תזה+מחקר, הקשר בין סגנון ניהול, שביעות רצון וכוונות עזיבה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 11221
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה עסק בבעיה העסקית בחברת מגדל האופרה ניהול והפעלה בע"מ, חברת בת של תאגיד "אלרוב ישראל בע"מ".
החברה, העוסקת בניהול השוטף ואחזקה של פרוייקט מגדל האופרה, בעלייה מדאיגה בעזיבה רצונית של עובדים. עלייה זו משפיעה ישירות על רווחיות החברה. משוער כי סגנון הניהול בחברה, שהוא ריכוזי-סמכותי, פוגע בשביעות רצונם של העובדים וגורם ליצירת כוונות עזיבה בקרבם.
מחקר זה נועד לבחינת הקשרים הקיימים בין סגנון ניהול לבין כוונות עזיבה ורמת שביעות רצון בעבודה, וכן לבחינת הקשר בין שביעות רצונם של העובדים בעבודתם לבין יצירת כוונות עזיבה. במידה ויתגלה כי סגנון ניהול שיתופי משפר את שביעות רצונם ומונע יצירת כוונות עזיבה, נמליץ לחברה לנקוט בסגנון ניהולי שיתופי, ובמידה ויתגלה קשר בין שביעות רצונם של העובדים ליצירת כוונות עזיבה, נמליץ להנהלה לפעול במקביל לשיפור שביעות רצונם של העובדים.
קיים קשר בין סגנון ניהול לשביעות רצון העובד. ככל שסגנון הניהול מתרחק מהאוטוקרטי ומתקרב לשיתופי כך שביעות רצון העובד עולה. לוי(
2 000), Yousef  (2000). שביעות רצון בעבודה מקושרת באופן שלילי לכוונות עזיבה Udo et al (1997).
קיים קשר חיובי בין סגנון ניהול ריכוזי-סמכותי לכוונות עזיבה Zeffane (1994) וקשר שלילי בין סגנון ניהול שיתופי לכוונות עזיבה. Ingram and Jones (1998), Bennett and Gabriel (1999).
השאלונים חולקו לעובדים בעת החלפת המשמרות בשעות הצהרים. מילוי השאלונים נעשה בחדר העובדים ובאופן מחלקתי ללא נוכחות מנהל המחלקה הישיר בכדי למנוע הטיית התשובות. איסוף השאלונים בוצע על ידי הסמנכ"ל (החוקר).
המסקנות שנתקבלו מתוצאות המחקר הנן:
1.                   קיים קשר בין סגנון הניהול לבין שביעות הרצון הכללית של העובדים בארגון המאופיין בקשר שלילי מובהק בין סגנון ניהול סמכותי לבין רמת שביעות רצונם של העובדים, וקשר חיובי מובהק בין סגנון ניהול שיתופי לרמת שביעות רצונם של העובדים.
2.                   קיים כי קיים קשר בין סגנון ניהול  לבין כוונות העזיבה של העובדים, המאופיין בקשר חיובי מובהק בין סגנון ניהול סמכותי-ריכוזי לכוונות עזיבה ובקשר שלילי מובהק בין סגנון ניהול שיתופי לכוונות עזיבה.
3.                   קיים קשר שלילי בין שביעות רצון בעבודה לבין כוונות העזיבה של העובדים.
כתוצאה ממסקנות המחקר מומלץ למנהלי החברה:
1.                   לפעול למעבר לסגנון ניהול שיתופי.
2 .                   לפעול לשיפור שביעות רצונם של העובדים.
המלצות למחקרי המשך:
1.                   בחינת  משתנים מתערבים או ממתנים אשר לא נבדקו במחקר זה, כגון: רמת מחויבות לארגון, מעורבות בעבודה, מערכת יחסים עם האחראי הישיר, נתונים סוציו-דמוגרפים של העובד, מחלקת עבודה, ותק וכדומה.
2.                   חזרה על המחקר בקרב חברת 'אלרוב' (חברת האם) כולה.
3.                   בחינת הגורמים השונים לחוסר שביעות רצון בעבודה אשר לא נבדקו במחקר זה, כגון: לחץ, שחיקה, מחויבות לארגון, תנאי עבודה, תגמולים כלכליים ועוד.
