10519 כלכלת עבודה
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | כלכלה |
קורס | כלכלת עבודה |
מילות מפתח | 10519, 10519 כלכלת עבודה ממן 11, דמי אבטלה, חלוקת זמן פנאי-עבודה, כלכלה, כלכלת עבודה, מודל היצע העבודה הפשוט, פונקציית היצע עבודה של הפרט, קצבת הבטחת הכנסה. הכנסה מרכוש., שכר סף |
ציון | 97 |
שנת הגשה | 2016 |
מספר מילים | 992 |
תקציר העבודה
10519 כלכלת עבודה – ממ”ן 11, ציון 97 – כולל הערות המנחה.
חומר הלימוד למטלה: יחידה 1.
נושאים: חלוקת זמן פנאי-עבודה, פונקציית היצע עבודה של הפרט, שכר סף, דמי אבטלה, מודל היצע העבודה הפשוט, קצבת הבטחת הכנסה. הכנסה מרכוש.
כולל חישובים מלאים ושרטוטים.
שאלה 1:
לבר פונקציית תועלת:…..תצרוכת יומית, שעות פנאי יומיות. לרשותה 24 שעות, מחיר התצרוכת הוא 1. בנוסף יש לה הכנסה יומית מרכוש בגובה 100₪.
א. פונקציית היצע העבודה, שכר סף + שרטוט.
ב. השכר המוצע לבר הוא 20 ₪ לשעה. חשבו את מספר השעות היומיות אותן תבחר בר לעבוד, את התצרוכת היומית ואת התועלת היומית שלה + שרטוט.
הניחו כי לבר יש אפשרות לקבל דמי אבטלה יומיים בגובה 50 ₪ בכל יום שאינה עובדת.
ג. חשבו את מספר השעות היומיות אותן תבחר בר לעבוד, את התצרוכת היומית ואת התועלת היומית שלה + שרטוט.
ד. חשבו את שכר הסף של בר במצב זה.
שאלה 2:
לפרט שכר נתון 8 ₪ לשעה, ואין לו הכנסה מרכוש….מגבלת הזמן של הפרט היא….לפרט פונקציית תועלת ….במשק ישנה קצבת הבטחת הכנסה בגובה 62 ₪ אותה מקבל רק מי שאינו עובד כלל.
א. קבעו כיצד יחלק הפרט את זמנו בין פנאי ועבודה ומה תהיה תועלתו? + שרטוט תחום אפשרויות התצרוכת והנקודה בה בחר להיות.
ב. מהו השכר לשעת עבודה עבורו הפרט יהיה אדיש בין קבלת קצבת הבטחת ההכנסה לבין היציאה לעבודה?
התעלמו מסעיף ב. הניחו כעת כי הונהגה קצבה נוספת שמשולמת לכל פרט עובד בגובה ₪20 .
מה תהיה כעת נקודת הבחירה של הפרט? כיצד תשתנה תועלתו לעומת סעיף א? האם הוצאות הממשלה עלו או ירדו ביחס לסעיף א? + שרטוט תחום אפשרויות התצרוכת והנקודה בה בחר להיות.
שאלה 3.1:
פרט בחר לעבוד 44 שעות בשבוע בשכר של 20 ₪ לשעה. לאחר עליית השכר ל-25 ₪ לשעה בחר הפרט לעבוד 45 שעות בשבוע. בכל שאר הנתונים לא חל שינוי.
מכאן ניתן להסיק כי:
א. ייתכן שתועלתו ירדה.
ב. שכר הסף של הפרט עלה.
ג. השפעת התחלופה על הפנאי הייתה חזקה מהשפעת ההכנסה על הפנאי.
ד. תחול ירידה בתצרוכת ועלייה בתועלת של הפרט.
ה. תשובות א, ב, ג ו- ד אינן נכונות.
שאלה 3.2:
לפי מודל היצע העבודה הפשוט, בו הפרט יכול לחלק את זמנו בין פנאי ובין עבודה, ירידה בהכנסה שלא מעבודה:
א. תביא לעליית שכר הסף.
ב. תביא לירידת שכר הסף.
ג. לא תשנה את שכר הסף.
ד. אם הפרט בחר לא לעבוד לפני השינוי, שכר הסף לא ישתנה.
ה. תשובות א, ב, ג ו-ד אינן נכונות.