עיקרונות השיווק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8281

תקציר העבודה

ניתוח התפתחות שוק היין בישראל תוכן העניינים:
רקע
1. ניתוח חיצוני
1 .1 מגמות ותנודות בסביבה העסקית/שיווקית
1 .2 זיהוי ואפיון הסביבות השונות
1 .3 מאפייני הכוחות הפועלים בסביבה
2 . ניתוח פנימי – כרמל מזרחי
2 .1 מהות העסק
2 .2 אסטרטגיה נוכחית
2 .3 ניתוח נקודות החוזק והחולשה של כרמל מזרחי
2 .4 יתרון תחרותי של כרמל מזרחי
2 .5 קו המוצרים של הפירמה
2 .6 אפיון מרכיבי תמהיל השיווק האחרים
3 . הגדרה ואפיון הבעיה המרכזית ובעיות המשנה
4 .
הגדרת החלופות 5. המלצות  רקע
ענף היין בישראל עבר תהפוכות רבות בעשור האחרון ,עקב חדירה של יצרניי יין חדשים, אשר שינו את המוצר, שיפרו את איכותו וכיוונו אותו לפלחים חדשים ומגוונים.
שינויים אלו החלו עם כניסת יקבי רמת הגולן ל"משחק", אשר הביאה עמה שינויים בדפוסי הצריכה של צרכן היין הישראלי שהחל מעדיף יינות איכותיים ומוכן לשלם יותר עבורם.
במקביל היא הצליחה להביא לשבירת המונופול של חברת כרמל מזרחי, אשר שלטה בשוק.
מנקודה זו ואילך צריכת היין עלתה וכיום היא עומדת על כ-
6 ליטר לנפש. על אף היותה נמוכה מאוד ביחס למדינות אירופה וארה"ב, זהו תהליך שהביא לפתיחת השוק וכניסת חברות רבות ואף לייבוא יינות מאירופה.
כיום פועלים כ- 10 יקבים מסחריים שהבולטים בינהם הם: כרמל מזרחי, ברקן, רמת הגולן, אפרת, תשבי דלתון וסגל. בנוסף להם קיימים יקבי הבוטיק הקטנים יותר : קסטל , מרגלית ומרון. לצד אלו קיימים היקבים הביתיים המפיקים כמות קטנה מאוד ( מאות בשנה ).
מלבד אותם יקבים ,חדרו לשוק חברות המייבאות יינות מחו"ל ממדינות כגון: צרפת ,איטליה , צ'ילה ועוד . חלק מהסיבות להגדלת הייבוא הוא המחסור שנוצר ביינות , העלייה הגדולה מרוסיה ורומניה ,סינדרום היין-המחקרים הבריאותיים הממליצים על שתיית יין אדום המונע אפשרויות למחלות לב והגדלת הצריכה לנפש . אחת המגמות כיום של היקבים המקומיים היא בהשקעת מאמץ אדיר בפיתוח זנים ייחודיים ואיכותיים ,למרות הסיכון הרב שטמון מאחורי ההשקעה (התוצאות בד"כ רק לאחר 5 שנים) .
מנגד טעם הצרכן הישראלי מתעדן והוא צורך מוצרים יוקרתיים יותר וטובים יותר .
ולמעשה כיום יינות ה"פרימיום" נמצאים בעלייה מתמדת .