מלחמת ששת הימים-ניתוח באמצעות רמות ניתוח ביחב"ל

מקצוע
שנת הגשה 2004
מספר מילים 1704
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מבוא
הפוליטיקה העולמית הינה היבט מורכב וסבוך במערכת היחסים הבין –לאומיים, ישנם הסבורים כי היא בלתי צפויה וקשה לחזות את העתיד לקרות. מאידך , ישנם הסבורים כי ישנו דפוס מסוים של התנהגויות ותהליכים שחוזר על עצמו. ניתן להתבונן  בפוליטיקה העולמית בעזרת חמש רמות ניתוח: המדינה והפרט-  זהו ניתוח שמתמקד ברמת האינדיבידואל ודן באופיים ובהתנהגותם של מקבלי ההחלטות ומייחס חשיבות רבה לאמונותיהם ודעותיהם הפוליטיות של אותם פרטים שנמצאים בשרשרת הנהגת המדינה , שכן אלו מעצבים ומכריעים בקבלת ההחלטות.
השחקנים הפנים מדינתיים-  ניתוח זה מתמקד בקבוצות בתוך המערך המדינתי שעוסקות לרוב בפעילות חוץ וביטחון. קבוצות אלו יכולות להיות קבוצות אינטרס, תנועות חברתיות ואף דעת קהל, כל אלו עשויים לפעול עפ"י האינטרס הקבוצתי שלהם ולהתעמת עם קבוצות אחרות בתוך המדינה לגבי דרכי הפעולה.
המדינה- כולל את היחידות המוסמכות לקבל את ההחלטות המסדירות את תהליכי מדיניות החוץ של מדינות ואת התכונות הפנימיות של אותן מדינות המעצבות ומרסנות את החלטות מדיניות החוץ של מנהיגים.
ניתוח זה כולל את התהליכים שבאמצעותם מדינות מקבלות החלטות בענייני מלחמה ושלום ואת יכולותיהן  להוציא את ההחלטות לפועל.
     המערכת הרגיונאלית- עוסקת במספר שחקנים  מדינתיים לרוב, שמרכיבים יחדיו זירה גיאוגרפית מסוימת , ומדברת על יחסי הגומלין ביניהן.
המערכת הכלל עולמית- עוסקת בפעולות הגומלין של מדינות ושחקנים עולמיים שאינם מדינות, שהתנהגויותיהם מעצבות את המערכת הפוליטית הבין- לאומית, וברמות הסכסוך ושיתוף הפעולה המאפיינות את פוליטיקה העולמית.
בעבודה זו  אדון בשאלה כיצד ניתן להסביר את המאורעות וההחלטות שנערכו ערב מלחמת ששת הימים  בקרב המדינות שהשתתפו במלחמה ובקרב גורמים חיצוניים שלכאורה לא היה להם קשר ישיר למאורעות. על מנת לדון בשאלה זו איעזר בשלוש רמות ניתוח שונות.