שימוש במשאבי הארגון לצרכים פרטיים - היבטים מוסריים

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 8909
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תוכן עניינים :

1 .       מבוא
—    -..- 1 –
2 .       ניתוח סביבת העבודה והמצב הקיים — 2 –
3 .       ריסון חיצוני, ריסון פנימי, חוקים ותקנות –..- 6 –
4 .       נימוקים בעד ונגד שימוש העובד במשאבי החברה לצרכים פרטיים -…- 8 – 5.       שמירת אינטרס החברה – פיקוח על העובדים — 13 –
6 .       עיקרון התועלתנות –.- 16 – 7.       עיקרון חובות וזכויות -…-
5 –
8 .       סיכום – דיון מוסרי
2 7 – 9.       סיכום -…    — 28 –
1 0.     רשימה ביבליוגרפית -…- 30 – – 1 – מבוא:
בעבודתי הראשונה לאחר שחרורי מהצבא עבדתי במשרד עו"ד. זמני העבודה לא היו קבועים ובמהלך היום היו גם שעות מתות. בשעות אלו כאשר לא הייתה עבודה העברתי את זמני בעזרת טלפונים לבני משפחה וחברים, ציטוט באינטרנט, טיפול בסידורים מחיי היום יום וכדומה, וכל זאת בעזרת משאבי החברה ( טלפון, מחשב, פקס וכדומה).
מכאן נשאלת השאלה האם אותן פעולות הברורות לנו העובדים ומתקבלות על דעתנו, מתקבלות גם על דעת החברה בה אנו עובדים, האם שימוש במשאבי החברה פוגע ברווחיותה שזו המטרה הראשית של החברה.
משאבי הארגון כוללים בתוכם:
מחשבים.                                                            רשת האינטרנט.                          קווי תקשורת.                                                      קווי טלפון.
פקסים.                                                              מכונות צילום.
מלאי.                                                                רכבים.
סלולרי.                                                              ציוד משרדי.
            עזרה מאנשים אחרים.                                          עצות.
כיום לרוב העובדים בכמעט כל החברות יש גישה ישירה לכל משאב ומשאב הנמצא בחברה, מכאן יכולים עובדים לנצל את תפקידם ואת גישתם למשאבים אלו למטרותיהם האישיות ו/או לגרום נזק לחברה בזדון או שלא בזדון.
הדילמה שמתעוררת מבעיות אלו היא – האם מוסרי שימוש העובדים במשאבי מקום העבודה לצרכים פרטיים ?
האם ייחשב שימוש שכזה למוסרי ?
מדוע אסור מבחינה מוסרית שימוש במשאבי הארגון ?
מה הגבול בין המותר לאסור ?
על מי מוטלת החובה לקביעת כללים מוסריים מוגדרים ?
האם שימוש חופשי במשאבי החברה גורע מתפוקתו של עובד ?
האם הגבלת שימוש במשאבים ופיקוח על עובדים פוגע ברווחת העובד ?   – 2 – ניתוח סביבת העבודה והמצב הקיים – בהיבט של אפשרויות העובד לשימוש במשאבים ארגוניים לצורך פרטי.
מאז סוף שנות ה- 80 הכפר הגלובלי שבו אנו חיים גדל והתרחב. שינויים טכנולוגים רבים בזמן קצר מאוד שינו את תפיסת העולם החדש הורידו גבולות קירבו בין צדדים ומאפשרים קשר ישיר בכל זמן בין אנשים מכל קצות העולם.
תחום המחשוב והתקשורת תרם במיוחד להפיכה מהותית בשוק העסקים הבין לאומי.
ממחשבים גדולים התופסים חדרים שלמים, יקרים, ומסורבלים הפכו המחשבים לקטנים, זמינים לכל, מהירים ובכך נהפכו להכרחיים בחיינו.
יישומי המחשב והאופן בו האדם לומד לנצל את היכולת של מכונה זו שינו את מראה העולם.
שינוי בהיקף שכזה לא היה מתאפשר, ללא הפיתוח המהיר והמהותי לא פחות של ענף התקשורת. כיום התקשורת מהירה באופן אשר לפני שנים לא האמינו כי מהירות כזו בכלל אפשרית, זולה במיוחד ויותר מכל אמינה, דבר הנותן מימד חדש ואמיתי לאופן ההתקשרות ממקום למקום.
המצאת רשת האינטרנט המכילה בתוכה אינספור דפי מידע בכל נושא אפשרי, מרחב בו ניתן לשוטט מאתר לאתר, כל זאת באמצעות לחיצה על כפתור העכבר ושימוש בקווי תקשורת הנמצאים זמינים לכל בכל מקום שנמצא פתחה את האפשרויות העומדות לפני חברות בכל העולם.
הגישה הפשוטה הזו משתכללת מדי יום וכבר כיום ניתן לגלוש ברשת האינטרנט באמצעות הטלפון הסלולרי או באמצעות מחשבי כף יד מכל מקום שנמצאים בו בעולם.
בעקבות הגידול בכפר הגלובלי ואין ספור האפשרויות שנפתחו בו חברות רבות הבינו כי עליהן להתפתח, לגדול ולעבור מספר גדול של שינויים מבניים בכדי להתאים עצמן לשינויים החדשים.
שינויים אלו גררו את החברות להציע אמצעים רבים יותר לעובד מאשר בעבר על מנת שימלא את דרישות תפקידו ואת דרישות מעבידו, הכלים אשר יכול עובד להשתמש בהם כיום רבים הם, משוכללים יותר, מהירים יותר ונגישים לכל.
שינוי סביבת העבודה בתוך החברה מיטיב גם עם העובדים וגם עם בעלי החברה, בכך שהוא מיעל את העבודה, מאפשר לבצע יותר פעולות בפחות זמן ומאפשר פיקוח גדול יותר על העבודה הנעשית.
השינויים שהוכנסו לתוך סביבת העבודה מחולקים על פני מרחב גדול של תחומים בהם אלקטרוניקה, דפוס, תקשורת וכדומה.