השפעת הפרטת הבנקים בישראל

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9237
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

השפעת הפרטת הבנקים בישראל על יעילותם ורווחיותם תקציר ההפרטה בענף הבנקאות נושאת אופי ייחודי, להבדיל מהפרטתן של חברות ממשלתיות 'רגילות', אשר נוסדו ע"י המדינה וניהלו מאז ומתמיד את עסקיהן בהתאם למצוות חוק החברות הממשלתיות התשל"ה 1975, עומדת על הפרק הפרטה של תאגידים בנקאיים גדולים שהיו במשך שנים רבות מגדולי העסקים הפרטיים במשק הישראלי.
הרכישה ע"י המדינה של חלק מהותי בהם, זה העומד היום למכירה, נעשתה במטרה ברורה להציל את הבנקים הללו מהתמוטטות עסקית, כשמשבר המניות פקד את הבנקים ב- 1983 ולאחריו הפכה המדינה לבעלים שבהסדר המניות הבנקאיות. שנים רבות לאחר מכן דנו בהשוואת זכויות ההצבעה בדרכי ההפרטה הנכונים ובשנת 1991 החל תהליך ההפרטה.
סקירת הספרות מציגה את יתרונות ההפרטה , ניתן לראות כי מדיניות ההפרטה הפכה להיות אבן הבוחן למדיניות הממשלה, ההפרטה חיונית למשק הישראלי. מטרת ההפרטה  לשפר את יעילותו ורווחיותו של ענף הבנקאות, על ידי הגברת התחרות, אך מאידך ההפרטה משפיעה על הגברת ריכוזיות הענף,  והופכת את מערכת הבנקאות להומוגנית יותר. עבודה זו כוללת חלק אמפירי בו נבדקה השערת מחקר כללית: הפרטת בנקים תורמת ליעילותם  ורווחיותם וזאת לאור ההנחה כי הממשלה אינה מנהלת העסקים הטובה ביותר, וכי ידיים פרטיות תעשנה שימוש טוב יותר בנכסים עסקיים. בשלב ב', נבדקו  השערות מחקר ספציפיות, להלן פירוט השערות המחקר:
קיים קשר חיובי בין מדדי היעילות התפעולית למדדי הבצוע. קיים קשר חיובי בין מדדי הסיכון למדדי הביצוע . קיימים הבדלים במדדי היעילות התפעולית , מדדי הביצוע ומדדי סיכון בין בנקים שעברו הפרטה מלאה (פועלים, בינלאומי ומזרחי ) לבין בנקים שלא עברו הפרטה מלאה (לאומי, דיסקונט) . הבדיקה תעשה על פי חלוקה לפי גודלו של הבנק : הבנקים הגדולים : פועלים ולאומי . לעומת הבנקים הבינוניים : דיסקונט , בינלאומי ומזרחי.
על מנת לבחון השערות אלו נאספו נתונים מחמשת הבנקים הגדולים והמובילים בענף הבנקאות: לאומי, פועלים, מזרחי, דיסקונט ובינלאומי. המסקנות של עבודה זו מראות שלהפרטה יש השפעה חיובית מסוימת  על יעילות ורווחיות הבנקים, אך קשה להצביע על היתרונות באופן מובהק לקבוצת הבנקים אשר הועברה לידיים פרטיות, מול קבוצת הבנקים אשר עדיין נמצאת בחסות הסקטור הציבורי.
תוכן ענייניים א. מבוא                                                                                                      2.
ב. היבטים תיאורטיים- סקירת ספרות בנושא                                                            3.
ג. הביקורת                                                                                                  18.
ד. הצגת המודל                                                                                            19.
ה. היבטים אמפיריים                                                                                   20.        ו. ניתוח התוצאות                                                                                        21.
ז. סיכום ומסקנות.                                                                                       35.
ח.ביבליוגרפיה                                                                                             37.
ט.נספחים – נספח א'.                                                                                   39.