אחריות תאגידית

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5801

תקציר העבודה

תקציר מנהלים מטרת עבודה זו הייתה לסקור באופן ביקורתי את גישת הארגון לנושא האחריות התאגידית, תוך שימת דגש על מדיניות ותהליכי קבלת החלטות בארגון.
גישת הארגון נסקרה ונבחנה באופן ביקורתי בארבעה תחומים הנוגעים לאחריות תאגידית: משאבי אנוש, קבלת החלטות, אחריות קהילתית ואיכות הסביבה. התחומים נבחרו כמייצגים של כלל פעילות ועשיית הארגון. בכל תחום פעילות ישנן דילמות מוסריות ונעשה ניסיון להציג את התחומים ברצף המכיל האחד את השני, על-מנת לאפשר מבט כללי על ההתנהלות המוסרית של מנהלי ועובדי הארגון.
מתוך ארבעת התחומים נבחר תחום קבלת ההחלטות כתחום המרכזי – שנותח ואובחן על-פי הגישות השונות, להצגת הדילמות המוסריות הקיימות בפעילות השוטפת של הארגון. נבחנו הריסונים השונים והשפעתם על תהליכי קבלת ההחלטות בארגון. המסקנות שעלו מהניתוח הראו את הבעייתיות באי הימצאותם של עקרונות מנחים וקוד אתי בארגון.
  חלקה השני של העבודה התמקד בנושא חשיבות הקוד האתי.
אין כיום קוד אתי או עקרונות מוסריים מנחים (כתובים) בחברת נתן. חשיבות הימצאותו של קוד אתי בארגון הוצגה ונתמכה על-ידי סקירת הספרות הרלוונטית מהארץ והעולם.
הוצגו תהליכים ליצירת והטמעת קוד אתי בארגון, כמו גם חשיבות קיומה של וועדת האתיקה – שמטרתה להטמיע, לאכוף, להדריך ולעדכן את העקרונות המוסריים של הארגון.  טיוטת קוד אתי נכתבה והוצעה על-ידי. הטיוטא נכתבה לאחר סקירת הארגון וניתוח השאלות האתיות. נעשה ניסיון לתת מענה לבעיות שהוצגו במהלך כתיבת העבודה, כמו גם בתחומים אחרים שלא נכללו, אך חשיבות הימצאות קוד אתי מנחה בעבורם גבוהה.
תוכן עניינים
מבוא                                                                                         3
תיאור הארגון, סביבתו, ובעלי העניין בו                                                   ענף הסיעוד                                                                   4
            חברת נתן                                                                      4
            בעלי העניין                                                                   5
היבטים הנוגעים לאחריות תאגידית/מוסרית בארגון             משאבי אנוש                                                                  6
            קבלת החלטות                                                               7
            אחריות קהילתית                                                           7
            איכות הסביבה                                                              8
אחריות תאגידית מנקודת ההיבט של קבלת החלטות                    10 מדיניות של אחריות תאגידית וקוד אתי                                        13
ביבליוגרפיה                                                                              15
נספחים             מבנה הארגון                                                                 17
            רמות המעורבות החברתית (המודל של סימס)                  18
            קוד אתי – חברת נתן                                                      19
מבוא
בדו"ח של הועדה לענייני מעורבות חברתית של ארגונים מטעם האיחוד האירופאי (2002), מוגדרת המעורבות החברתית כקונספט על פיו ארגונים משלבים היבטים חברתיים וסביבתיים בפעולותיהם העסקיות. יותר ויותר ארגונים מכירים בעובדה כי הרווח לטווח ארוך בניהול ארגון אחראי חברתית עולה בהרבה על העלויות בטווח הקצר, בסקר שנערך בארה"ב בקרב 1000 בתי אב 90% מהמרואיינים מציינים כי סביר יותר שיקנו מארגון בעל תדמית חברתית (דיב ואחרים 2001).
במגמה הולכת וגוברת, נוטים העסקים בימנו לנקוט בגישה אחראית כלפי הקהילה והסביבה בה הם פועלים.
בראשית יוצג תחום הסיעוד בארץ, תוצג חברת נתן ותתואר פעילותה כיום בתחום הסיעוד ובנוסף יתוארו כל בעלי העניין בחברת נתן.
עבודה זו תבחן בראייה ביקורתית ארבעה תחומים של אחריות תאגידית בחברת נתן:
משאבי אנוש – גיוס, קליטה והדרכת המשאב האנושי.
קבלת החלטות – התמודדות העובד עם דילמות עסקיות/מוסריות.
אחריות קהילתית – מבט על מניעי המעורבות החברתית של החברה.
איכות הסביבה – בעיות ורעיונות לשיפור.
בנוסף לבחינה ראשונית של ארבעת תחומים אלו, ייבדק וינותח נושא קבלת ההחלטות על-פי גישות שונות, תתואר גישת החברה ומהם הגורמים המרסנים. יוצגו המסקנות ויכתבו המלצות לשיפור וייעול.
תחום הסיעוד מאוד תחרותי ונתוני החברות השונות נשמרים בסוד ולא ניתן להשוות בין פעילות חברת נתן לפעילותן של חברות מתחרות. אי לכך בעבודה זו לא אערוך השוואה ולא אביא דוגמאות מחברות מתחרות בתחום הסיעוד.
החלק האחרון של העבודה ידון במדיניות של אחריות תאגידית ובקוד האתי. תוסבר מהותו וחיוניותו של הימצאות קוד אתי לחברה ויוסברו התהליכים ליצירתו והטמעתו.
כמו כן, היות ולחברת נתן אין כיום קוד אתי, אציע טיוטא לקוד אתי שיכול לשרת את מטרות החברה.