עבודה בנושא הפשע המאורגן בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5972
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן העניינים
נושא עמוד מבוא

3
רקע תיאורטי —
5
ההיבט החוקי —
11
ממצאים —
17
דיון ומסקנות —
19
המלצות —
20 סיכום —
21
ביבליוגרפיה —
22
מבוא
עבודה זאת עוסקת בתופעת הפשע המאורגן בישראל.
העבודה כוללת סקירה תיאורטית, ריכוז ממצאים, מסקנות והמלצות.
במאי האחרון, בנאום שחתם את כנס ירושלים לאיכות השלטון אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט ""אחת המשימות שלנו היא להתמודד עם מתקפת הפשע והעבריינות שלוחת הרסן, שמדינת ישראל חווה בשנים האחרונות. "לאורך השנים הפשיעה התרחבה והכתה שורש בתחומים רבים: עבירות רכוש, עבריינות סמים, הלבנות הון, שחיתות ציבורית, סחר בנשים, אלימות במשפחה, סכינאות במועדונים, פשיעה מאורגנת. ממשלת ישראל לא תשלים עם רמת פשיעה בישראל ואנחנו נעשה הכל להיאבק בה. ממשלת ישראל תיאבק בפורעי החוק. הגיע הזמן להשתמש במילים 'פשע מאורגן'. אני אומר לשוטרים אל תיראו ואל תיחתו, יש לכם גיבוי מלא ממני, אין לנו סובלנות בנושא הלחימה בפשע, בין אם מקורב לשלטון, בין אם לאו, בין אם הוא עשיר בין אם הוא עני. אני אתמודד עם הפשע התוקף אותנו בשנים האחרונות בהיקפים חסרי תקדים. ממשלת ישראל בראשותי לא תשלים עם רמת פשיעה כזאת ואנו נחושים להיאבק בה. אין גבולות של ממש, ואני אומר את זה בכל ההקשרים. יש פרצות אליהן חודרים גורמים שמשבשים את חיינו. אני שואף למצב שבו לא האזרחים הם שיחששו מפני העבריינים, אלא שהעבריינים יחששו משלטונות האכיפה. אני רוצה לחזור לימים שבהם הייתה זו בושה מהתנהלות אשר יש בה סטייה מהנורמה החברתית. לשר לביטחון פנים יש משימה ראשונה במעלה ויש לו גיבוי מוחלט ממני. המערכת רוצה במיצוי הדין עם העבריינים ואין הנחה לאיש הבוחר לרמוס את החוק. כל הכבוד למשטרת ישראל. נעשה הכל כדי שהמשטרה תהיה נקייה, חזקה ומגובה כדי שתאכוף את החוק. הרשות השופטת חזקה דיה וישרה. הממשלה תעניק לגורמי האכיפה גיבוי להעניק לגורמי אכיפת החוק." תגובות המשטרה לדברי אולמרט היו בעיקר אנונימיות. גורמים במשטרה אמרו לעיתון "הארץ" כי לא ניתן להגדיר את הפשע בארץ כפשע מאורגן אלא כפשיעה מאורגנת.
לדבריהם, בעוד שהמונח "פשע מאורגן" מתאר קבוצות עבריינים שיש להן אחיזה במוסדות השלטון, "פשיעה מאורגנת" היא מונח שמגדיר את טיב ההתארגנות. קצין בכיר הגיב בעילום שם בפני מספר עיתונאים "יש לי ספק ביכולת הארגון למלא אחר דרישת רה"מ ולהילחם בפשיעה המאורגנת. לרוב הניצבים אין ניסיון של לחימה בפשיעה והתנהלות הצמרת בלתי מקצועית. המשטרה כל הזמן מתבכיינת, אבל השאלה הנשאלת היא האם באמצעים שישנם מבצעים את המקסימום והתשובה היא לא!. למה? כי סדר העדיפויות נקבע בצורה בלתי נכונה, ההתנהלות בלתי מקצועית וזה מגיע מלמעלה. הכישלון המשטרתי תפס תאוצה בשנים האחרונות.
הבנק למסחר הוא דוגמה לכשל משטרתי ענק וידוע מראש, שלא יספרו מעשיות. למשטרה היה מידע מוקדם שאחותו של מקסימוב מרוקנת חשבונות, ולמרות זאת לא נעשה דבר. לא רק שהמשטרה במקרה זה נכשלה כישלון חרוץ, היא אף זרתה חול בעיניי הציבור. המשטרה לא נערכה למלחמות בין ארגוני הפשע בעקבות התמוטטות הבנק למסחר. קברניטי המשטרה סיפרו סיפורים שהבנק למסחר הוא קו פרשת המים, כשלמעשה אותם בכירים הביאו לכאוס בו אנו נמצאים היום. איפה הנחישות שהייתה? בשנות ה-90 פורקו כל בתי הקזינו בתל-אביב. זאת אומרת שכאשר המשטרה רוצה ויש נחישות, אז אפשר. ועכשיו צריך לשאול למה זה לא קורה.
