סיכום במבוא לפסיכולוגיה - הילגארד גירסה 14 - פרק 12 - אינטליגנציה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2572

תקציר העבודה

פרק 12
אינטליגנציה מהימנות – תוצאותיהם של מבחן או שיטת הערכה יהיו עקביות וניתנות לשחזור. אם מבחן מפיק תוצאות שונות כשהוא ניתן בהזדמנויות שונות או כשהוא נבדק על ידי אנשים שונים, הוא אינו מהימן.
מהימנות בדרך כלל נקבעת על ידי התאמת שתי סדרות ציונים. –          מהימנות צורות חלופיות – שתי צורות מבחן שיש ביניהן מתאם גבוה – כדי לוודא ששתי צורות המבחן יפיקו תוצאות שוות.
–          עקביות פנימית – המידה בה שאלות נפרדות במבחן מודדות את אותו הדבר. –          הסכמה בין מדרגים או מהימנות בין שיפוטית – אם מתאם בין שני שופטים גבוה.
באופן כללי, מבחן יכולות מובנה היטב, מדורג אובייקטיבית, צריך שיהיה לו מקדם מהימנות של 90. או יותר. למבחני אישיות ושיפוטים סובייקטיביים מקדם מהימנות של 70. מהימנות של הציון הכללי של מבחן גדלה ככל שמספר הפריטים המהימנים בו גובר. תקפות – המבחן באמת מודד את מה שהוא אמור למדוד. –          במקרים מסוימים תקפות המבחן יכולה להימדד על ידי בדיקת המתאם של ציוני המבחן עם קריטריון חיצוני כלשהו. מתאם זה נקרא מקדם תקפות וסוג זה של תקפות נקרא קריטריון או תקפות אמפירית.
–          בעיית הקריטריון בהערכה – לא קיים מדד של "אמת" שניתן לקבוע את תקפות המבחן כנגדו.
–          תקפות מובנית – להראות שהישגים במבחן בם בעלי קורלציה עם התוצאות שהתיאוריה צריכה לנבא.
מבחן האינטליגנציה של סטנפורד – בינה –          פריטי המבחן, כפי שתוכננו על ידי בינה הותאמו עבור ילדים אמריקאים על ידי לואיס תרמן באוניברסיטת סטנפורד. תרמן תיקנן את מתן המבחן ופיתח נורמות על פי רמות גיל על ידי כך שנתן את המבחן לאלפי ילדים בגילאים שונים. למרות גילו, מבחן סטנפורד-בינה הוא עדיין אחד מהמבחנים הפסיכולוגים הנפוצים ביותר.
–          תרמן שימר את הרעיון של בינה לגבי גיל מנטאלי. כל פריט במבחן דורג לפי גיל ברמה בו רוב משמעותי של ילדים עבר אותו. גילו המנטאלי של לד נקבע על די סיכום מספר הפריטים שעבר בכל שלב.
–          מנת המשכל – אינדקס, המבטא אינטליגנציה כיחס הגיל המנטאלי לגיל הכרונולוגי. IQ=MA/CA*100. המספר 100 משמש ככופל, על מנת שהערך הניתן לIQ יהיה 100 כשהגיל הכרונולוגי שווה לגיל המנטאלי. אם הגיל המנטאלי נמוך מהכרונולוגי, הIQ יהיה פחות מ-100. אם הגיל המנטאלי גבוה מהכרונולוגי הIQ יהיה גבוה מ-100.
סולם האינטליגנציה של וכסלר – דיוויד וכסלר פיתח מבחן חדש משום שחשב שמבחן סטנפורד-בינה הסתמך יתר על המידה על יכולות שפה ולא התאים סולם מילולי למבוגרים.
–          סולם האינטליגנציה למבוגרים של וכסלר או WAIS, מחולק לשניים – –