10519 כלכלת עבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1315

תקציר העבודה

10519 כלכלת עבודה ממ”ן 13, ציון 100.
חומר הלימוד למטלה: יחידה 3.
נושאים: מודל השקעה בהשכלה, הכשרת עובדים.

שאלה 1:
פרט חי שתי תקופות ויכול להשקיע ברכישת השכלה בתקופה הראשונה. נסמן את שיעור ההשקעה ברכישת השכלה בתקופה הראשונה ב- s….יכולת ההשתכרות הפוטנציאלית של הפרט בתקופה הראשונה היא 1=Y1. לא קיימת עלות ישירה לרכישת השכלה ….אך כשהפרט לומד הוא מוותר על חלק מהכנסתו, כלומר הכנסתו בתקופה הראשונה היא:…יכולת ההשתכרות הפוטנציאלית של הפרט בתקופה השנייה שווה להכנסתו בתקופה השנייה והיא…פונקציית התועלת של הפרט היא …..מחיר התצרוכת שווה ל-1 בכל אחת מן התקופות.
אין לפרט הכנסה שלא מעבודה, A=0.
א. אין גישה לשוק הון – כמה יבחר להשקיע בהשכלה? כמה יצרוך בכל תקופה, מה תהיה תועלתו?
ב. שוק הון משוכלל, שער הריבית הוא 1 – כמה יבחר להשקיע בהשכלה? כמה יצרוך בכל תקופה, מה תהיה תועלתו?
ג. שוק הון לא משוכלל, שער הריבית הוא 0.5 – כמה יבחר להשקיע בהשכלה? כמה יצרוך בכל תקופה, מה תהיה תועלתו?
הניחו כי לפרט יש בתקופה הראשונה הכנסה מרכוש בגובה 1, כלומר 1 =A:
ד. קבעו האם וכיצד תשתנה תשובתכם לסעיף א בעקבות הכנסה זו מרכוש. אין חובה לחשב במדויק, ניתן להסתפק בקביעת כוון השינוי ונימוקו .
ה. קבעו האם וכיצד תשתנה תשובתכם לסעיף ב בעקבות הכנסה זו מרכוש. אין חובה לחשב במדויק, ניתן להסתפק בקביעת כוון השינוי ונימוקו .
הניחו כי A=0 וכי מעבר לזמן, הלימודים עולים 1 ₪ לתקופה מלאה (1 =D).
ו. קבעו האם וכיצד תשתנה תשובתכם לסעיף א בעקבות עלות זו. יש לחשב במדויק.

להלן נתונים לשאלות 2.3 ו 3.3:
גדעון חי שתי תקופות ויכול להשקיע ברכישת השכלה בתקופה הראשונה. נסמן את שיעור ההשקעה ברכישת השכלה בתקופה הראשונה ב-s ,כאשר s ≤ ≤1 0.
2 = Y 1 יכולת ההשתכרות הפוטנציאלית של גדעון בתקופה הראשונה היא:
לא קיימת עלות ישירה לרכישת השכלה (כלומר 0 = D ,( כאשר גדעון לומד הוא מוותר על חלק מהכנסתו, כלומר הכנסתו בתקופה הראשונה היא:
1 1 yY s s = − =− (1 ) 2 2 יכולת ההשתכרות הפוטנציאלית של גדעון בתקופה השנייה שווה להכנסתו בתקופה השנייה, והיא: 2 2 y = 2 + 6s − 2s
( , ) ln( ) ln( ) : היא גדעון של התועלת פונקציית 1 2 1 2 U c c = c + c c – התצרוכת בתקופה השנייה. 2 c – התצרוכת בתקופה הראשונה. 1 כאשר : מחיר התצרוכת שווה ל-1 בכל אחת מן התקופות. אין לגדעון הכנסה שלא מעבודה, כלומר 0 = A.

2.1. אין גישה לשוק ההון:
א. שיעור ההשקעה בהשכלה של גדעון גבוה מ- 0.25 (s>0.25).
ב. שיעור ההשקעה בהשכלה של גדעון 1 = s .
ג. עלייה בהכנסה מרכוש ,A המתקבלת רק בתקופה הראשונה, לא תשנה את שיעור ההשקעה בהשכלה.
ד. גדעון לא ישקיע כלל ברכישת השכלה (0 = s)
ה. תשובות א, ב, ג ו-ד אינן נכונות.

2.2. גישה לשוק הון משוכלל, r=0.25:
א. שיעור ההשקעה בהשכלה של גדעון הוא 0.75 = ,s והתצרוכת בתקופה הראשונה היא 2.025
ב. שיעור ההשקעה בהשכלה של גדעון הוא 1 = ,s והתצרוכת בתקופה הראשונה היא 0.
ג. שיעור ההשקעה בהשכלה של גדעון הוא 0.875 = ,s והתצרוכת בתקופה הראשונה היא 0.25.
ד. עלייה בהכנסה מרכוש A המתקבלת רק בתקופה הראשונה, תקטין את שיעור ההשקעה בהשכלה.
ה. תשובות א, ב, ג ו-ד אינן נכונות.

3.1 הנתונים האמפיריים מראים כי שכרם של עובדים עצמאיים גבוה משכרם של עובדים שכירים. אחת הסיבות להפרשי שכר אלה הם:
א. לעובדים עצמאיים השכלה גבוהה יותר.
ב. עובדים עצמאיים הם בעלי יכולת גבוהה יותר.
ג. עובדים עצמאיים רוכשים הכשרה רבה יותר תוך כדי עבודה.
ד. עובדים עצמאיים עובדים שעות רבות יותר.
ה. תשובות א, ב, ג ו-ד אינן נכונות.