רגרסיה לינארית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 1354

תקציר העבודה

פרויקט בקורס: רגרסיה לינארית בנושא:
ניתוח סטטיסטי של משחקי  הגביע העולמי   -מונדיאל ‏2002- תקציר-    העבודה עוסקת בניתוח סיכויי ההצלחה של קבוצה אשר מתמודדת  במשחקי המונדיאל.
המודל עליו אנו עובדים מורכב ממשתנה תלוי Y שהוא מספר הנקודות שקבוצה מסוימת צברה במהלך השתתפותה בטורניר לפי שיטת נקודות-ליגה   , ומשתנים תלויים Xi בחנו השפעה של מספר פרמטרים כמו מספר הבקעות למשחק, הופעות קודמות וכו-ולאחר ביצוע מספר מבחנים הגענו למודל שמתאר בצורה הטובה ביותר את השפעת הגורמים השונים על צבירת נקודות – כלומר , הצלחה בטורניר.
מסקנות חשובות : נראה כיצד הגענו ממודל של 7 משתנים מסבירים ל 3 שהם מספר הבקעות למשחק, מספר ספיגות למשחק , מס' הופעות קודמות..
הערה: הנתונים שנצברו לא כוללים את משחק הגמר ומשחק על מקומות 3-4 עקב מגבלת זמן .
הקדמה –   כאשר החל גביע העולם בכדורגל – המונדיאל עלה בדעתנו לבחון השערות שונות בנוגע לסיכויי הצלחה של הקבוצות המתחרות. על כן בפרויקט זה מביאים אנו ניתוח של פרמטרים שונים אשר יכולים להשפיע על סיכויי ההצלחה לזכייה בגביע העולמי, והגענו למסקנות מעניינות .נציין מראש שהפעם התאפיינו המשחקים בהפתעות מרובות ותוצאות בלתי צפויות (למשל הדחתם המוקדמת של נבחרות צרפת וארגנטינה, ומנגד הצלחתם של נבחרות  כמו תורכיה ודרום קוריאה, ועוד..) דבר הניכר היטב במודל.
המודל יוכל לשמש ככלי עזר לתכנון מדיניות של התכוננות נבחרת לגביע העולמי ע"י עזרה למאמן, לבחור היכן לשים את הדגשים הנכונים ואיך לאמן את נבחרתו.
סקירת ספרות:
בנספח מצורפים 2 כתבות העוסקות בשני מאמנים .
1-     אמה ז'אקה – שהיה מאמן נבחרת צרפת למנדיאל 98 וזכה איתה בגביע העולמי.
הוא מתאר את גישתו לאימון  ומספר כיצד נסמך על ידע רב וסטטיסטיקה על מנת להכין את שחקניו בצורה שיטתית.
2-     ברוס ארנה – מאמן נבחרת ארה"ב במונדיאל הנוכחי.
שתי כתבות אלו רלוונטיות לנושא שכן המודל שבנינו יכול לעזור מאוד למאמן נבחרת לשים את הדגשים הנכונים בהכנה. לדוגמא:
נבחרת צרפת של ז'אקה הייתה התקפית מאוד ושמרה על יחס הבקעות גבוה, לעומת זאת במונדיאל הנוכחי כשלה הנבחרת (אומנם עם מאמן אחר)  למרות זכייתה הקודמת והניסיון הרב שיש לה.
מאמן נבחרת ארה"ב הכין את נבחרתו היטב ( הגיעה לרבע גמר) למרות מחסור בניסיון קודם שהראנו כי משמעותי.
זיהוי מוקדם של העדר ניסיון וידיעת חשיבותו בתחרויות כאלו (למשל כמו שמראה המודל שלנו) יכול לתת למאמן את האפשרות להתגבר מבעוד מועד על החסרון היחסי להשקיע בשחקניו (למשל באמצעים פסיכולוגיים) כך שהעדר הניסיון יבוא פחות לידי ביטוי.
המודל- Yi  – המשתנה המוסבר ,  מספר הנקודות שהקבוצה צברה במהלך המונדיאל.
– Xi   התחלנו ממודל ובו 7 משתנים מסבירים –
1 X – מס' הבקעות למשחק : צפוי סימן חיובי וקשר חזק למשתנה המוסבר.
2X – מס' ספיגות למשחק : צפוי סימן שלילי וקשר חזק .
3X – מס' הופעות קודמות במונדיאלים קודמים:
צפוי סימן חיובי- מלמד על ניסיון עבר.
4X – זכיות קודמות במונדיאלים קודמים: כנ"ל .
קשה לחזות את השפעתם מראש.
  5X – מס' כרטיסים אדומים למשחק
6 X – מס' כרטיסים צהובים למשחק 7X – מס' בישולים : ייתכן מולטיקולינאריות עם מספר הבקעות, מלמד על משחק מסודר                                 וקבוצתי ולכן צפוי סימן חיובי.
המודל הראשוני :
Yi=β0+ β1X1i+ β2X2i+ β3X3i+ β4X4i+ β5X5i+ β6X6i + β7X7i קשה לחזות מראש אילו משתנים יישארו במודל לאחר בחינת התוצאות שכן כדורגל הוא משחק עם הרבה "מזל" כלומר שונות גבוהה, ולכן ניתן להניח שלא נמצא קשר לינארי חד-משמעי עם כל המשתנים.