עבודת גמר בקורס מבוא לתעשיה וניהול - ERP

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 5850
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר מנהלים 2
מבוא_ 3
הצגת הנושא_ שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
תהליך הטמעת מערכת ERP_ שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
הגורמים הקריטיים להטמעה מוצלחת של מערכת ERP_ שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
קשיים הכרוכים בהטמעת מערכת ERP_ שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
יתרונות וחסרונות של מערכת ERP בארגון שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
סיכום שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
ביבליוגרפיה_ שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
נספחים שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
ביקור ב Oracle  ישראל – שיחה עם גראנט הטשנסון שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
תקציר מנהלים מערכת ERP (ENTERPRISE RESOURCE PLANNING) מערכת מידע מוכללת.
בסיס הרעיון שעומד מאחורי מערכת ERP היינו – מאגר נתונים אחד.
בעבר כל מחלקה בארגון השתמשה במערכת מידע מסוימת (לעיתים המערכות היו חופפות אך לרוב לא הייתה התאמה ביניהן) כתוצאה מכך האינטרקציה בין המחלקות לא הייתה טובה.
במהלך שנות ה-90 הקימו את מערכות ERP הראשונות אשר באו לתת פתרון לבעיה זו ויצרו מערכת אחת אשר כוללת את כל המידע בארגון ונותנת תשובה לכל הצרכים הייחודיים של כל מחלקה ומחלקה. ראשית כל המערכת הנה מערכת  TPS אשר נותנת פתרון לתנועות בארגון. כל תנועת מלאי אשר מתבצעת בארגון מעדכנת אוטומטית את המחלקות האחרות (פיננסי,ייצור,מחסן וכדומה). בעבר כל מחלקה הייתה צריכה לשאוב לבד את המידע ולהכניס בשנית את המידע למערכת הפרטית בה היא השתמשה. (נוצר בזבוז זמן ואפשרות להקלדת נתונים שגויים).
המערכות המפורסמות ביותר כיום הנם  SAP ו – ORACLE.
מערכת  ERP הנה מערכת חצי מובנת – כל מערכת מכילה אלפי טבלאות מוכנות וכל ארגון צריך להתאים את המערכת לצרכים הייחודיים לו.
מערכות אלו בנויות על ניסיונן ועבודתן של החברות הטובות בעולם,הן נבנו על פי מודלים ותהליכים שהוכחו כמוצלחים בחברות אלו (הרעיון הוא שאם חברה שמעונינת במערכת  ERP תעבוד על פי תהליכים אלו היא תשתפר).
עלות הכנסת המערכת הנה גבוהה ביותר ורוב העלות נובע מאפיון והטמעת המערכת.
הבעייתיות הגדולה ביותר בהכנסת מערכת ERP לארגון הנה התנגדות העובדים לשינוי. במהלך אפיון התהליכים לארגון נלקח ידע רב מהעובד היחיד לטובת כלל החברה. נוצר מצב בו העובד הספציפי בעל הידע שנרכש עם השנים אינו כבר נכס אסטרטגי לחברה ומכאן נובעת התנגדותו של העובד.ועל כן ובמקביל להכנסת המערכת יש לבצע שינוי ארגוני ויש לגרום לכך שהמנהלים ואנשים אסטרטגיים בארגון יהיו מעונינים בהכנסת המערכת ויעבירו את חשיבותו של המהלך לשאר העובדים.
כל תהליך ההטמעה והאפיון נעשה בשיתוף בין צוות שמוקם מאנשי הארגון במחלקות השונות לבין צוות יועצים חיצוניים אשר רכשו ידע וניסיון בהטמעת מערכות ERP בארגונים אחרים.
זמן הטמעת המערכת יכול להיות ארוך ממספר חודשים ועד מספר שנים וגם לאחר הכנסת המערכת ישנם תהליכי אופטימיזציה ושדרוגים בהתאם לדרישות הארגון.
כיום כל ארגון גדול אשר מנהליו מעונינים לקבל החלטות נכונות בזמן אמת יסתמך על הנתונים שמערכת  ERP תספק לו. מערכת זו הפכה לכלי עזר הכרחי בניהול הארגון! מבוא
 ERP-Enterprise Resource Planning  הינה קבוצה של יישומים שמשלבים בין המחלקות השונות בארגון  ( ראה איור 1
). מערכת זו עוזרת לנהל את תהליך ביצוע ההזמנות, לו"ז הייצור ועוד.
מערכת ERP פותחה בעקבות הבנת הארגונים הגדולים שהמערכות הממוחשבות שלהן לא מתואמות בתוך הארגון, דבר שיצר סרבול באופן העבודה ובזבז זמן עבודה יקר כדי לספק את צרכי הלקוחות.
אלו הם מספר גורמים שהשפיעו על התפתחות מערכות ERP: הקושי לחזות את דרישות הלקוח לפריט , אופן ניהול ההזמנות, ניהול כוח האדם בארגון, ניהול המערך הפיננסי בארגון ועוד גורמים שאותם נציג בהמשך עבודתנו.
מערכות אלו פותחו במיוחד בכדי להעלות את האיכות, להקטין את רמות המלאי, להעלות את ערך השירות ללקוח. בעבודה זו אני אני נסקור את מערכת ERP לפי הקריטריונים הבאים:
א.      נפרט את הרקע לפיתוחן של מערכות ERP.
ב.      נבחן את צרכי הארגון למערכות ERP.
ג.        נציג את היתרונות והחסרונות של המערכת.
ד.      נבחן את אופן הטמעת מערכת ERP בארגון, תוך דגש על קשיים ביישום המערכת.
ה.      נציג את מטרות מערכת ERP לארגון.
חומר הרקע לעבודה לקוח ממאמרי אינטרנט מדעיים בנושאי מערכת ERP ותיאוריות ניהוליות הקשורות בה. כמו כן נציג סיכום פגישה עם מר גרנט הטשנסון, מנכ"ל אזור מזה"ת ומערב אסיה בחברת אורקל Oracle שהקדיש לנו מזמנו לשיחה להכרת המערכת.