חלוקת ההכנסות וצמיחה כלכלית

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1626

תקציר העבודה

חלוקת ההכנסות וצמיחה כלכלית בתקופה האחרונה אנו עדים למספר קמפיינים, דוחות ומאמרים הקשורים בנושא הצמיחה וחלוקת ההכנסות. ההסתדרות פתחה בקמפיין להעלאת שכר המינימום וקיצבאות הביטוח הלאומי בטענה שזה יביא להגברת הצמיחה ומצד שני האוצר אומר שהעלאה כזו תביא לתוספת של 85,000 מובטלים. דוח העוני של הביטוח הלאומי מראה על עלייה במספר העניים כל שנה ומצד שני מספר העשירים הולך וגדל.
התהליך של הגברת אי השיוויון בחלוקת ההכנסות מתרחש גם במקומות רבים נוספים בעולם, בעיקר במדינות מתפתחות אולם גם במדינות המפותחות. כאשר מתרחשת צמיחה במשק, באופן טבעי, מירב הצמיחה מופנית לבעלי ההון דרך מספר גורמים: הרווחים של החברות והעצמאים גדלים ובעלי ההון או בעלי המניות בחברות נהנים מהם. ישנן קבוצות נוספות אשר מצבן משתפר עם הצמיחה כמו המנהלים בחברות וכן נותני שירותים לחברות הצומחות כמו משרדי פירסום, עורכי דין, רואי חשבון ועוד.
במחצית השנייה של המאה ה 20 הושם דגש רב בכלכלות העולמיות על צמיחה והתרחבות כלכלית, הוקמו גופים בינלאומיים כמו קרן המטבע הבינלאומית (IMF), הבנק העולמי (WB), ארגון הסחר העולמי (WTC) ונחתנו הסכמים ואמנות שונים לסחר בינלאומי שיעודדו צמיחה זו. הרעיון המושרש בתרבות השלטון בעולם המערבי הוא האמונה שצמיחה כלכלית היא המפתח לפתרון רוב הבעיות הכלכליות, קרי הקטנת העוני ושיפור ברמת החיים. אולם מחקרים שנעשו מראים כי בתקופה בה גדל התוצר העולמי פי 5 בערך גדל מספר העניים עוני מוחלט בקצב גידול האוכלוסייה – פי שניים, והיחס בין הכנסת 20% העשירים ל 20% העניים הוכפל גם הוא.
צמיחה כלכלית בדרך כלל מעלה את ההכנסות של העשירים במהירות גדולה יותר מזו של העניים. אפילו אם כל המשכורות היו עולות באותו יחס, התוצאה היתה נשארת כמעט אותו דבר- הפער האבסולוטי בין העשירים לעניים יגדל.
בעבודה זאת נותח קשר סטטיסטי בין מדד ג'יני כמשתנה ב"ת לצמיחה כמשתנה התלוי.
נמצא שככל שהשוויון גדול יותר כך גם הצמיחה.