חדר כושר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2003
מספר מילים 7989

תקציר העבודה

חשיבות הפעילות בחדר כושר חדר הכושר מרכז בתוכו את הפעילות הספורטיבית הרחבה ביותר. כל הפעילות הענפה נעשית תחת קורת גג אחת באווירה שקטה ונעימה. הגשם והקור בחודשי החורף והשרב בימות הקיץ אינם מורגשים באולם הגדול שהוא מרווח וממוזג.
סוגי הפעילויות בחדר הכושר:
פעילות אירובית : פעילות ממושכת הכוללת בין ביתר הליכה , ריצה , רכיבה על אופניים ועוד.
פעילות אנאירובית :  עבודה קצרת זמן. כוללת בין ביתר עבודה על משקולות ושימוש במכונות כוח שונות החשובות לבניית הגוף , עיצובו וחיזוקו , ולהעלאת נפח השרירים בגוף לעומת השומן.
הדרכה , מוטיבציה וחברה בחדר הכושר קיימת הדרכה אישית שעוזרת לכל אחד להתקדם לפי כוחו , דרישותיו ויכולתו. הוא יכול להכליל בתוכו מגוון רחב של גילאים שונים , גברים ונשים , החל בגיל 14 וכלה בקשישים בני 90 ומעלה.
בעידן שלנו , כשתרבות הפנאי מפותחת מאוד , משמש חדר הכושר גם מפגש מהנה בין אנשים באווירה תרבותית. הוא משמש גם מוקד חברתי לבילוי. עצם היותו פתוח כל שעות היום והערב נותן אפשרות לכל אחד לבחור את השעות המתאימות לו.
העבודה בצוותא גם מעלה את המוטיבציה לפעילות גופנית רצינית. ידוע שאדם שמתעמל לבד נותן לעצמו "הנחות" ואינו מדייק בצורת הפעילות ובזמן הדרוש , דבר שאינו יכול לקרות בחדר כושר.
התוצאות המהירות לשיפור היכולת האישית מגבירות עוד יותר את המוטיבציה.
כל אחד שנרשם לחדר הכושר חייב לעבור בדיקה ארגו מטרית ( בדיקת לב במאמץ).
לא במקרה מרבים לקשר בין המילים "כשיר" או "בעל-כושר" לבין המילה בריא.
רמת הכושר הגופני משקפת את מצב בריאותו הכללי של האדם , וכושרו של הגוף נמדד לא במעט על פי המאמץ הפיזי שמסוגל אדם לבצע.
מאמץ פיזי כולל את כל התנועות , לרבות תנועות שגרתיות , כמו אלה הכרוכות בהליכה , באכילה , בישיבה ובנשימה. אך כשאנו דנים בכושר גופני , אנו מתכוונים לכמות ואיכות תרגילים מאומצים , שנעשים תוך הדרכה ופיקוח בחדר הכושר.
כושר גופני ומניעת מחלות אדם בעל כושר גופני הינו , ללא ספק , בעל יכולת עמידה במאמצים גופניים. הוא יכול להתגבר בד"כ על מצבי עייפות ולתפעל ביתר יעילות את המערכות האורגניות של הגוף.
היעדר פעילות גופנית ושומן יתר מוערכים כיום כגורמי סיכון למחלות לב וכלי הדם , ומשפיעים במידה מכרעת על דעיכת כושרו הגופני של האדם. אי הפעלת הגוף עלולה לגרום להפרעות מהפרעות שונות. שרירים רופפים בלתי מתורגלים מטילים עומס נוסף על חלקים אחרים בגוף , בעיקר על המפרקים והרצועות.
מחקרים מציינים , שפעילות גופנית כללית בכמות מסוימת אינה מספיקה למניעת אפשרות למחלות לב וכלי דם , אלא יש צורך בפעילות נמרצת בעוצמה מסוימת. פעילות זאת שנעשית בחדרי כושר יוצרת במערכות הדם והנשימה את "השפעת האימון" וזו מפחיתה את הסיכון להתרחשות מחלת לב ועורק כללי.
