מלכות שלמה בספר דברי הימים ודברים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7089
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
שלמה היה האחרון והרביעי בבני דוד במלך שנולדו לו מבת שבע ויורש כסאו עוד בחיי אביו. נראה שנולד בקירוב בשנת 986
לפנה"ס, והיה כבן 16 כשעלה למלוך. שלמה מלך ארבעים שנה (כולל שלוש השנים שמלך בחיי דוד אביו) ובמותו נקבר בקברי המלכים בעיר דוד. כשנולד קראו אביו שלמה, אולי על שם האל הכנעני ששמו נכלל בשם ירושלם, ואילו בשם ידידיה נקרא על פי ה' ביד נתן.
לאחר מות אבשלום התנשא אדוניהו בן חגית למלוך, בהיותו יורש הבכורה. אבל נתן הנביא ובניהו בן יהוידע זממו יחד עם בת שבע אם שלמה להפר את תוכניתו זו של אדוניהו, ודומה שגם דוד נטה להמליך את בנה של בת שבע אשתו האהובה. המלכת שלמה בחיי דוד באה כנראה לא רק כדי להבטיח לו את ירושת הכיסא, אלא גם כדי למנוע חיכוכים והתנגשויות בין מצדדי הבנים השונים אחרי מות המלך הזקן. ואמנם ראשית מעשהו של שלמה היה להיפטר מיריבים ומתחרים בכוח.
לפי גילו של רחבעם בעלותו למלוכה, יוצא שעוד בהיות שלמה צעיר לימים, השיא לו אביו את נעמה העמונית. לפי התוספת למלכים א, יב, כא שבשבעים הייתה נעמה בתו של חנון בן נחש, המלך האחרון של בני עמון. יש מקום לשער שהנישואין בינה לבין שלמה היו פרס על התמיכה, שתמך דודה, שובי בן נחש, בדוד בימי מרד אבשלום, כאשר נמלט דוד אל הגלעד.
שלמה ירש מאביו ממלכה גדולה, שחרגה הרבה מעבר לגבולות היישוב הישראלי: מן הנהר (פרת) ארץ פלשתים ועד גבול מצרים, והוא הצליח לשמור כמעט על כל השטח הזה, להוציא את ארם דמשק המצומצמת שנתמרדה עליו והצליחה להשתחרר משלטונו(מלכים א', יא, כג-כה). לא זו בלבד. שלמה הרחיב את אחוזותיו בהוסיפו עליהן את ממלכת חמת שנעשתה לממלכה ואסאלית שלו, ואת תדמור במדבר, מסופוטמיה ואסיה הקטנה (דברי הימים ב, ח, ג-ד).
שלמה המלך נתפש בתור דמות יחידאית בתולדות ישראל ובתולדות האנושות: כדמות של חכם, דמות של משורר, דמות של עושה צדק וכאחראי לבניית בית המקדש. עבודה זו תעסוק בדמותו של שלמה המלך מהפרספקטיבות של שני ספרי מקרא, העוסקים רבות בדמותו: ספרי מלכים ודברי הימים. העבודה תיפתח בהצגת נקודות עיקריות הנוגעות לשני ספרי המקרא הנ"ל, על מנת ללמוד אודות הצורך להתבונן על דמותו של שלמה דרך שני ספרי מקרא שונים, לאור ההבדלים הקיימים בין שני הספרים הללו, גם בהצגת דמותו של שלמה המלך. לאחר מכן, העבודה תציג את תהליך המלכתו של שלמה למלך והמשכת שושלת בית דוד. בשלב הבא תוצג בהרחבה חכמת שלמה כשלאחריה יוצגו חטאיו. החלק הבא של העבודה יתמקד במדיניות הפנים והחוץ שניהל שלמה בתקופת כהונתו, תוך שימת דגש על בניית בית המקדש.
יש לציין כי במהלך כל העבודה יבוצע ניסיון להציג את עיקרי הדברים תוך שילוב בין שני ספרי המקרא, מלכים ודברי הימים, ועמידה על הדומה והשונה ביניהם בכל הנוגע למלכות שלמה ולדמותו.