אהבת גברים בשירת ימי הביניים וכיום

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6830

תקציר העבודה

גילויים הומוסקסואליים בשירת ימי הביניים ועד ימינו תהליך הבעתה והתקבלותה של אהבת גברים בשירה הערבית והיהודית בימי הביניים עד לימינו אנו.
סמינריון עד המאה ה-19- יצירות ונמעניהן: ספרות ימי הביניים ותורת ההתקבלות.
תוכן העניינים:
מבוא: 3
חלק ראשון: אהבת גברים בשירה הערבית בימי הביניים.
רקע כללי: 4
אבו-נוואס: 5
שירי האהבה והחשק של אבו-נוואס: 6
שירי אבו-נוואס בעליי מוטיבים הומוסקסואליים: 7
לסיכום חלק זה: 7
חלק שני: אהבת גברים בשירה העברית בימי הביניים.
רקע כללי: 9
הצבי והעופר – בדיון או מציאות?: 10 המחקר כיום: 10 שמואל הנגיד – האהוב והמאהב: 13
שירי שמואל הנגיד בעליי מוטיבים הומוסקסואליים: 14
לסיכום חלק זה: 15
חלק שלישי: אהבת גברים בשירה העברית במאה העשרים.
רקע כללי: 16
החוויה ההומוסקסואלית: 16
מרדכי גיאורגו לאנגר: 18
אילן שיינפלד: 19
חזי לסקלי: 20 סיכום העבודה: 21
רשימה ביבליוגרפית: 22
נספחים: 23
מבוא:
שנות האלפיים הביאו עמן שגשוג רב למחקרים בנושא המגדר. היום כבר אין זו בושה או מבוכה לכתוב את המילה "הומוסקסואל" או "לסבית" במחקר, ישנם מחקרים רבים העוסקים בחוויה החד מינית בקרב בעלי חיים, אנשים, תרבויות ועוד. אולם בנושא אחד וחשוב עדיין לא נערך מחקר מקיף ומעמיק והוא נושא הספרות (במיוחד השירה) בקרב המגדר. מהי שירה הומוסקסואלית ומהיכן היא החלה? מיהם הגברים הראשונים שכתבו שירי אהבה לגברים? האם שירה כזו החלה בקינת דוד, בשירת ימי הביניים של שמואל הנגיד ויהודה הלוי או שמה בשירה המודרנית של חזי לסקלי?
המחקר שנערך בנושא זה עד היום לקוי בחסר גדול.
המאמרים האחרונים שהתפרסמו בנושא זה נכתבו בשנות השישים והשבעים והמילה "הומוסקסואל" לא הוזכרה בהם ואף הרעיון לא הועלה במפורש על הכתב.
לכן אנסה אני לענות על שאלות אלו במהלך עבודתי על אף התנאים המקדימים המעטים שיש לי. אנסה לתאר היסטוריה עתיקה וחברה אחרת. חברה שנתנה במה ולגיטימציה לשירה הומוסקסואלית, שהחלה במדינות ערב והתפשטה ליהדות והמשכה מתקיים גם היום.
מהם הסיבות לכך ששירה כזו החל והתקבלה דווקא במדינות ערב? מהם הסיבות שגדולי משוררי ימי הביניים כתבו שירה כזו ולא נודו על ידי החברה היהודית? מהי הסיבה ששירה כזו נעלמה והודחקה לשוליים בחברה היהודית במאה התשע עשרה והעשרים ורק לאחרונה מרימה שוב את ראשה?
אנסה לענות על כל אלו באמצעות שיריו של המשורר הערבי אבו-נוואס, אחד המשוררים המוערכים והחשובים בתרבות הערבית. כמו כן בצד היהודי של המחקר אדגים משיריו של שמואל הנגיד הנחשב למשורר הפורה ביותר בימי הביניים ומשיריהם של מרדכי גיאורגו-לאנגר, אילן שיינפלד וחזי לסקלי המקיפים יצירה ספרותית ענפה מתחילת המאה ועד היום.