביים. משקל מכריע בקביעת האטרקטיביות יש למידת האמון שרוחש ציבור המשקיעים למנפיק וליכולתו לעמוד בהתחייבויות הנגזרות מנייר הערך או בציפיות המשקיעים ממנו. שוק הון אידיאלי מאופיין על ידי מספר רב של יחידות כלכליות קטנות יחסית המתחרות ביניהן על הנכסים הפיננסיים הנסחרים בשוק, על ידי היצע עשיר של סוגי מכשירים פיננסיים, הוצאות עסקה נמוכות, זרימה חופשית של מידע מהימן ומלא ומשקיעים הבוחרים את השקעתם על פי קריטריון המחיר. במציאות, קיימות סטיות משמעותיות מהתיאור הנ"ל, כגון מידה גבוהה יחסית של מסחר בניירות ערך על בסיס של מידע בלתי סימטרי בין המשקיעים, ובישראל שוק ההון מאופיין בריכוזיות של מערכת התיווך הפיננסי.
בשנים האחרונות הופנתה תשומת לב רבה להתנהגות האתית בתעשיית ההשקעות. האווירה בתעשייה זו מאופיינת ברמות גבוהות של תחרותיות ובסכנה מוסרית וגורמים שונים עשויים לנצל זאת לצורך קידום אינטרסים אישיים.
העשייה בשוק ההון נהנית במובנים מסוימים מאי-תלות מהכלכלה ה"רגילה". זאת כחלק מתהליך של בידוד גובר של תחום הפיננסים מבחינה קונספטואלית ומקצועית. . יש לכך השלכות משמעותיות בהתחשב בהשפעתו של שוק ההון על החברה ברמת הכלל והפרט, ומתחייבת מכך גישה המטילה אחריות מוסרית על בעלי התפקידים בשוק ההון. אי לכך, ישנה חשיבות עליונה בבחינה, מנקודת מבט אתית, של ההתנהלות בתחום זה.
מטרת העבודה : העשייה בשוק ההון נהנית במובנים מסוימים מאי-תלות מהכלכלה ה"רגילה". זאת כחלק מתהליך של בידוד גובר של תחום הפיננסים מבחינה קונספטואלית ומקצועית . עבודה זו תבדוק את השלכות משמעותיות בהתחשב בהשפעתו של שוק ההון על החברה ברמת הכלל והפרט, ומתחייבת מכך גישה המטילה אחריות מוסרית על בעלי התפקידים בשוק ההון, לאור נקודת מבט אתית כפי שנלמדו בקורס זה.
עבודה זו מתבססת על  שתי הנחות: (1) בהתבסס על הספרות המקצועית, ההנחה היא כי ניתן לאתר בעיות אתיות משמעותיות. (2) מציאות חיינו בכלל והמציאות הכלכלית בפרט היא מורכבת ורבת סתירות ולא ניתן לתאר מציאות נטולת בעיות אתיות. שאלת המחקר: האם ניתן לתאר תנאים מציאותיים ובני-קיימא אשר יאפשרו מידה מסוימת של שיפור בחומרת הבעיות האתיות.