דיפלומטיה בדלתיים סגורות הסכם וואי כמקרה בוחן

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא . 3
פרק תיאורטי – 4
מהי דיפלומטיה . 4
תפקידי הדיפלומטיה – 6
תקשורת ודיפלומטיה . 9
מודלים תקשורתיים . 11
א.
דיפלומטיה חשאית -… 11
ב.
דיפלומטיה ציבורית -. 11
ג.
התקשורת המתווכת -. 12
דיפלומטיה בדלתיים סגורות – 14
משתנים לדיפלומטיה -.. 15
השלכות של הדיפלומטיה .. 16
פרק יישומי – וואי פלנטיישן –. 17
סיכום –.. 24
ביבליוגרפיה … 26
נספח א' – מזכר נהר וואיי -… 28
נספח ב' – כתבות מהעתונים השונים -.. 38
מבוא
מסמך וואי פלנטיישין הינו מזכר שנחתם בין שלושה גורמים: רה”מ בנימין נתניהו המייצג את ממשלת ישראל, ראש הרשות הפלשתינית יאסר ערפאת כנציג העם הפלסטיני, ונשיא ארה”ב ביל קלינטון המייצג את ממשלת ארצות הברית הערבה להסכם, בנוכחות המלך חוסיין מירדן, לאחר קיום ישיבות בין משלחות מישראל, הרשות הפלשתינית וארה”ב בנושא ביצוע הפעימה השנייה על בסיס פרוטוקול חברון.
בעבודה זו אדון בכוחה של הדיפלומטיה בדלתיים סגורות, וננסה לגלות כיצד היא באה לידי ביטוי באירוע דיפלומטי ממדרגה ראשונה, שיהווה לצורך עניננו מקרה בוחן.
            "במהלך המאה העשרים עלתה חשיבותו של אחד מכלי המדיניות המודרנית – הדיפלומטיה. עליית החשיבות באה גם על רקע הגדרת המאבק בין המדינות כמערכה בין משטרים פוליטיים והשקפות עולם עוינות זו לזו" עליית כוחם של כלי התקשורת ההמונים השפיעה, בין השאר, גם היא על הדיפלומטיה. בין ההשפעות הרבות, ניתן למצוא את השימוש של הדיפלומטים באמצעי התקשורת להעברת מסרים של הסברה ותעמולה לקהלים שונים, בהתאם למטרתם.
שאלת המחקר שלי הינה, האם נעשה שימוש בדיפלומטיה בדלתיים סגורות ע"י ארצות הברית במהלך הסכם וואי פלנטיישן אשר התקיים בשנת 1998 במדינת מרילנד ארה"ב, כיצד היא באה לידי ביטוי ומה היו השלכותיה.
כדי לענות על שאלה זו, עלתה ההשערה לפיה המתווכת בהסכם וואי פלנטיישן עשתה שימוש בדיפלומטיה בדלתיים סגורות, לשם קידום מטרותיהם של כל הצדדים, וכי אותם נציגים אשר הרבו להשתמש בעקרונות הדיפלומטיה בדלתיים סגורות הצליחו בקידום מטרותיהם.
תוצאות המחקר העלו כי אומנם נעשה שימוש בדיפלומטיה בדלתיים סגורות ע"י כל הצדדים, אולם בניגוד להשערה, כי השימוש בדיפלומטיה מסוג זה יביא לקידום המטרות (בדומה לקמפ דיויד)עולה מהמחקר כי דיפלומטיה זו, במבט לאחור, הרחיקה את הצדדים מהשגת מטרותיהם.