4.                   עריכת המחקר בקרב מדגם רחב יותר של עובדים, מחברות שונות, ובענפי תעשייה שונים. ברצוני להודות ל…
תוכן העניינים

1 .         מבוא                                                                                        1
1 .1              רקע
על הארגון                                                                          1
1 .2              הצגת הבעיה בארגון                                                                   1
1 .3              שאלות המחקר                                                                          3
1 .4              מטרות המחקר וחשיבותן                                                           3
1 .4.1          המטרות האקדמיות                                                                  3
1 .4.2          המטרות היישומיות                                                                   3
2 .                  סקירת הספרות                                                                        4
2 .1        סגנון ניהול                                                                                4
2 .1.1     חשיבות הסגנון הניהולי                                                              4
2 .1.2     הגדרות                                                                                     4
2 .1.3     גורמים ביעילות סגנון הניהול                                                      5
2 .2        שביעות רצון בעבודה                                                                 6
2 .2.1     חשיבותה של שביעות רצון בעבודה                                             6
2 .2.2     הגדרת שביעות רצון בעבודה                                                       6
2 .2.3     גורמים לשביעות רצון בעבודה                                                    7
2 .2.4     תגובות למצבי חוסר שביעות רצון                                                           8
2 .3        כוונות עזיבה                                                                             9
2 .3.1     חשיבותן של כוונות עזיבה                                                          9
2 .3.2     הגדרת כוונות עזיבה                                                                  10
2 .3.3     גורמים ביצירת כוונות עזיבה                                                      10
2 .4        הקשר בין שביעות רצון בעבודה לכוונות עזיבה                            11

2 .5        הקשר בין סגנון ניהול לשביעות רצון בעבודה                               13 
2 .6        הקשר בין סגנון ניהול לכוונות עזיבה                                           14
2 .7        רציונל המחקר                                                                           15
2 .8        משתני המחקר                                                                           16
2 .9        השערות המחקר                                                                                    17
2 .10      מודל המחקר                                                                             17
3 .                  שיטת המחקר                                                                            18
3 .1        מתודולוגיה                                                                               18
3 .2        אוכלוסיית המחקר והמדגם                                                        18
3 .2.1     הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                          18
3 .2.2     המדגם                                                                                      18
3 .3        כלי המחקר                                                                               18
3 .4        הליך המחקר                                                                             19
3 .5        שיטת הניתוח                                                                            20
3 .6        מגבלות המחקר                                                                         20
4 .                  ממצאי המחקר                                                                          21
5.                  דיון וניתוח                                                                                31
5.1        השערה מס' 1                                                                            31
5.2        השערה מס' 2                                                                            32  5.3        השערה מס' 3                                                                            34
6 .                  סיכום, מסקנות והמלצות                                                           36
6 .1        סיכום                                                                                      36
6 .2       מסקנות                                                                                     37
6 .3        המלצות                                                                                                37
7.                  ביבליוגרפיה                                                                              39
8 .                  נספח א' – שאלון המחקר                                                           42
רשימת הלוחות מס' שם הלוח מס' עמ'
1 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה סגנון ניהול וממדיו
2 1
2 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה – שביעות רצון וממדיו
2 2
3 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה – כוונות עזיבה וממדיו
2 3
4 הקשר בין סגנון ניהול לרמת שביעות הרצון בארגון
2 5
5
הקשר בין סגנון ניהול לכוונות העזיבה
2 7
6 הקשר בין שביעות רצון של העובדים לכוונות העזיבה
2 9
רשימת התרשימים מס' שם התרשים מס' עמוד
1 תחלופת עובדים (באחוזים) בשנים 1998-2002
2
2 עלויות הכשרת עובדים, 1998-2002
2
3 אלטרנטיבות תגובה לחוסר שביעות רצון על פי Farreel & Rusbult(1992)
8
4 מודל ליצירת כוונות עזיבה (על פי Udo et al, 1997)
1 0 5
הבדלים בין ממוצעי ממדי המשתנה סגנון ניהול
2 1
6 הבדלים בין ממוצעי ממדי המשתנה שביעות הרצון
2 2
7
הבדלים בין ממוצעי ממדי כוונות עזיבה
2 3
8 הקשר בין סגנון ניהול שיתופי לשביעות הרצון הכללית של העובדים
2 6
9
הקשר בין סגנון ניהול ריכוזי  לכוונות עזיבה
2 8
1 0 הקשר בין שביעות רצון כללית לכוונות עזיבה כללית
3 0