ניתוח תכנית LIFESTYLE על-פי הגישה הניאומרקסיסטית וגישת הפוליסמיות (לפי פרק בתכנית "המהפך")

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2279
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

עבודה מסכמת: ניתוח תכנית LIFESTYLE על-פי הגישה הניאומרקסיסטית וגישת הפוליסמיות (על-פי התכנית "מהפך", "שידורי קשת") תרגיל במבוא ללימודי טלוויזיה כמעט שאין עוררין על המעמד שרכשה לה הטלוויזיה בעשורים האחרונים בחברה המערבית, ואף כי באיחור מה, גם בישראל. הטקסטים הטלוויזיוניים הם בבירור שופר ביד המעמד השליט, שבידו ההון החומרי, ולפיכך –על פי תיאוריות ניאו מרקסיסטיות- גם זה הרוחני. אמנם בארץ פעלה הטלוויזיה עד לפני כעשור במאפיינים מוגבלים למדי, אך נדמה שהטלוויזיה המסחרית שצמחה בעשור האחרון הדביקה את הפערים ללא שהות, עת נכנסו לתמונה ביתר שאת שיקולים כלכליים של פרסומאים ומפרסמים. הדבר בולט בעיקר על רקע הבעלות הצולבת הניכרת בשוק התקשורת בארץ, כשבחלק מהמקרים משולבת גם בעלות על חברות מסחריות, מה שמגדיל את הפוטנציאל לשימוש בתקשורת ככלי לקידום אינטרסים כלכליים ואישיים. במילים אחרות, או כפי שעמד על הנושא ארנון צוקרמן בספרו, ישנה מגמה של חיקוי הטלוויזיה האמריקנית המסחרית, אשר בהתנהלותה שגורים עד מאד מושגים כגון "תעשייה", "עסק" ו"לקוחות" (צוקרמן 138). בעבודה זו אבחן כיצד בא הדבר לידי ביטוי בתכנית "המהפך": אבדוק מצד אחד כיצד התכנית משעתקת את האידיאולוגיה השלטת, ומצד שני אביא ניתוח היבטים פוליסמיים בטקסט בפרק המסוים בו בחרתי.