יסודות המשפט - עבודה ראשונה בקורס - ציון100

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 834

תקציר העבודה

בית הספר למינהל עסקים יסודות המשפט עו"ד מאיר קוגמן מתרגלת: טל ינאי עבודה מספר 1
 
1 . גלית קראה בעיתון מודעה לפיה חברת התעופה הממשלתית "טראנס" מחפשת דיילות אוויר. הדרישות שנכתבו במודעה הן כדלקמן: דיילים בעלי ידע אקדמאי, דוברי שפות ושיודעים לשחות (על כל מקרה שלא יהיה). גלית, בעלת תואר שני ביחסים בינלאומיים, דוברת 7 שפות ומדורגת חמישית בעולם בשחיית פרפר במסגרת בה התחרתה, ידעה שהיא המועמדת המושלמת לתפקיד. מיהרה גלית להגיע לראיונות הקבלה ולהפתעתה, נדחתה בשל העובדה שהיא נכה המרותקת לכיסא גלגלים. במכתב שקיבלה נכתב שבחקיקת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה-תשמ"ח-1988, קיימת בסעיף 2(ג) הגנה למעביד בכך ש"אין רואים אפליה לפי סעיף זה כאשר היא מתחייבת מאופיים או מהותם של התפקיד או המשרה", חברת "טראנס" רואה בגלית כמי עונה לקריטריון הנ"ל. התרעמה גלית ופנתה לידידה יובל, המתמחה במשרד עורכי-דין ידוע וביקשה את הצעתו. יובל אמר שסביר שאם תפנה לבג"צ הוא יבטל את החוק כי אינו חוקתי וגם אם לא יעשה כן, כדאי לה לעתור לבג"צ על סמך הזכות לשוויון המעוגנת בהכרזת העצמאות.   דון בסוגייה המשפטית שנוצרה, תוך התייחסות לזכויות האדם שנפגעות, לשאלה האם ההגנה למעביד, הקבועה בחוק ראויה ולעצתו של יובל.  
2 . בסמוך לאוניברסיטת בר-אילן, בשכונת "כל-טוב",שכונה בה מתגוררים דתיים וחילוניים,  מתגורר גם הרב יחיאל, דמות אהובה וידועה בעולם החרדי. לקראת חג הפורים, החליטו תלמידיו הרבים לארגן  עצרת תמיכה ברבם האהוב. בערב החג, התגודדו מאות מתלמידיו תחת חלון ביתו ובכך חסמו את היציאה מרמת-גן לכיוון דרום. עשרות מתושבי השכונה נתקעו בדרכם לארוחת החג, בשל המפגן הענק. תלמידיו, שנהנו כל כך, החליטו כי פעם בכמה חודשים יערכו מפגן שכזה. נציגי תושבי השכונה החליטו לעתור לבג"צ בטענות שאינם יכולים להתנייד ברחבי השכונה או לצאת ממנה, המפגן מפר את שלום הציבור שנשמר עד כה וכן מפר את היחסים העדינים בין חילוניים ודתיים, תוך פגיעה ברגשות החילונים .
  דון בסוגייה המשפטית לעיל, תוך התייחסות לזכויות האדם שנפגעות. כיצד לדעתך יכריע בג"צ?     
3 . בשבועות האחרונים יצא לאקרנים הסרט "גן עדן עכשיו" המספר את סיפורם של שני צעירים ערבים מרמאללה שרוצים לבצע פיגוע התאבדות בישראל. הסרט מטפל בתופעת המחבלים המתאבדים ומציג אותה באור חיובי, בעוד ישראל מוצגת כמחסלת חסרת-רחמים. כמו כן הסרט מוצג כסרט דוקומנטרי. יוצרי הסרט מבקשים להפיצו בישראל. רונן, שכל משפחתו נרצחה בפיגוע התאבדות, מתרעם ומבקש לעתור לבג"צ נגד הקרנתו של הסרט בישראל, כיוון שהוא מגמתי ופוגע ברגשות אלו שיקירהם נרצחו.
  רונן פונה אליך ומבקש את עצתך האם עתירתו תצליח?  
4 . לאור האנטישמיות הגוברת, ביקשה הכנסת לעודד את ההסברה ע"י שליחת נציגות לכלי התקשורת הזרים על מנת לדבר בשבחה של ישראל.
הכנסת חוקקה את חוק הסברה ודברי שבח-2005[1].
סעיף 1 לחוק קובע איסור חד-משמעי על שליחת נציגים מכוערים. סעיף 2 מוציא מגדר האיסור עולים חדשים. מאיר, גבר מכוער לכל הדעות ויליד הארץ, בטוח שיש לו הרבה מה לתרום מעבר למראהו החיצוני ועותר לבג"צ בטענה שהחוק מפלה ופוגע בזכויותיו.
הסעד אותו מבקש יעקב הוא ביטול החוק באופן מיידי.
  דון בסוגייה המשפטית וכן ענה על השאלה, האם בכוחו של בג"צ לבטל הוראת חוק שנקבעה על-ידי הכנסת?   [1] החוק לא באמת קיים.