אנשים בגיל העמידה , שעבודתם נעשית מאחורי שולחן הכתיבה או מול מסך המחשב , ואשר אינם עוסקים בפעילות גופנית בשעות הפנאי שלהם , חשופים להתקפי לב פי שניים מאשר אנשים בני אותו גיל ובעלי אותה עבודה , העוסקים בפעילות גופנית סדירה.
החברה המודרנית הביאה לשינויים דרמטיים באורח חיי האדם בעולם המערבי ובישראל בכלל זה. השינויים שחלו בעיסוק האדם ובתנאי מחייתו מביאים להעלאת המתח הנפשי ולחוסר או מיעוט פעילות גופנית בחיי היומיום, יחד עם זאת נוספו שעות פנאי רבות. כתוצאה מחוסר תנועה חוזקם של שרירי הגוף , גמישותם של המפרקים ויעילותן של מערכות הלב והנשימה הולכים ודועכים עם הגיל בקצב נמרץ ביותר.
האם רצוי לפתח כושר גופני כבר מגיל צעיר?
התשובה היא חיובית!!! בשנים האחרונות חלה התפתחות רבה בפעולות מניעה , שבאמצעותן מוצעות תכניות המבוססות לפיתוח כושר גופני כבר מגיל צעיר.
תוכניות טובות של חינוך גופני , שנערכות בחדר הכושר כבר מגיל צעיר חייבות להדגיש לא רק את הפעילות עצמה לשיפור הגמישות , חיזוק השרירים וטיפוח הכושר האירובי , אלא במקביל גם את חינוכו של הנער/ה להתייחס לגופם בצורה בריאה . הכוונה להרצאות למניעת עישון , צריכת יתר של אלכוהול ושימוש בסמים. כך , יגיעו לגיל זקנה במצב כשיר ותקין יותר.
כושר גופני הוא חיוני לא רק לשם קיום , אלא גם , כאמור , לשיפור אריכות החיים של האדם. אין עוררין על התרומה שמביא התרגול לגוף , אך אין לזלזל גם בתועלת הנפשית שהוא טומן בתוכו. ידוע שאדם שמיטיב לישון לאחר תרגול ומתעורר רענן , פעיל ומרוכז יותר. תרגילי הכושר גם מסייעים לאדם במידה מסוימת לשמור על משקל תקין , דבר שתורם גם כן לבריאות.
לסיכום פעילות סדירה בחדר כושר תחת הדרכה צמודה תורמת לבריאות תקינה , הרגשה טובה , מראה צעיר יותר , ומעלה את בטחונו העצמי של המתעמל.
כושר גופני הוא חיוני לכל אחד ואחד על מנת להבטיח איכות חיים מרבית. זה לא אומר שעליכם להפוך לספורטאי צמרת, אלא מדובר על ללמוד לדאוג לתפקוד תקין של מערכת לב-ריאה, לשמור על מסת שריר חזקה ועצמות צפופות ולהבטיח גמישות של המפרקים.
איך לבחור מכון כושר?
מה חשיבותו של המרחק מהבית , מה עושה לך המוזיקה והיכן יש חוגים חינם ? אולי בכלל אתה זקוק למכשיר ריצה בבית וזה הכול-
החלטת להירשם למכון כושר ועכשיו עומדת בפניך ההתלבטות כיצד לבחור אותו. זו סוגיה חשובה מאוד כי אתה עלול לגלות אחרי ההרשמה כמה סיבות טובות לא להיות שם…
כדאי להכריע בכך עוד לפני שמעבירים מעל
2 000 ₪ לבעלי המועדון! הבדיקה היא פשוטה למדי והיא נחלקת לכמה מרכיבים.
ראשית , הגדר לעצמך למה אתה זקוק. אם ברצונך רק במשטח ריצה כדי לשמור על המשקל והכושר , אולי בכלל כדאי לך לרכוש מכשיר ריצה ביתי ובכך לגמור את הסיפור ( המחירים נעים בין 3500 ל 8000 ₪ ).
