10793 מקרו כלכלה א

תקציר העבודה

10793 מקרו כלכלה א – ממ”ן 14, ציון 100.
נושאים: כלל אופטימליות, קו תקציב אופטימלי, מגבלת תקציב, דוח מקורות ושימושים, חיסכון, צריכה, מאזן בנק מרכזי, מאזן בנקים מסחריים, רזרבות מזומן, יחס רזרבה מינימלי, כמות כסף, בסיס כסף, פיקדונות עו”ש.

שאלה 1:
במשק A פונקציית הייצור היא…כמות ההון ההתחלתית במשק היא K1=100 ושיעור הפחת הוא 100%. הפרטים במשק מעוניינים להביא למיטב את פונקציית התועלת המצרפית
U(C1, C2) = ln(C1) + 0.6ln(C2), כש-C1 ו-C2 הם ערכי הצריכה הפרטית המצרפית בתקופות 1 ו-2. הפרטים מעוניינים גם להשלים את תקופות 1 ו- 2 ללא כל חובות וחסכונות לעתיד. אין במשק ממשלה. המשק הוא משק פתוח קטן שמקבל את הריבית העולמית כנתון. תנועות ההון בין המשקל לחו”ל חופשיות לחלוטין, והריבית בחו”ל היא r=0.52.
א. מהי כמות המוצרים המיוצרת במשק בתקופה 1?
ב. היעזרו בכלל האופטימליות (  + r = )MPK ומיצאו את הכמויות האופטימליות של הון בתקופה 2 ( )K2 והשקעה בתקופה 1 ( )I
ג. בתקופה 1 הפירמות מייצרות את הכמות K1 F , שומרות אצלן את הכמות I כהשקעה ומעבירות למשקי הבית הכנסה של:….ובתקופה 2 הפירמות מעבירות לפרטים את כל הכמות שייצרו, ביחד עם כל ההון שנותר להן, כך שהכנסות משקי הבית מקיימות…מיצאו את ערכם האופטימלי (כלומר – המבוסס על ההשקעה האופטימלית) של Q1 ו- Q2.
ד. בהינתן הערכים האופטימליים של Q1 ו- ,Q2 כיתבו את משוואת קו התקציב האופטימלי של משקי הבית. הציגו מגבלת תקציב זו בדיאגרמה שבה C1 על הציר האופקי ו- C2 על הציר האנכי.
ה. מיצאו את הכמויות האופטימליות של C1 ו- .C2 סמנו אותן בדיאגרמה מסעיף ד.
ו. מיצאו את החיסכון של המשק בתקופה .1 זיכרו שהחיסכון משקף את עודף הייצוא של המשק והציגו דוח מקורות ושימושים של המשק עבור תקופה 1.

שאלה 2:
במשק פתוח קטן שתנועות ההון בינו לבין שאר העולם חופשיות לחלוטין חל בתקופה מסוימת אסון טבע המשמיד חלק מההון של המשק. צריכה וחיסכון בתקופת ההווה הם מוצרים נורמליים עבור הפרטים במשק. הניחו שכתוצאה מהאסון עקומת החיסכון בתקופת ההווה נעה שמאלה.
א. הציגו במערכת הצירים של שוק ההון הראשוני את עקומות S ו- Iשל מצב המוצא ואת העקומות שלאחר האסון (לשם הפשטות הניחו שבמצב המוצא עודף הייצוא/ייבוא היה 0).
ב. מהי השפעת האסון על הייצור במשק, הכנסות משקי הבית והביקוש להשקעות של הפירמות במשק בתקופת האסון? מהי השפעת האסון על עודף הייצוא/ייבוא של המשק? סמנו את המשתנים הרלוונטיים במערכת הצירים של סעיף א.
ג. הסבירו אילו כוחות מנוגדים פועלים על החיסכון בתקופת ההווה.
ד. חיזרו על סעיף ב’ הפעם בהנחה שהמשק סגור.

שאלה 3:
סמנו בכל משבצת בטבלה שלהלן את השינויים שחלים בסעיפי המאזנים השונים…פרטו בכל משבצת את הסעיף המאזני שבו חל השינוי ואת כיוון השינוי (בסימני + או – ). אם לא חל כל שינוי במשבצת מסוימת כיתבו בה “אין שינוי.”

שאלה 4:
במשק מסוים בסיס הכסף הוא 2,000,000 $, יחס הרזרבה המינימלי המותר בחוק הוא 0.1 .
בכל אחד מהסעיפים א-ג להלן חשב את כמות הכסף וערוך את המאזן של מערכת הבנקים המסחריים לפי נתוני אותו סעיף.
א. הציבור מעוניין להחזיק את כל כספו ברשותו.
ב. הציבור מעוניין להחזיק את כל כספו בפיקדונות עו”ש.
ג. הציבור מעוניין להחזיק חצי מכספו בפיקדונות עו”ש וחצי מכספו ברשותו.
ד. הנח שהתנהגות הציבור היא לפי המתואר בסעיף ג’. הנח עוד שהבנק המרכזי רוכש אג”ח ממשלתיות מהציבור בשווי של 500,000 $.
חשב את בסיס הכסף וכמות הכסף וערוך את מאזן הבנקים המסחריים