צריך אמצעים וצריך משאבים, אבל צריך גם רוח לוחמת, מה שחסר אצל המפקדים למעלה".
מי שהגיב בגלוי היה מפכ"ל המשטרה לשעבר, אסף חפץ, שאמר בראיון לגלי צה"ל כי "לפעמים יש חדירה למועצות מקומיות, יש השפעה כזו או אחרת. המאפיה לא חדרה לשלטון ולדעתי לא תחדור ולא צריך להבהיל את הציבור".
כחמש שנים קודם לכן , בשנת 2001 , קבע תת-ניצב משה לוין, ראש היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) "פשע מאורגן במובנו הקלאסי, כפי שקיים בארה"ב, בארצות חבר העמים או ביפן לא קיים בישראל, "בישראל קיימים שני סוגים של פשע-זה הרגיל (גניבה, שוד, רצח, אונס), וזה המוגדר "פשיעה מאורגנת", המקביל באופן מסוים לפשע המאורגן, אך לא מגיע לרמתו. התשתית, בשני סוגי הפשע, היא אותה תשתית-חבר אנשים שאינם בוחלים באמצעים, המאורגנים בצורה היררכית (בוס, סגנים, חיילים), והעובדים בצורה שיטתית ומתמשכת, תוך חלוקת עבודה ומטרות ברורות. הפשע המאורגן, בשונה מהפשיעה המאורגנת, מנסה לחדור לאושיות השלטון ע"י מתן שוחד לעובדי ציבור וגיוס פוליטיקאים, שופטים ואנשי משטרה לטובתו. כמו כן, הוא מעורב בבחירות לתועלתו האישית ולצבירת רווחים.
במדינת-ישראל, נכון להיום, קיימות תופעות של חדירה למוסדות שלטון שלא במסגרת כנופיות. ישנם אנשים, רובם מארצות חבר העמים, הקשורים לפשע מאורגן, הנמצאים בישראל. חלקם אף אזרחי המדינה המתגוררים בארץ. רובם יהודים. "פרשת "רומן רוסי", שנחקרה בשנת ‎1995 ע"י יאח"פ, הצביעה כבר אז על הצורך בטיפול בפשע המאורגן ועל הסכנה הקשורה בהגעת אנשי פשע אלה לישראל.
על-פי פרשה זו, פקיד במשרד הפנים ניפק דרכונים ותעודות זהות ישראליות לאנשים שהגיעו מארצות חבר העמים, ושהיו מראשי הפשע המאורגן שם. ראש ארגון הפשע הגדול ביותר בברה"מ לשעבר, סרגי מיכאלוב וסגנו, הפכו לאזרחים ישראלים (גם בזכות נישואים פיקטיביים), ובעקבותיהם הגיעו לישראל עוד כשלושים אנשי פשע, וקיבלו גם הם אזרחות ישראלית.
אם לא היינו מטפלים בפרשה זו, אינני יודע היכן היינו נמצאים היום מבחינת הפשע המאורגן בישראל. הפעילות האינטנסיבית של יאח"פ לשעבר ויאחב"ל בהמשך בטיפול באנשים אלה, בנוסף לחקירתו של גריגורי לרנר (שהיה קשור לראשי פשע מאורגן, ועמד להקים בנק בארץ), להעמדתו לדין, להרשעתו ולמאסרו, הביאו, למעשה, להכרה, שאנשים אלה מסוכנים מאוד. עדיין חיים בישראל, כאמור, עשרות אנשים הקשורים לפשע מאורגן. כל אחד "קליבר" בפני עצמו. אנשים אלה הם צעירים ברובם, שניצלו את פירוקה של ברית-המועצות ו"התלבשו" על תחומים כלכליים שונים (אלומיניום, נפט, תובלה), הם התעשרו, הרוויחו מיליארדי דולרים, ומצאו כר נוח מאוד לפעולה בארץ, באמצעות קבלת אזרחות ישראלית עפ"י חוק השבות ובשל היעדרו, עד לפני כשנה של חוק, האוסר הלבנת הון והיעדרו של חוק האוסר חברות בארגון פשע.