תהליכי שינוי במערכות החינוך באנגליה ובישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 12040

תקציר העבודה

‏‏‏‏ ‏‏ תהליכי שינוי במערכת החינוך בישראל ובאנגליה עבודה סמינריונית בקורס:
מדיניות החינוך – החינוך לדמוקרטיה בחברה הדמוקרטית  מאי 2005
תוכן עניינים מבוא -עמ'
3
1 .    תהליכי שינוי בחינוך בישראל – עמ' 5
1 .1           רפורמת האינטגרציה
1 .2           דו"חות וועדות
1 .3           מגמות בעשור האחרון
1 .4           סיכום
2 .    תהליכי שינוי בחינוך באנגליה -עמ' 12

2 .1           תהליכי שינוי
2 .2           תאצ'ריזם
2 .3           תהליכים בעשור האחרון
2 .4           סיכום
3 .    הדומה והשונה בתהליכים באנגליה ובישראל ..עמ' 17

3 .1           דמוקרטיזציה וביורקרטיה – בין ביזור למירכוז
3 .2           קולקטיביזם ואינדיבידואליזם – בין אינטגרציה לסגרגציה (וגם שוויון ומצויינות…)
3 .3           כלכלת שוק וחינוך ערכי סיכום ומסקנות .עמ'
3 3
נספח א' –.עמ' 34
נספח ב –..עמ' 35
ביבליוגרפיה -עמ'
3 6
"רק לכם המורים רק לכם מכל העם, החינוך הוא על-פי החוק. כלומר, החינוך הוא חינם." מבוא
אין עוררין על כך שמצב החינוך הוא בכי רע ומן הראוי לשנות מצב זה. כמורה, שבחרה לפרוש מוקדם ממערכת חולה זו, (לאחר שאפשרויות ההדרכה והקידום נסגרו…), אך עדיין כואבת את מרבית תחלואיה, בחרתי לבדוק את תהליכי השינוי השונים אשר נעשו במערכת החינוך בישראל מתוך השוואה (איכותנית במהותה) לתהליכי שינוי במערכת החינוך באנגליה. בתחילה, הנחתי כי מערכת החינוך באנגליה היא מקצועית יותר, אינה נתונה לשינויים פוליטיים תכופים, יציבה ודמוקרטית יותר. אולם, ככל שהתעמקתי יותר במאמרים ובמקורות השונים (ספרים, עיתונים, אינטרנט…) נוכחתי לדעת כי רב הדומה על השונה בין מערכת החינוך באנגליה לבין מערכת החינוך בישראל. המחלות הן מחלות דומות כמו גם הסימפטומים והתרופות המוצעות.
לעתים חלק מהתהליכים התרחשו באנגליה מוקדם יותר מאשר בישראל, אך המסקנות שכבר הוסקו שם עדיין לא נלמדו כאן.
ראשית, בפרק הראשון אסקור את התהליכים והשינויים העיקריים אשר נעשו במערכת החינוך בישראל, כפי שניתן יהיה להיווכח, בצד תהליכים מתמשכים ונרחבים, ישנן גם ועדות ודו"חות ספציפיים, בעלי יישום קצר וחיי מדף ארוכים… דו"ח דברת שרק פורסם ועדיין עומדות אבני – נגף רבות (ואולי טוב שכך?) בדרך ליישומו יוזכר כאן בקיצור.
שנית, בפרק השני אסקור את השינויים במערכת החינוך באנגליה תוך הבאת התייחסות החוקרים מאנגליה ומישראל אליהם.
בפרק השלישי, שהוא המרכזי בעבודה זו , אנסה לעמוד על הדומה והשונה במערכות החינוך באנגליה ובישראל ואנסה לדון בשאלות המרכזיות העולות מתוך השוואה זו.
התופעה של תהליכי שינוי, רפורמות, דו"חות וועדות נפוצה באנגליה כמו גם בישראל, האם התופעה מעידה על הדמוקרטיזציה של החינוך או דווקא על כך שהחינוך חוזר להיות פחות דמוקרטי ויותר ריכוזי וביורקרטי?