סמינריון זוגות מיועדים ביצירותיו של עגנון (ייצוגים מגדריים של דמויות הנשים בסיפורים "הרופא וגרושתו", "עובדיה בעל מום" ו-"חכמת נשים" מאת עגנון).-או"פ

תקציר העבודה

מבוא

בעבודה זו ברצוני לדון בייצוגים מגדריים של דמויות הנשים בסיפורים "הרופא וגרושתו", "עובדיה בעל מום" ו-"חכמת נשים" מאת עגנון.
עתה אסביר מהו מגדר. מגדר הוא ראיית התרבות והחברה את המין הביולוגי, המגדירה את ההתנהגות הראויה הצפויה מנשים ומגברים. כמו למשל: לבוש, נימוסין, מראה חיצוני, סגנון דיבור, שפת גוף, אופן הבעת רגשות וכו'.
עתה אסביר מהי זהות מגדרית נשית. זהות מגדרית נשית היא התפיסה החברתית תרבותית את מהותה, ותפקידה של האישה. אם תינוקת נולדה עם איברי מין נקביים הרי שהיא ילדה, וכמצופה ממנה תנהג כפי שילדה צריכה לנהוג: משחק בבובות, לבושה בשמלות, עדינה ורכה כיאה להתנהגות הצפויה מילדה. הזהות המגדרית של אותה ילדה מושרשת מגיל אפס, ובשל כך תאמץ לחיקה באופן טבעי, את חוקי החברה והתרבות שאליה נולדה.
אולם, לסימון דה בובואר דעה שונה לחלוטין מהלך רוח התקופה. דה בובואר היא סופרת והוגה פמיניסטית מהחשובות ביותר בעולם, היא כתבה את הספר "המין השני" ובו מצוינת אמרה בלתי נשכחת שלה על המגדר, דרך ראייה נשית, "אישה אינה נולדת אישה – היא נעשית אישה". אמרה זו שינתה את התפיסה שמגדר הוא נתון מולד, והיוותה כנקודת תפנית בתולדות הזרם הפמיניסטי .
אך עגנון מתאר את החברה החרדית למול החברה החילונית, ואת התקופה שבה המגדר הוא כן מולד ולאישה מגבלות שלא מתקיימות על הגבר . התנהגות האישה בבגרותה כוללת שלושה קריטריונים: תכונות נשיות ( חיצוניות, ופנימיות ), תעסוקה ומעמד המגדירים את המרחב הפרטי ואת המרחב הציבורי, ומיניות.
התכונות הנשיות אותן היא צריכה לסגל הם: לבוש צנוע ולא חושפני של שמלות וחצאיות, להיות בעלת שיער ארוך, ויפת מראה. תכונות האופי שלה יהיו דאגה לזולת, ותרנות, רגישות ואמפתיה לאחר, עדינות, הענקת חום ואהבה. ובעתיד להימשך באופן טבעי למין הזכרי ולקיים מערכות יחסים עם גברים.
תפקיד האישה הוא מאוד מצומצם ומכיל בתוכו הבאת ילדים לעולם וגידולם, דאגה לכלכלת הבית, האישה היא זו שאחראית לשים אוכל על השולחן, היא לא רוכשת השכלה כי לדעת החברה אין צורך בכך מכיוון שזה התפקיד שמיועד לגבר. המרחב העיקרי בו היא נמצאת הוא הבית, המרחב הציבורי כמעט ולא נגלה אליה .
מבחינה מינית האישה צריכה להיות מאופקת ובעלת התנהגות מרוסנת מינית, הגבר שאתו תתחתן הוא הגבר שיגאל אותה מבתוליה, והוא יהיה הראשון והאחרון שלה, כי גם גירושין לא היה אופציה בתקופה של, לערך, עד המאה ה-19.

שאלת המחקר:
כיצד באים לידי ביטוי הייצוגים המגדריים של הנשים בסיפורים "הרופא וגרושתו", "עובדיה בעל מום" ו-"חכמת נשים" מאת עגנון?