החיים לאחר המוות - האם יש

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2237
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

החיים לאחר המוות – האם יש?
תוכן עניינים
מבוא
-…
1
עמדות -.
2
מהו מוות – חווית הכמעט מוות . 3
הנפש בזמן המוות ואחריו לפי אפלטון -.. 4
אחרי המוות מנקודת מבט מקראית — 5
אחרי המוות מנקודת מבט פילוסופית -.. 6
סיכום -.
7
ביבליוגרפיה –…
8
מבוא
כולם מתים, אבל לא כולם מסכימים ביחס לשאלה מהו המוות.  ישנם כאלה המאמינים כי גם לאחר מוות הגוף , הם ימשיכו לחיות וילכו לגן עדן, גיהנום או למקום אחר, יהפכו לרוח רפאים, או יחזרו לארץ בתוך גוף אחר, אולי אפילו כבני אדם.
אחרים מאמינים שיחדלו להתקיים – שהנפש כבה ומתכלית כשהגוף מת. ובקרב אלה שמאמינים שיחדלו להתקיים ישנם חושבים כי עובדה זו היא איומה ואילו אחרים אינם חושבים כך. כל אדם מורכב מגוף ונפש הקשורים יחד, לכן אפשר להבין מדוע החיים לאחר המוות הם משהו שאולי אפשרי ( Nagel, 1987)                                                                                                                    יש לציין שנושא זה מעורר חשש, אך זו בדיוק הנקודה שברצוננו להבהיר, אנו רוצים להציג את פרספקטיביות המוות ומה שאחריו מנקודות מבט שונות. נתאר את השקפת המקרא, השקפת הבודהיזם תוך שימת דגש על הצד הפילוסופי שבעניין. בעבודה זו אנו לא מנסים להוכיח שיש חיים לאחר המוות.  יכול להיות שחלק מהדברים יראו קצת לא הגיוניים ובלתי אפשריים, כמו כן עבודה זו יכולה לעורר קונוטציות פסימיות, אך מטרתה היא הפוכה לחלוטין. אנו רוצים שנושא המוות לא יהיה דבר מפחיד ובלתי נודע, אלא דבר טבעי שכל אדם מגיע אליו בסופו של  דבר מדרך הטבע ויש להתמודד עימו בצורה נכונה. סיכום בסופו של דבר נותרות בידינו לא מסקנות, ראיות או הוכחות אלא משהו פחות מוגדר – רגשות, שאלות והקבלות. ניתן לראות כי בשני המקורות, התנ"ך  ואפלטון, ישנן הקבלות מדהימות לאירועים העכשוויים של החווית הכמעט מוות אבל אז מתעוררת השאלה האם זה באמת כל כך מפתיע ? אפלטון מודה כי הגיע לחלק מן התובנות שלו בהשפעת המיסטיקה הדתית של המזרח . מצד שני לא קל לקבוע שהקבלות אלו אכן התרחשו, כי יש לכל אחד מסקנות שונות מהשני.
כשאנו מביטים לאחור ולומדים על עמים אחרים , אנו מוצאים , כי האדם סלד תמיד  מפני מוות וכנראה ימשיך לסלוד ממנו גם בעתיד , וזאת משום שקשה לנו לתפוס את המוות של עצמנו.
לפי רוב העדויות של האנשים שחוו את חווית הכמעט מוות , המוות לא נראה נורא אלא חוויה שמימית במלוא מובן המילה , חוויה נעימה , שלא ניתן לתאר אותה במילים . רוב חוויות המוות מתוארות כמעט אותו הדבר בכל המקורות , דבר המחזק את נכונות העניין .
נראה שהארה בנושא זה דרושה לרופא בבואו לטפל בפחדים או בתקוות של הפציינט הגוסס , או אפילו לאיש דת שעוזר לסביבתו לעמוד מול המוות . על כל פנים, כרוכים בכך יותר מאשר נושאים אקדמאים ומקצועיים, אלא נושאים אישיים עמוקים. אם חוויות מן הסוג שתיארנו הן ממשיות, יש להן עמוקות מאוד על מה שעושה כל אחד מאיתנו בחייו . שכן , במקרה כזה יהיה זה נכון לומר שאיננו יכולים להבין במלואם את החיים האלו עד שלא נעיף מבט במה שנמצא מעבר להם.