אם אתה זקוק רק למכשירים ומשקולות , חפש חדר אימונים צנוע ולא מועדון גדול. הפרש המחירים עשוי להגיע לכ-100 ₪ בחודש.
האווירה היא היבט חשוב מאוד בבחירת המועדון. עליך לחשוב כמה נחמד לך להיות במקום הזה.
המרכיב הזה חשוב בגלל ההיבט הפסיכולוגי באימונים לאורך זמן.
מקום שלא יהיה לך כיף להיות בו רק יזרז את בריחתך ממנו…
יש מכונים שיש בהם בית קפה קטן להירגעות אחרי האימון ולמפגשים עם חברי המועדון (היכרויות…).
בהקשר זה יש לבדוק את עיצובו של המקום , מידת הצפיפות בו , ולא פחות חשוב , המוזיקה! זו איננה סתם לשם הפסון , אלא חלק חשוב בהכנסתם של המתאמנים לקצב. יש מכוני כושר שבהם המוזיקה כ"כ רועשת , שהיא מוציאה אותך מהריכוז.
המרחק מהבית – שוב פסיכולוגיה! בשלבים מתקדמים יותר גופך יתחיל לגלות סימני עייפות ראשונים מהאימונים ( זה לוקח חודשים במקרה הטוב , או שבועות במקרה הרע , אבל קורה לכל ספורטאי…). זהו שלב קריטי , שאם לא תתגברו עליו , אתם עלולים להפסיק את האימונים. אם המכון רחוק כדי נסיעה במכונית או באוטובוס , אז קיים סיכוי שהמרחק , שלא הפריע לכם עד כה , "ישכנע" אתכם לא להגיע יותר.
מכון כושר הוא גם מועדון חברים. מועדון שבו השירות אינו משובח , לא נעים להתאמן בו!!! המדריכים צריכים להיות ערניים ולעקוב אחרי חברים , שלפעמים מתאמנים בצורה שעלולה לסכן את בריאותם. את המידע הזה תוכלו לקבל בדרך כלל דרך חברים שמתאמנים במכון.
נחמדותם של כל העובדים , החל מהמוכר בקיוסק ( אם יש ) וכלה באחרון המדריכים , היא מרכיב חשוב.
חלק מן המכונים היום הם מפעל שלם של שירותים ספורטיביים. בחלק מהם , תמורת המחיר המלא , אפשר לקבל גם כניסה חינם לקורסים , שעליהם משלמים לרוב ממון רב באופן פרטי. למשל , ספינינג ,אירובי , אימוני מתיחות , שיטת אלכסנדר וכדומה. יש מכונים עם סאונה ועם חדרי טיפולים וספא. בדוק האם יש תוספות מחיר עבור שירותים אלה! המחיר הוא כמובן מרכיב חשוב , אך קח בחשבון כי לעיתים ההפרש שווה את המחיר הודות לאווירה הנעימה ולשלל השירותים הנלווים. ולסיכום ניתן לומר , אם אתה מחפש מקצועיות , אדיבות , אוירה טובה , מגוון פעילויות ( חוץ ופנים ) עם צוות מדריכים מובחר , יעוץ מומחים משולב , תכנית אימונים אישית המותאמת לך במיוחד כדי לקדם את צרכיך האישיים , וכמובן ספא יוקרתי ומגוון טיפולים אלטרנטיביים להירגעות אולטימטיבית , וכל זאת במחיר סביר…
מקומך במועדון הבריאות והכושר שלנו !!! המחקר מטרת המחקר     :
  סיבות הגעה לחדר הכושר (בריאותיות, בניית שרירים וחיטוב, הכרויות).
*בעקבות המחקר ניתן יהיה לשפר את רמת השירות במכון , להוסיף חוגים וסדנאות    ולהגדיל את חוג לקוחותינו.