ניתוח הסרט: עפולה אקספרס.

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6756
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

ניתוח הסרט: עפולה אקספרס.
מבוא בימינו, הקולנוע מהווה ענף תרבות שעדיין מתפתח כאמצעי בידור נגיש להמונים.
מעין ראי שיש בכוחו לשקף את מציאות החברה או הדמיון של התסריטאי, יחד עם סיטואציות פרטיות של הגיבורים. הקולנוע מהווה אמצעי להעברת מסרים ואינפורמציה, במה אינטנסיבית דרכה מופצים רעיונות, אפנות, היסטוריה, אגדות ועוד. השימוש בהמחשה ויזואלית וקולית מעבירות לצופה חוויה כמעט אישית עד אישית אם וכאשר מצליחים הבמאי, המפיק והצלמים לתרגם את התסריט בתקציב העומד לרשותם למילים ולתמונות שיצרו אחרי הכל, רושם חזותי עמוק או שטחי בצופה הסרט. מטרת העבודה : בעבודה זו בחרתי לנתח יצירת קולנוע ישראלית, תוך שימוש בשיטת מחקר שתכליתה מאמרים רלוונטיים וצפייה בסרט, וניתוח על פי פרמטרים המקובלים בתחום הקולנוע : צילום, קול (סאונד), דיאלוגים, תפאורה, משחק, פעלולים, מסר ותוכן העלילה כמובן. בכוונתי לשים דגש על כל אחד מהפרמטרים שצוינו לעיל, תוך מתן דוגמאות ודגשים הקשורים ישירות לסרט "עפולה אקספרס", ולבסוף לנתח שתי סצנות שבחרתי בהתאם לכל המדדים שהוצגו.
הסרט מוגש לצופה בסגנון לא כל כך טיפוסי ומאפיין. "עפולה אקספרס", סרטה של ג'ולי שלז, זכה לגרוף את מרבית התארים (כולל פרס וולגין) בקטגוריות השונות בתחרות האוסקר הישראלי בשנת 1997. שלז נחשבת, ולא בכדי לאחת הבימאיות הטובות בארץ, שלזכותה נזקף רפרטואר לא קטן של סרטים בעלי קצב וסגנון ייחודים בעולם הקולנוע הישראלי (ביניהם ניתן למצוא את סרטיה התיעודיים סנג'ין, בבה לובה ואחרים, עד עפולה אקספרס היא עשתה רק סרטים דוקומנטריים). תוכן עניינים
פרק:                                                                     עמוד:

1 .      מבוא                                                                                  2
– 3
2 .      הקולנוע הישראלי                                                                 4- 7
3 .      על הסרט                                                                            8
– 9
3 .1  פרטים מזהים                                                               8
3 .2  העלילה                                                                        8
– 9
4 .      ניתוח הסרט                                                                        10 – 17
4 .1  צילום                                                                            10 – 12
4 .2  קול                                                                               12
– 13
4 .3  דיאלוגים                                                                       13
– 15
4 .4  תפאורה                                                                       15
4 .5  משחק                                                                          16
4 .6  פעלולים                                                                        17
4 .7  מסר                                                                             17
– 18
5.      ניתוח סצנה                                                                         19
– 22          
6 .    סיכום                                                                                  23
–  24
7.    ביבליוגרפיה                                                            
5 – 26